Het aantal ondernemers, zzp’ers & coaches neemt ieder jaar toe. Ze schieten werkelijk als paddenstoelen uit de grond en overspoelen de markt. Coaches voor business, loopbaan, life, love of health, voor ieder onderdeel van je leven kan je tegenwoordig wel een coach vinden.

Het register van de Kamer van Koophandel telt er momenteel zo’n 42.000 en dat aantal neemt in rap tempo toe. Op social media zie je dan ook de ene coach na de andere voorbij komen en het wordt daarmee steeds lastiger om in de aandacht te blijven.

Het aandeel werknemers met een vast dienstverband is daarentegen sinds 2016 flink afgenomen. Is dat toeval?

Er is daarnaast nog een andere trend op te merken. Van de gehele beroepsbevolking werkt bijna de helft momenteel vanuit huis. Het CBS meldt dat 35 procent van de vrouwelijke arbeidskrachten vanuit de eigen woning werkt, terwijl dit in 2013 nog minder dan een op de drie vrouwen was. Het aantal thuiswerkende mannen is met één procent gegroeid, naar 38 procent van de totale beroepsbevolking.

In totaal werken dus ruim drie miljoen Nederlanders vanuit huis. Een stijging van ruim 300 duizend arbeidskrachten over het afgelopen jaar.

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid bracht in februari een rapport uit over dit thuis werken. Daarin staat dat deze mensen last kunnen krijgen van stress en dat ze vaak een gebrek aan erkenning en sociale contacten ervaren.

Als iemand die de hoofdmoot van zijn tijd vanuit huis werkt kan ik vooral dat laatste volmondig beamen. Zelfs zo erg dat ik met mijn eigen business voor een drastische verandering sta. . .

Zoveel mensen zoveel wensen

Veel mensen zien er sowieso geen probleem in om zelf thuis “kantoortje te spelen” want werken voor een bedrijf heeft in de hedendaagse cultuur niet bepaald een flitsend imago.

Het wordt vaak aangeduid als de plek waar alle levenslust uit je wordt gezogen en je wordt gebonden in grauw conformisme. Boosaardige managers regeren er over verveelde receptionisten en murw geslagen werknemers.

Het engste managementjargon als ‘bila’tje’ en ‘benchmarken’ wordt rondgestrooid alsof het de normaalste zaak van de wereld is en het vreselijke micro-management voert er nog hoogtij als je de publieke opinie moet geloven.

Uit de koffieautomaten stroomt een soort onbestemde bruine drek die op koffie moet lijken en mensen lijken haast wel vastgeketend achter hun computerschermen.

Dus waarom zou je zo’n vreselijke plek missen?

Geloof me, er zullen vast kantoren bestaan die voldoen aan dit schrikbarende beeld, maar de kantoren waar ik zelf gewerkt heb absoluut niet!

Variërend van een statige wolkenkrabber bij Sloterdijk gevuld met duizenden werknemers tot een hippe ruimte in de Amsterdamse Pijp vol energieke creatievelingen. Allemaal plekken waar ik het persoonlijk reuze naar mijn zin had en wellicht nog belangrijker: helemaal op mijn plek zat.

Ik gedij nou eenmaal bij geklets met collega’s en het clichématige maandagochtend praatje bij binnenkomst. Ik hou van het terloopse brainstormen bij het koffieapparaat en dat de kasten tot de nok toe gevuld zijn met notitieblokken en post-it’s.

Zalig die bijna dagelijkse stukken taart van jarige collega’s (thuis staat er tenslotte nooit iemand met een zelfgebakken brownie voor je deur) en vooral heerlijk dat iemand anders de boekhouding en administratie doet! En regelt dat je salaris ontvangt!

De koffie is in mijn ervaring ook overal meer dan prima en in mijn beleving heb ik nog nooit iemand geketend aan een bureau zien zitten.

Nico van Yperen (hoogleraar psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen) doet onderzoek naar de verschillende werksituaties. Hij kwam tijdens zijn onderzoeken tot de volgende conclusie:

‘Een belangrijk kenmerk tijdens werk is de behoefte aan autonomie. Sommige mensen willen vooral zelf bepalen waar ze mee bezig zijn en wanneer. Anderen weer niet.

