recente blog artikelen
Toekomstbestendig werken
Na ruim een jaar van hybride werken staan veel organisaties voor een grote uitdaging: het hybride werk toekomstbestendig maken. Want als de pandemie ons iets geleerd heeft: we werken niet meer hetzelfde als de mensen die begin 2020 vanuit huis gingen werken.
Adoptie van transformatie
Transformatie poogt om de activiteiten van de organisatie met betrekking tot mensen, processen en technologie nauwer aan te laten sluiten op de bedrijfsstrategie. Het is vooral bedoeld om de organisatie toekomstbestendig te maken. Echter is het succes onlosmakelijk verbonden met mensen en de mate waarin dit geadopteerd wordt.
Actieve deelname
Bij iedere poging om zaken te veranderen zijn er mensen die winnen of verliezen ten opzichte van de bestaande staat van zaken. En daarbij zijn verliezers bereidt vele malen harder te vechten dan de potentiële winnaars. Dat maakt grootschalige hervormingen en veranderingen buitengewoon moeilijk te realiseren. De oplossing?
Strategisch betrokken
Het is geen geheim dat veel bedrijven worstelen met verandering. 70% van veranderingen worden niet succesvol geïmplementeerd. De verliezen in uren, investeringen en herstelwerkzaamheden zijn enorm.
De cruciale rol van gemeenten
Wie het coalitieakkoord bekijkt ziet al vrij hoezeer het nieuwe kabinet gemeenten nodig heeft voor het bereiken van de doelstellingen op verschillende fronten. De gemeenten hebben als ‘eerste overheid’ daarmee nogal wat ‘op hun bordje’ en een flinke klus te klaren.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Eind jaren ’80 werden uitvoeringstaken losgeweekt van ministeries en 10 jaar geleden werd het ziekenfonds afgeschaft en de zorgverzekering, berust op het principe van marktwerking, geïntroduceerd. De overtuiging was dat zulke scheiding van beleidsvorming en beleidsuitvoering zou leiden tot meer professionaliteit en verbetering van dienstverlening. Deze stap biedt kansen maar zorgt in de praktijk ook voor obstakels. Een goede voorbereiding is daarbij van enorm van belang
Een belangrijk proces bij besluitvorming
Voor bedrijven overheden en instanties is besluitvorming erg belangrijk, maar tegelijkertijd ook tijdrovend en ineffectief. Wil je tijdens de besluitvorming namelijk dat iedereen een stem krijgt of ligt de focus juist op snel resultaat halen
Van idee naar klantwaarde
In het snel veranderende landschap van tegenwoordig heb je als organisatie constante waarde nodig voor de eindgebruiker.
Want we leren altijd bij en de omstandigheden veranderen. Ze vragen daarbij steeds om een nieuwe blik, met waarde voor de eindgebruikers als lens. De manier waarop we dit in de praktijk aanvliegen veranderd echter nogal eens. En die volgorde is enorm van belang.
Nooit aannemen
Aannames zijn aanwezig bij alles wat we doen. De aanname dat onze aanpak de juiste is, de aanname dat we wel weten wat onze klant wil of de aanname dat een project slechts een bepaalde tijdsduur in beslag zal nemen. En zeker in deze snel veranderende tijden zijn ze aan de orde van de dag. Ze worden verpakt in uitspraken als: zo doen we het al jaren. Maar wat is het gevaar?
Op de juiste manier bouwen aan vertrouwen
Participatie speelt een cruciale rol voor de toekomst en dat vraagt vertrouwen. Het vergt directe betrokkenheid van burgers, bedrijven en organisaties. Dat geeft aan de ene kant ruimte en mogelijkheden maar brengt ook veel onzekerheid en vraagtekens. Hoe kunnen we bouwen aan vertrouwen
Het meest krachtige wapen bij verandering
De wereld om ons heen verandert. Complexiteit, intensiteit en de snelheid van verandering neemt toe en daarom groeit de vraag naar een krachtige (met software ondersteunde) aanpak om deze complexe vraagstukken in samenhang op te kunnen lossen.
Innoveren is overleven
Bedrijfsinnovatie is een belangrijk onderdeel van de groei en levensvatbaarheid van een organisatie. Zonder innovatie kan de verkoop namelijk stagneren of kunnen klanten interesse verliezen. En daarmee speelt changemanagement een cruciale rol in deze veranderende tijden.
Jerry is Gastblogger voor o.a.:
Frankwatching
Publiceert sinds 2004 nieuws en opinie over media, marketing en digitale trends. Werd in 2007 uitgeroepen tot “Best Dutch Weblog”. Elke maand lezen 400.000 unieke bezoekers de artikelen.
emerce
Al sinds 1998 hét multimediaal platform voor beslissers in digitale marketing, media en e-business in Nederland.
Met 300.000 dagelijkse bezoekers op de website.
nieuws.social
Sales
marketing
Verkoop de bestemming, niet het vliegtuig
strategie
structuur
events
gastblogs
Hoe je je salespage makkelijk verklooit – en 15 tips om dat te voorkomen
Hoe je een pakkende titel schrijft waardoor je meer volgers krijgt (en meer betalende klanten)
contact
jerry@jerryvanstaveren.nl