recente blog artikelen

Van polderen naar versnellen: Zo helpt GDSS software bij complexe beleidsvraagstukken

Van polderen naar versnellen: Zo helpt GDSS software bij complexe beleidsvraagstukken

De energietransitie, nationale veiligheid en overheidsbeleid zijn geen gewone beleidsdossiers. Het zijn taaie, weerbarstige kwesties met enorme maatschappelijke impact. Zo complex, zo vol tegenstrijdigheden en onzekerheden dat ze nauwelijks met traditionele middelen zijn op te lossen. Dit soort vraagstukken vraagt om een fundamenteel andere benadering van samenwerking, besluitvorming en communicatie.

Lees meer
Wat is een Versnellingskamer

Wat is een Versnellingskamer

De Versnellingskamer is een methode die wordt gebruikt om beleids- en besluitvorming te versnellen, vooral bij complexe vraagstukken waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Het combineert een krachtig Group Decision Support System (GDSS) met een gedegen voorbereiding, passende methodiek en ervaren consultants.

Lees meer
Versneld implementeren

Versneld implementeren

Hoe goed de nieuwste software, werkwijze of aanpak ook is de implementatie wordt een probleem als er geen adoptie is door toekomstige gebruikers. Draagvlak is essentieel voor het succes van iedere implementatie. Veel projecten mislukken omdat medewerkers de hakken in het zand zetten.

Lees meer
Groepsbesluitvorming optimaliseren

Groepsbesluitvorming optimaliseren

Groepen kunnen gezamenlijk een enorme hoeveelheid informatie bezitten en begrijpen, verschillende ideeën of oplossingen verkennen en putten uit vele ervaringen. Groepsbeslissingen zijn participatief maar wel vaak onderhevig aan factoren zoals sociale invloed, groepsdruk en groepsdynamiek. Deze sociale elementen kunnen het proces veranderen waardoor de uitkomst beïnvloed wordt.

Lees meer
Adoptie versnellen

Adoptie versnellen

Transformatie wordt gedefinieerd als een initiatief vanuit de directie dat de manier waarop een organisatie werkt fundamenteel verandert. Het poogt om de activiteiten nauwer aan te laten sluiten op de bedrijfsstrategie. Een succesvolle implementatie slaat een brug tussen techniek en de mensen.

Lees meer
Participatie vormgeven

Participatie vormgeven

Gemeenten en organisaties beseffen steeds meer dat een sterke invulling van participatie om continue aandacht vraagt, om flexibiliteit en om echte co-creatie. Het is daarbij van belang dat ze mensen blijven betrekken bij de ontwikkelingen en daarbij ruimte bieden om actief deel te kunnen nemen. Dit gaat veel verder dan inspraak bij de voorbereiding van beleid of bij het informeren van aanstaande projecten tijdens welbedoelde inloop avonden.

Lees meer
Bepaal het frame

Bepaal het frame

De meeste informatie die we te verwerken krijgen is niet objectief maar geframed. De marketing en communicatiesector maken veel gebruik van framing. Dan probeer je een boodschap in een bepaalde richting te duwen en daarmee de mening te beïnvloeden.

Lees meer
Je bent zo sterk als de omgeving

Je bent zo sterk als de omgeving

Ieder project heeft impact op mensen, zeker in een dichtbevolkt land als Nederland. Er zijn rondom het project ten allen tijden verschillende spelers die allemaal een eigen belang hebben bij een juiste voorbereiding, uitvoering en afronding. Deze spelers worden ook wel ‘stakeholders’ genoemd.
Voorbeelden van stakeholders zijn de bewoners, de winkeliers in de buurt, maar ook het vervoersbedrijf, de hulpdiensten en andere partijen die gebruik maken van de weg waar de riolering vervangen gaat worden. En al deze stakeholders hebben allemaal hun eigen voorkeuren, verwachtingen en belangen.
Omgevingsmanagement gaat over het strategisch verenigen van al die verschillende belangen.

Lees meer
Versneld tot besluiten komen

Versneld tot besluiten komen

Groepsbesluitvorming is een proces waarbij individuen gezamenlijk deelnemen aan de besluitvorming. In groepsbesluitvorming is de beslissing niet langer toe te schrijven aan één persoon. De beslissingen die door een groep als geheel worden genomen, verschillen van individuele beslissingen. De kwaliteit is daarmee hoger, maar ook veel tijdrovender.

Lees meer

Jerry is Gastblogger voor o.a.:

Frankwatching logo

Frankwatching

Publiceert sinds 2004 nieuws en opinie over media, marketing en digitale trends. Werd in 2007 uitgeroepen tot “Best Dutch Weblog”. Elke maand lezen 400.000 unieke bezoekers de artikelen.

emerce

Al sinds 1998 hét multimediaal platform voor beslissers in digitale marketing, media en e-business in Nederland.
Met 300.000 dagelijkse bezoekers op de website.

nieuws.social

Het grootste informatieve portal dat draait om ‘nieuws’ en ‘social’. Het biedt een podium aan exclusieve experts met allen een eigen visie, ervaring en creatieve inzichten.

Sales

Wat zegt je gevoel?

Als ondernemers zijn we vaak geneigd om onze dienstverlening en ...
/

Wat vind jij jezelf waard?

Één van de moeilijkste beslissingen die ondernemers moeten nemen is ...
/
JvS Business Coach

Verkoop de bestemming, niet het vliegtuig

Ik werk momenteel samen met een gepassioneerde ondernemer uit de ...
/

marketing

Waar we als ondernemers de plank misslaan

Je kan een ondernemer bijna niet gelukkiger krijgen dan hem ...
/

The next big thing

Mark Zuckerburg, de rijkste twintiger in de geschiedenis van de ...
/

De onschatbare waarde van een Mastermind

Een vraag die ik geregeld stel tijdens de gesprekken die ...
/

strategie

De pijn van afwijzing

Iedere ondernemer of bedrijf kent wel dat gevoel van ‘ik ...
/

De tijd van verandering

Er wordt nergens binnen het bedrijfsleven zoveel geld verspild als ...
/

Het kan ook jou overkomen

In Nederland rukt online fraude en dan met name identiteitsfraude ...
/

structuur

Geen berichten gevonden.

events

Geen berichten gevonden.

gastblogs

Hoe je je salespage makkelijk verklooit – en 15 tips om dat te voorkomen

Het is tijd voor weer een waardevol gastartikel van Peter Post, Copywriter. Tijdens zijn regelmatig verschijnende blogs neemt hij jou mee ...
/ Gastblog

Hoe je een pakkende titel schrijft waardoor je meer volgers krijgt (en meer betalende klanten)

Het is tijd voor eerste waardevolle gastartikel van Peter Post, Copywriter. Tijdens zijn regelmatig verschijnende blogs neemt hij jou mee ...
/ Gastblog

Archief

contact

+31 (0)6 48 95 29 04
jerry@jerryvanstaveren.nl