Behoefte aan structuur is daarnaast heel bepalend. De een heeft het meeste baat bij een 9-tot-5-baan waarin alles is vastgelegd terwijl de ander zich in zo’n keurslijf niet goed voelt’

Nu kan ik zelf met autonomie prima uit de voeten en hoef ik écht geen “baas” die me op de vingers kijkt en precies zegt wat ik moet doen. Maar meer structuur zou me daarentegen misschien wel goed kunnen doen want zonder vast omkaderde werkuren val ik in een soort grijs gebied waarin ik eigenlijk 24/7 aan het werk ben. Ja ook in de weekenden en avonduren.

Maar mijn echte pijnpunt zit hem vooral in de mensen! Even simpel gezegd: Na jaren van zelfstandig ondernemen mis ik collega’s om me heen!

Helemaal logisch volgens Van Yperen: ‘Behalve autonomie is de belangrijke factor de behoefte aan contacten en binding met anderen. Er zijn mensen die het heerlijk vinden om in hun eentje te werken terwijl anderen continu mensen om zich heen willen voor de creatieve input en sociale contacten’

Het is dus veilig om te stellen dat ik eerder bij die laatste categorie hoor. . .

En ja, ik weet wat je wil zeggen. . . maar zomaar wat mensen om je heen verzamelen is geen oplossing voor wie echt collega’s mist. Die zorgen namelijk voor meer dan gezelligheid of de maandagochtend babbel bij het koffieapparaat.

Een aanzienlijk deel van mijn groei en ideeën is ontstaan uit simpel geklets met collega’s. Collega’s die oprecht met je meedenken en je uitdagen. Iemand gaf een voorzet en de ander die hem inkopte. Alleen ben je sneller maar samen kom je verder tenslotte.

Dat werd overigens bewezen door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in hun rapport over flexibel werk. Daarin stond dat de trend van thuis werken vooral ten koste gaat van innovatie.

Maar innovatie is niet de enige manier waarop collega’s je beter maken in je vak. Vaak kan je profiteren van hun kennis en netwerk maar zelfs als ze die niet delen (of als ze ronduit irritant zijn) dan hebben ze nog een belangrijke functie: Collega’s zijn namelijk heel goed voor de prestatiedrang. En laat ik daar persoonlijk nou eens heel goed op gaan. . .

Het zijn dus mensen die je uitdagen en scherp houden. Zeg maar de Lionel Messi voor je Cristiano Ronaldo.

De Harvard Business School deed onderzoek naar mensen die enorm goed presteerden in het bedrijfsleven en wat bleek?

Als ze ergens anders aan de slag gingen presteerde zij direct een stuk minder en kostte het tot vijf jaar om op hun oude niveau terug te komen. Hun succes was dus voor een groot deel te wijten aan hun collega’s en de omgeving waarin zij hun werk verrichten. Interessante inzichten natuurlijk. . .

‘Je moet proberen een werksituatie te creëren die tegemoetkomt aan jouw psychische behoeften. Voor zover dat mogelijk is. Ik denk dat je spekkoper bent als je een ideale match hebt maar dat komt in de praktijk niet vaak voor’ – Van Yperen

Maar wat is dan MIJN ideale match?

Als ondernemer op zoek gaan naar structuur, de gezelligheid en de inspiratie van een kantoor maar toch dezelfde bewegingsvrijheid en autonomie als ondernemer behouden lijkt een lastige kwestie.

En eerlijk is eerlijk: weer in een keurslijf op een kantoor werken lijkt niet mijn grootste ambitie te zijn.

De vrijheid van ondernemen vind ik aan de ene kant namelijk heerlijk. Als ik ’s avonds op visite ga en het is gezellig hoef ik niet verplicht op tijd naar huis. Je kan tenslotte de volgende dag langer doorslapen en diezelfde dag weer langer doorwerken om de gemiste tijd in te halen. En je hoeft je daarbij ook aan niemand te verantwoorden.

Maar na jaren van zelfstandig ondernemen blijkt al die vrijheid uiteindelijk ook niet zo fijn.

Ondernemen is namelijk ook hard werken en veel ballen in de lucht houden!

Het is beuken en knallen! Tijd om slap te ouwehoeren met klanten of collega’s is er niet bij. Tijd is geld en nergens voel je dat sterker dan wanneer je zelfstandig aan het ondernemen bent!

En wie daagt je uit? Houdt je scherp of geeft je net even die andere invalshoek?

Als je ergens fulltime werkt, kun je best eens een dag de boel laten verslonzen en dan de volgende dag weer inhalen. De last wordt tenslotte gedragen (en opgevangen) door alle collega’s. Die luxe heb je als zelfstandig ondernemer simpelweg niet.

