“Er is sprake van disruptie binnen de management consultancy’. Althans dat zeggen de auteurs van een stuk in de Harvard Business Review waarin zij aangaven dat de consultancymarkt volledig zal veranderen in de aankomende jaren.

Het is geen geheim dat Corona en de aanhoudende maatregelen het bedrijfsleven hard raken maar bijna nergens is dit beter voelbaar dan binnen de consultancy.

Niet alleen corona treft namelijk de consultancy hard maar steeds vaker komt het onderzoek of advies niet meer van externe consultancybureaus maar juist van binnen het bedrijf zelf.

Een verandering met gigantische gevolgen.

Een onderzoek vanuit Harvard voorspelde de aankomende disruptie voor de consultancy markt al enkele jaren geleden, in 2013 om precies te zijn.

Het zijn tegenwoordig namelijk de werknemers binnen een bedrijf die op basis van eigen informatie een plan van aanpak samenstellen en middels de beschikbare data hun conclusies trekken. De opkomst van het internet, de toegang tot verschillende apps, en data providers maken de toegang tot dit soort gegevens voor een breder publiek toegankelijk.

Dankzij de vooruitgang in technologie is het steeds eenvoudiger voor bedrijven om hun eigen analyses te maken, adviezen samen te stellen en conclusies te trekken. En ik hoef je vast niet te vertellen dat dit natuurlijk flinke gevolgen heeft voor de consultancy markt.

Een aardverschuiving.

De gevolgen hiervan worden pas echt duidelijk als we kijken naar de cijfers. Inhoudelijk is het vak van consultancy over de jaren namelijk nauwelijks veranderd: slimme buitenstaanders worden voor een bepaalde tijd ingehuurd door bedrijven en dragen vanuit hun expertise oplossingen aan voor de problemen waarmee deze bedrijven kampen.

Maar in de cijfers is de aardverschuiving duidelijk op te merken: bij consultancybedrijven is het aandeel van strategisch advies in de afgelopen 30 jaar sterk afgenomen, van 60% a 70% naar een ontnuchterende 20%.

Visie en technologie

Een van de belangrijkste oorzaken is de toegang en opkomst van technologie. Software voor complexe analyses zijn tegenwoordig zo goedkoop en gebruiksvriendelijk dat je voor dat bedrag geen consultant zou kunnen inhuren. 

Jarenlang was het een stuk goedkoper om externe consultants in te huren dan mensen aan te nemen en op te leiden op gebieden waar de kennis ontbrak. Maar tegenwoordig is de data simpel uit te lezen, zijn de interfaces gebruiksvriendelijk en is er dus maar beperkte kennis nodig om een goede analyse uit te kunnen voeren. De meeste apps en tools doen het zware werk namelijk voor je.

Daarnaast is de visie van veel bedrijven veranderd. Waar de meeste bedrijven eerst vooral bezig waren met korte termijn strategieën en directe omzet komt er nu bij steeds meer organisaties een Customer centric aanpak, met focus op de lange termijn. 

Het is geen geheim dat deze lange termijn strategieën lastiger te borgen zijn wanneer je continue tijdelijke externen inhuurt, die vaak na korte tijd weer vertrekken. De voorkeur ligt momenteel dan ook om de kennis binnenshuis te houden, medewerkers op te leiden en daarmee de lange termijn te waarborgen. 

Zelf merk ik ook de gevolgen van deze transitie. Toen ik in 2015 mijn business startte werd ik vaak ingehuurd voor losse vraagstukken. In veel gevallen vroeg een ondernemer om een tijdelijke coaching op het gebied van salesstrategie of social selling. Maar deze losse klussen moeten steeds vaker plaats maken voor langere trajecten, waarbij ik ook echt “intern” ga bij de bedrijven om van binnenuit een transitie te realiseren

Echter, het feit blijft dat er dus steeds meer alternatieven komen voor de traditionele consultant.

De tijden veranderen, maar betekent dit het einde van consultancy of slechts het einde van de traditionele consultant?

contact

Mastermind - Digital training

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl