Het is tijd voor weer een waardevol gastartikel van Peter Post, Copywriter.

Tijdens zijn regelmatig verschijnende blogs neemt hij jou mee in de wondere wereld van copywriting & geeft hij tips om jouw copywriting naar het volgende niveau te brengen

Laat woorden voor je werken


 
Het enige makkelijke aan een salespage is dat je ‘m zo goed kunt verklooien.

Een salespage is lastig om te schrijven.

Alsof je een puzzel van 2000 stukjes maakt. Van JellyBeans. Close up.

Ik word veel gevraagd om verkooppagina’s te schrijven. Ze scoren, sommige halen een forse 8% conversie. Met die 8% ligt de lat meteen ook hoog. Het schept verwachtingen.

Want dat wil iedereen wel, 8% conversie. Je stuurt gewoon 100 mensen over die pagina en je houdt er 8 klanten aan over. Keer 47 euro. Of keer 597 euro.

Aanlokkelijk perspectief, toch?

In dit artikel vertel ik je vanuit mijn ervaring en overtuiging wat je het beste kunt doen als je zelf een salespage gaat schrijven. En waar de valkuilen zitten.

8%, dat wil ik ook!!!
Echt waar: het wordt me letterlijk gevraagd. Maar om aan zo’n getal te komen moet je product deugen. Daar begint het mee.


Tip #1: Goede salescopy begint bij je product.
Wat is het? Wat doet het? Welk probleem lost het op? Voor wie? Schrijf dat voor jezelf op.


Tip #2: Wat gaat het voor je doelgroep doen?
Welke wensen heeft je doelgroep? Welke dromen komen er voor ze in vervulling? Schrijf dat voor jezelf op.


Tip #3: Wat houdt ze tegen op te kopen?
Waarom zouden ze jouw product niet willen? Waarom zouden ze niet (bij jou) kopen? Schrijf dat voor jezelf op.


Tip #4: Welk gedoe los je voor ze op?
Elke doelgroep heeft een hekel aan gedoe. Als jij dat gedoe kunt oplossen, ben je spekkoper. Schrijf dat gedoe voor jezelf op.

Je kunt pas gaan schrijven als je de wensen, verlangens en dromen van je doelgroep kent. En als je weet wat hen tegenhoudt om (bij jou) te kopen.

Je moet voortdurend in de hoofden van je doelgroepronddolen.

Je moet weten waar ze allergisch voor zijn. Welk gedoe ze haten. En hoe jij dat gedoe voor ze kunt wegnemen.


De taal van je doelgroep

Niveau, ritme, woordgebruik, zinsopbouw, interpunctie. Allemaal elementen die je gebruikt in (schrijf)taal.


Tip #5: Spreek niet de taal van je doelgroep.
Jij hebt jouw eigen, unieke ‘schrijfstem’. Die zou ik niet ineens overboord zetten. Dat komt onnatuurlijk over. Geforceerd. Dat je als 43-jarige ondernemer ineens straattaal tegen jongeren gaat bezigen. Niet doen.


Tip #6: Spreek wel de taal van je doelgroep.
Spreek op het niveau van je lezer. Treed in zijn belevingswereld. Gebruik woorden van je doelgroep en verweef ze met je eigen taal. Zo houd jij je eigen stem en laat je zien dat je je doelgroep begrijpt.

De woorden van je doelgroep vind je trouwens in de mails die klanten je sturen. In de reacties op je blogposts. Op fora. In gebruikersgroepen op Facebook en Linkedin.


Wat begrijpt je doelgroep wel of niet?

Het gaat niet alleen over het gebruik van bepaalde woorden. Probeer je sowieso goed in te leven.

Stel je verkoopt een online iPadtraining aan een 50+ doelgroep. Je maakt veel gebruik van video. Dan zal je stap-voor-stap moeten vertellen wat het voordeel is van video, namelijk dat je het altijd kunt terugkijken wanneer jij dat wilt, in je eigen tempo.

Aan een 40- doelgroep hoef je dat allemaal niet uit te leggen.


Waarom is een verkooppagina altijd zo lang?

Omdat er veel te vertellen valt.

Maar ze zijn niet altijd lang. Dat is een misvatting.

Hoe warmer het contact met de lezer, hoe korter de pagina kan zijn.

Voor bestaande klanten kan het zelfs nog weer korter. Zij kennen je al. Zijn al enthousiast over je. Dat hoef je niet meer aan te wakkeren.


Tip #7: Ken de ‘temperatuur’ van je lezer
en pas je salespage daar op aan.

Hoe lang moet een salespage zijn?

Daar valt niks zinnigs over te zeggen. Een salespage van 14.988 woorden kan perfect werken. Misschien kan hier en daar nog een woordje weg, maar het is niet gezegd dat ie daar beter van wordt. Zolang alle woorden maar relevant zijn.


Tip #8: Gebruik zo min mogelijk woorden.
Het is krachtiger om met minder woorden hetzelfde te zeggen – in het algemeen.

Veel belangrijker dan de lengte is: leest het lekker weg? (Meteen ook even de teleurstelling: de meeste mensen lezen misschien 10% van je bloedig in elkaar getimmerde salespage.)


Tip #9: Zorg dat je salespage lekker leest.
Geen hikjes. Een logische flow.

Schrijf de tekst. Lees hardop voor. Herschrijf waar je moeite met praten hebt.


Checklist: wat moet er in?

Een goede salespage:

·        Laat de lezer voelen wat voor pijn hij heeft

·        Laat de lezer zien wat hij kan bereiken

·        Overtuigt via de voordelen voor de lezer

·        Geeft antwoord op alle mogelijke vragen

·        Neemt alle mogelijke bezwaren weg

·        Maakt alle hobbels zo klein mogelijk

·        Laat zien wat het product allemaal kan, doet en inhoudt

·        Schept vertrouwen

·        Maakt enthousiast

·        Leidt tot 1 actie – niks anders dan die ene actie


Welk probleem lost je product op?

Dit is de crux. En het is best lastig omdat je makkelijk ‘te kort door de bocht’ denkt. Terwijl je het simpel moet houden.

Voorbeeld: je hebt een afslankproduct. Welk probleem los het op? Het zorgt dat mensen die te dik zijn of zich te dik voelen, gaan afvallen.

Er zijn misschien wel 1.864 van dit soort producten op de Nederlandse markt. Zeggen dat je ermee afvalt, is niet onderscheidend. Sterker nog: ik verwacht dat van een afslankproduct.

Is dat afvallen voor je doelgroep wel het echte probleem? Misschien is je doelgroep al jaren aan het jojo-en. Tobben met gewicht en met eten. Vooral emotie-eten laat zich lastig temmen (weet jij uit ervaring).

Misschien zoekt je doelgroep een afslankproduct dat blijvend effect heeft?

Jouw product is gebaseerd op NLP. Voor deze specifieke groep heb je nu ineens de sleutel: het product helpt je op gezond gewicht te blijven door eetprikkels de baas te blijven.

Ander voorbeeld: je bent coach en helpt andere coaches met hun business. Het product dat je wilt verkopen: een driedaagse training in de bossen van Elspeet. Welk probleem lost die driedaagse training op?

Deze 3-daagse training in de rust van de bossen van Elspeet helpt je aan nieuwe klanten zonder vervelend acquisitie-gedoe.


Tip #10: Formuleer eerst het probleem dat je (product) oplost
. Simpelweg door op te schrijven: [NAAM PRODUCT] helpt je om….Maak er liefst 1 zin van.


Tip #11: Formuleer wat je wilt dat je lezer doet
. Als je weet wat je doelgroep moet doen, schrijft dat een stuk makkelijker. Je kunt naar die actie toe schrijven.


Tip #12: Een salespage draait niet altijd om kopen.
Misschien wil je wel dat mensen eerst een gratis proefabonnement afnemen. Of dat ze contact met je opnemen. Of een formulier invullen.


Wat verandert er voor je doelgroep als ze jouw product gebruiken?

Het afslankproduct: je doelgroep voelt zich zelfverzekerd en prettiger en bereikt een gezond gewicht omdat ze de sleutel heeft om eetprikkels de baas te blijven.

De 3-daagse training: je doelgroep is een stuk relaxter omdat ze zich niet meer in allerlei bochten hoeft te wringen om aan nieuwe klanten te komen – wat ze altijd een vervelend werkje vond.


Tip #13: Vertel je lezer welke resultaten hij gaat behalen.
Schrijf altijd in eindresultaten.

Waarom zouden ze jou geloven?

Geef alle referenties die je maar hebt. Wat heb je gedaan in het verleden? Heb je prijzen gewonnen? Wat zijn je ervaringen?


Tip #14: Laat anderen vertellen welke resultaten ze met je product hebben behaald.
Testimonials zijn van onschatbare waarde. Vraag er voortdurend om bij je klanten.

Waarom is salescopy hyperbelangrijk?

Goed copy zorgt voor hoge conversie.

Slechte copy houdt de conversie laag.

Je teksten maken het verschil. En je salespage verklooien is echt heel makkelijk.

Het schrijven van verleidelijk verkoopteksten zou een van je belangrijkste vaardigheden moeten zijn. Verbeter je copywriting en je verkoopresultaten gaan omhoog.


Tip #15: Ga uit van degene aan de andere kant van het beeldscherm.
Die heeft niet jouw gedachten. Kent niet jouw enthousiasme. Heeft geen idee. Neem hem daarom bij de hand. Leidt hem door het proces naar die ene actie die jij verlangt.

 

Vragen? Mail me of geef commentaar hieronder

Ik geef altijd antwoord.

 


Peter Post helpt ondernemers om meer omzet te halen uit het internet door de juiste woorden & strategieën te gebruiken. Met goede teksten verkoop je meer.

“Ik ben copywriter van beroep – maar wel een luie: ik laat woorden werken”

Een copywriter is een tekstschrijver die kan verkopen met woorden. Het gebruik van een ander woordje in een titel kan een wereld van verschil maken, waardoor een simpele mailcampagne 5000 euro oplevert binnen vier uur. Als ondernemer kun je niet zonder die woorden

Woorden bepalen het verschil tussen wel of geen omzet. Wel of geen bezoek aan je website. Wel of niet geliked worden op Facebook. Maar wanneer werken woorden wel voor je en wanneer niet? Dat is zijn vakgebied, zijn expertise. Profiteer van zijn reclameverleden.

Vanaf 1988 tot 2003 maakte hij de reclame-communicatie voor partijen als Microsoft, Mercedes-Benz, Albert Heijn en Postbank.

Nu wordt hij ingehuurd om e-mailcampagnes te ontwikkelen, salespages te schrijven, webinars te optimaliseren, websites hoger in Google te krijgen & andere online verkoopgerelateerde vraagstukken te beantwoorden

Wil jij de inspiratie van Peter ontvangen? Klik dan HIER

Meer weten over Peter? Kijk dan HIER