Zeker niet wanneer je zoals in mijn geval tijd als product “verkoopt” en mensen dus betalen om jouw tijd optimaal te kunnen benutten.

Het is daarnaast niet altijd makkelijk om met de risico’s en onzekerheid van ondernemen om te gaan. Laatst belden twee afspraken op dezelfde dag af. Daar zit je dan, met een voorbereiding die voor niets blijkt te zijn geweest en een flink stuk missende omzet voor die maand.

De schaduwkant van ondernemen

Maar naast alle klantafspraken, de workshops en lezingen werk ik het meeste van de tijd “nog gewoon” vanuit huis: blog artikelen schrijven, e-mails beantwoorden en versturen, de online strategie bepalen en uitvoeren. De workshops en afspraken voorbereiden. De marketing aanzwengelen. Telefoontjes plegen, de administratie doen en social media beheren om maar een paar willekeurige dingen te benoemen.

Je begrijpt: Ik verheug me dan ook altijd op afspraken buiten de deur want dan ben ik weer even onder de mensen en het kantoor thuis uit.

Maar begrijp me niet verkeerd: Er zit een stijgende lijn in mijn bedrijf en ik heb mijn vaste klanten en dat is heerlijk om bij stil te staan maar je praat toch anders met deze klanten dan met je directe collega’s.

Je zegt tenslotte niet tegen jouw klant: ‘Die kleine van me heeft super slecht geslapen vannacht, ik heb geen oog dicht gedaan en zit er daarom niet zo lekker in vandaag. . ’

Maar na 4 jaar zelfstandigheid merk ik vooral dat ik de collega’s om mij heen het sterkst mis. Het sparren, het gezamenlijk (en op dagelijkse basis) aan succes bouwen en even simpel gezegd: de gezelligheid.

Als je op Facebook ziet dat oud collega’s een uitje hebben, denk je: o ja, dat was altijd leuk! En dan bekruipt je het gevoel van gemis. En tuurlijk: Ik kan ook wel een bedrijfsuitje organiseren maar dat is nou eenmaal niet zo gezellig in je eentje. . .

Dus wat te doen?

Een uit de hand gelopen kans

Soms komen in het leven kansen op jouw pad, die je vervolgens met beide handen aan moet grijpen! In mijn geval was dat niet al te lang geleden een kans genaamd MediaMarkt.

MediaMarkt is marktleider op het gebied van consumentenelektronica in Nederland. In 2018 had de marktleider als speerpunt genomen om haar strategie intern om te zetten van een product- naar een klantgerichte organisatie.

Dat vroeg natuurlijk om een geheel nieuwe aanpak, compleet met een nieuwe visie, strategie en branding. Dit moest achter de schermen vorm gegeven worden en iemand moest daar op vestigingsniveau eindverantwoordelijk voor worden gemaakt.

Dat was de buitenkans die MediaMarkt Amsterdam Arena mij 7 maanden lang had geboden.

Voor mij een mooie pilot om te ervaren of het dagelijkse werk binnen een organisatie inderdaad hetgeen was wat ik miste en voor Mediamarkt betekende het een aandeelhouder intern voor de nieuwe transitie. Win/Win stituatie dus!

“Investeren in onze medewerkers heeft onze hoogste prioriteit. Zij zijn tenslotte de sleutel tot succes om onze klanten de WOW-ervaring te kunnen bieden” – Arnold Sporrel (CEO)

Zij wisten: Het verkopen van producten is niet meer genoeg in deze tijd. Klanten komen beter geïnformeerd dan de verkopers de winkel binnen en de oude manier van verkoop moet daarom wel plaats maken voor een compleet nieuwe aanpak.

De voornaamste doelstelling was het zorgen voor een totaaloplossing. Daarom zijn services & solutions de nieuwe levensader voor het bedrijf in de toekomst. Maar hoe krijg je werknemers die gemiddeld 10+ jaar bij het bedrijf zitten mee in deze nieuwe wereld?

Om haar 4500 medewerkers optimaal te helpen in deze culturele transformatie investeerde MediaMarkt daarom in opleidings- en trainingsprogramma’s, leiderschapstrajecten en kennis en expertise van buitenaf.

7 maanden lang was het fantastisch om mijn steentje daar aan bij te kunnen dragen en het op dagelijkse basis met mensen werken bleek een schot in de roos. Wat had ik dát gemist!

