Mark Zuckerburg, de rijkste twintiger in de geschiedenis van de mensheid & de grote man achter Facebook had in 2013 via een privé email account contact gezocht met Evan Spiegel. Een twintiger die op dat moment een app had ontwikkeld die foto’s liet verdwijnen na het versturen. Spiegel kreeg toentertijd nog geen inkomsten voor deze app die hij Snapchat noemde.

In de mail die Zuckerberg naar Spiegel stuurde stond een uitnodiging met :

Kom naar Menlo Park & laten we elkaar leren kennen

Spiegel is inmiddels 25 jaar & wordt gezien als het grootste tech wonderkind sinds , nou ja , Zuckerberg. Hij beantwoorde de mail van Zuckerberg met:  “Ik ben blij je te ontmoeten, mits je naar mij toe komt”

Het zou de start zijn van wat later een bod van 3 miljard van Zuckerburg zou worden voor de snapchat app van Spiegel. En wellicht het meest interessante aan dit verhaal: Spiegel bedankte en sloeg het bod af. Niet veel later had snapchat al een geschatte waarde van 4 miljard

Gerelateerd: Welk kanaal mag niet ontbreken

Een halfjaar geleden had snapchat echter nog niet de potentie die het nu bezit. Het platform, net als de gemiddelde gebruiker, was nog “te jong” en moest rijpen. Vorig jaar was het nog maar goed voor 800.000 gebruikers in Nederland en liep daarmee achter op kanalen als Instagram & Pinterest.

Het was een kanaal dat voornamelijk door tieners werd gebruikt om foto’s naar elkaar te sturen die na een seconde of 5 weer verdwenen. Daardoor miste het draagvlak voor ondernemers en marketeers om in te zetten op dat kanaal.

Inmiddels is dat tij gekeerd…

Een belangrijke wet binnen de (online) marketing is  tenslotte om actief en aanwezig te zijn op de kanalen waar de aandacht is. Snapchat begint daarom steeds interessanter te worden voor ondernemers en bedrijven want het heeft de aandacht. Het is razendsnel aan het groeien met meer dan 100 miljoen dagelijkse gebruikers en zij zorgen voor meer dan 5 miljard videoviews per dag. Waar de doelgroep eerst nog tieners waren wordt de gemiddelde leeftijd nu steeds hoger. Tevens combineert het inmiddels de beste eigenschappen van Instagram, Twitter, Facebook & Periscope

Goede marketing draait allemaal om het verhaal dat je verteld en dat is precies de mogelijkheid die snapchat je biedt. Snapchat heeft namelijk een verhaal functie, onder de noemer “story”. Deze story wordt automatisch gedeeld aan al je volgers zodra jij content upload. Deze content bestaat uitsluitend uit foto’s en video’s die je met je smartphone hebt gemaakt.

De foto’s zijn hooguit 10 seconden lang zichtbaar voor je volgers en video’s duren maximaal 15 seconden, maar in de praktijk zijn ze beide vaak korter. Na 24 uur verdwijnen ze weer, dus je creëert direct noodzaak voor je volgers om jouw verhaal te bekijken, na 24 uur verdwijnt het tenslotte weer. Hierdoor geef je een kijkje in de keuken en krijgen volgers na verloop van tijd het gevoel je echt te kennen.

Door gedurende die 24-uur ‘snaps’ te maken die op elkaar aansluiten, ontstaat een verhaal. Een verhaal waarmee je jouw volgers kan boeien, triggeren of zelfs tot actie kan laten overgaan.

De consumptie van online videogebruik is de laatste jaren drastisch aan het stijgen en zal naar verwachting de komende jaren blijven toenemen. In 2013 werd er alleen al elke minuut 300 uur materiaal geüpload naar YouTube. Diverse onderzoeken delen het volgende:

“In 2017 zal 66 procent van het totale wereldwijde mobiele verkeer bestaan uit videomateriaal”

De knelpunten

Waar mensen online veel tijd doorbrengen liggen kansen voor ondernemers. Voor  Snapchat geldt dit precies hetzelfde. Het advertentieplatform staat echter nog in de kinderschoenen. Het zal nog even duren voor het voor de kleinere adverteerder beschikbaar en betaalbaar is.

Daarnaast heeft het platform nog geen goede zoekfunctionaliteit. Het is daardoor niet gemakkelijk om mensen te zoeken op naam, zoekwoord of hashtag. Pas wanneer je daadwerkelijk de snapchatnaam van een gebruiker kent, kun je hem of haar toevoegen aan je vriendenlijst & gaan volgen.

Daar hebben ze overigens een handige tool voor gecreëerd binnen snapchat, namelijk de snapchatcode. Elke gebruiker heeft een unieke code en in snapchat kan je deze code “scannen” met je mobiele telefoon om iemand direct toe te voegen. Die code ziet er als volgt uit:

Groeien op Snapchat is voorlopig dus vooral een kwestie van het slim inzetten van je andere online kanalen. Gebruik je site, je facebook, je blog, je twitteraccount, je instagramprofiel, kortom alle sociale kanalen die je tot je beschikking hebt, om mensen erop wijzen op je actief bent op snapchat.

De voordelen

“if you’re running a business in 2016, you need to be thinking about Snapchat as a channel to grow your customer base. Period!”– Gary Vaynerchuck

Gevestigde namen in de online marketing wereld zijn razend enthousiast over Snapchat en dat heeft één reden: De aandacht van de consument op het platform. Dat is sinds begin 2007 met Twitter niet meer zo hoog geweest als nu op Snapchat.

Effectief houdt die aandacht in dat als je 1000 volgers hebt 900 daarvan jouw verhaal zullen bekijken.

Laten we eens nadenken over hoe uniek dat op dit moment is. Een tijd waarin maar 16% van je facebook volgers jouw content ziet, de aandachtsspanne van bezoekers momenteel rond de 3 seconden ligt en de e-mail open rates in het beste geval op 25% liggen.

Gerelateerd: Wat Gary Vaynerchuck heeft geleerd van Snapchat

Wat betekend dit voor jou?

Online draait alles om zichtbaarheid, bereik en wat je teweeg kan brengen met dat bereik. Er is geen kanaal dat zoveel betrokkenheid van de volgers heeft als Snapchat. Alleen daarom is het al een kanaal dat niet mag ontbreken in je online strategie.

Daarnaast is het een app/bedrijf dat al langere tijd bestaat en strategisch doorgroeit. Het is geen tijdelijke trend waarvan verwacht wordt dat ie na een korte tijd weer verdwijnt. ‘Snapchat is here to stay’

Tevens speelt video een zeer belangrijke rol & laten we eerlijk zijn: video heeft nou eenmaal de toekomst.

De grootste uitdaging ligt in het feit of het ondernemers en bedrijven gaat lukken om de kansen die Snapchat biedt ook te pakken. Snapchat vraagt namelijk om een persoonlijke aanpak. Het vraagt om creativiteit, interactie en een blik achter de schermen. Het draait om authenticiteit en ‘echte mensen’. Jouw volgers verwachten dat je aanwezig bent, dat je reageert, dat je regelmatig content plaatst en ze geboeid houdt.

Allemaal geen zaken die onmogelijk zijn om te realiseren, maar voor veel ondernemers zal het wel een uitdaging blijken.

Ben jij bereid die kans te grijpen?

Niks missen? Aanmelden