En wat betreft het opgeven van “de vrijheid” merkte ik vooral dat ik veel rust kreeg door de vaste werktijden en dat de organisatie aan de andere kant blij was met iemand die hielp om de last van deze nieuwe aanpak intern te dragen.

Maar wellicht belangrijker: Ik was op die momenten echt een ondernemer binnen de onderneming. Heerlijk! Dat bedrijfsleven is dus helemaal zo gek nog niet. 

Daarentegen voel jij je als zelfstandig ondernemer nou eenmaal nooit echt vrij, zo ben je op vakantie nog vaak mails aan het beantwoorden en heb je sterk het gevoel dat je dingen mist als je niet midden in je business zit.

Wanneer je “weer gewoon op kantoor werkt” heb je dit gevoel een heel stuk minder en zijn er mensen om dit voor je op te vangen. Zalig!

Het is dan ook een heerlijk idee om de deur aan het einde van de werkdag achter je dicht te kunnen trekken en de boel de boel te kunnen laten. De proef leek dus even kort gezegd geslaagd te zijn! Maar hoe nu verder?

Ondernemer in een onderneming

Los van het feit of ik voor mijzelf werk of voor een bedrijf werk ten allen tijden blijkt het belangrijkste en onmisbare ingrediënt voor mij persoonlijk dat ik een ondernemer kan en vooral mag zijn binnen de onderneming.

Dat ik mensen of bedrijven kan helpen groeien en daar zelf de vrije hand, de verantwoordelijkheid en het vertrouwen in krijg.

Welk naampje je op mij plakt: of dit jerryvanstaveren.nl of bijvoorbeeld mediamarkt is boeit mij eerlijk gezegd niet. Want ik ben op mijn best als ik aan een gezamenlijk doel kan bouwen met een team en dat ik het beste werk verricht als ik daarin de vrije hand krijg.

Dat blijkt ook wel uit de vele assessments die ik heb moeten uitvoeren en bijvoorbeeld de uitslag van mijn PI-test die ik voor mijn aanstelling bij MediaMarkt heb moeten maken [KLIK om te bekijken]

Van korte termijn naar lange(re) termijn

Uiteraard realiseer ik mij maar al te goed dat kansen zoals de Mediamarkt mij heeft geboden niet voor het oprapen liggen. Hoeveel bedrijven ken je tenslotte zelf die ‘ondernemers binnen de onderneming’ toelaten? Maar toch moeten ze bestaan.

Bedrijven die de volgende stap willen zetten, ambitieus zijn en hun medewerkers het vertrouwen durven geven. Die smart willen werken in plaats van hard werken en niet bang zijn om kennis of expertise van buitenaf in te zetten.

En inderdaad, ze zijn er! Want laat er nu net zo’n partij op mijn pad zijn gekomen, die een langer traject  voor ogen heeft en die alle behoeftes die ik heb weet in te vullen. Ik heb het dan over:

Mastermind is een onafhankelijk managementadviesbureau en ze gaan met hun klanten voor maximaal resultaat. Waar anderen stoppen, gaan zij door. Waar anderen praten, doen zij. Soms confronterend maar altijd met respect, humor en passie. 

Maar wat doet Mastermind dan precies?

Mastermind is een groep van experts die grote projecten bij hun cliënten intern realiseren. Ze vertalen visie en strategie naar concrete innovaties, duurzame oplossingen en gedragen veranderingen. Maar ze bedenken deze plannen niet alleen, ze voeren ze ook uit! “Gewoon” bij de klanten op kantoor!

Zij halen het beste in organisaties en teams naar boven, draaien de hand niet om voor beleid- en strategie implementaties en hebben een passie voor digitale transformaties.

Mastermind is dan ook al meer dan tien jaar een begrip in de financiële sector en zakelijke dienstverlening. Ze hebben een passie om te winnen en stoppen niet voordat ze de doelen van de klant hebben bereikt.

Je zou dus kunnen zeggen: Op mijn lijf geschreven! Ik kan dan ook niet wachten om mijn tanden in deze buitenkans te zetten.

1 juli is de eerste werkdag en die dag mag ik direct aan de slag bij een grote partij, om daar intern een team aan te gaan sturen dat in een transformatie project zit. Sommige mensen zouden zeggen dat het direct “met je neus in de boter vallen” is.

Hoe het zich verder zal ontwikkelen? Hou deze pagina in de gaten en dan blijf je zeker op de hoogte van mijn nieuwe avontuur.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS