PROJECT MANAGER CX & VESTIGINGSMANAGER A.I. 


Opdrachtgever: MediaMarkt
Locatie: Amsterdam Arena
Doel: Eindverantwoordelijke voor de interne transitie van een product- naar een klantgerichte organisatie
Duur : mei 2018 – december 2018

Achtergrond:

MediaMarkt is marktleider op het gebied van consumentenelektronica in Nederland. In 2018 heeft de marktleider als speerpunt genomen om haar strategie intern om te zetten van een product- naar een klantgerichte organisatie.

Als team bouwen zij aan het blijven van dé omnichannel speler met 49 vestigingen en een online webshop maar dit vraagt om een nieuwe aanpak, compleet met een nieuwe visie, strategie en branding. Dit moest intern vorm gegeven worden en iemand moest daar op vestigingsniveau eindverantwoordelijk voor worden gemaakt. Dat was mijn rol binnen de MediaMarkt Amsterdam Arena.

Het verkopen van alleen producten is niet meer genoeg. Klanten komen beter geïnformeerd dan de verkopers de vestigingen binnen en de oude manier van verkoop moet daarom plaats maken voor een compleet nieuwe aanpak.

De voornaamste doelstelling is om te zorgen voor een totaaloplossing. Daarmee zijn services & solutions de nieuwe levensader van het bedrijf in de toekomst.  Maar hoe krijg je werknemers die gemiddeld 10+ jaar bij het bedrijf zitten mee in deze nieuwe wereld?

Om haar 4500 medewerkers optimaal te helpen in deze culturele transformatie investeert MediaMarkt daarom in opleidings- en trainingsprogramma’s, leiderschapstrajecten en kennis en expertise van buitenaf.

“Investeren in onze medewerkers heeft onze hoogste prioriteit. Zij zijn tenslotte de sleutel tot succes om onze klanten de WOW-ervaring te kunnen bieden” – Arnold Sporrel (CEO)


De nieuwe visie heb ik intern vormgegeven door middel van:

‘On the job’
persoonlijke coaching 

Gerichte workshops
in teams en afdelingen

Brainstorm sessies
op hoofdkantoor

Takenpakket

Project Manager Customer Experience – Amsterdam Arena – Mei 2018 tot december 2018

  • Eindverantwoordelijk voor de interne transitie van product selling naar consultative selling 
  • Het coachen & begeleiden van 160 fte via trainingen, workshops en 1-op-1 coaching
  • Het behalen van de zakelijke doelstellingen
  • Eindverantwoordelijke voor alle marketing gerelateerde acties en klachtenafhandeling
  • Het introduceren en implementeren van SCRUM / Agile op management niveau 
    (zie foto
    )
  • Verantwoordelijk voor afdeling kassa, planning, logistiek, service en administratie

De vestiging Amsterdam Arena was zeer positief over onze samenwerking en hebben daarom gevraagd om de directrice, die 4 maanden met zwangerschapsverlof ging, te vervangen als interim directeur, met de daarbij behorende taken & verantwoordelijkheden.

Interim vestigingsdirecteur – Amsterdam Arena – juli 2018 tot oktober 2018

‘Chief Executive Manager’ Verantwoordelijk voor o.a. 

  • de dagelijkse operatie en het ondertekenen van de dag-journalen (zie foto)
  • de eindverantwoording voor 160 fte
  • Het aannemen of afscheid nemen van werknemers
  • het openen van de kluis
  • Het openen en afsluiten van de vestiging
  • Eindverantwoordelijke voor alle afdelingen, transacties, kortingen en klachtenafhandeling
  • Het behalen van de zakelijke doelstellingen en KPI’s

Bijlagen:

  • Interview voorTIJD VOOR VERANDERINGpodcast over het MediaMarkt project.
    Beluister dit interview direct door op de onderstaande player te drukken: 

Voor mijn aanstelling bij MediaMarkt heb ik een PI-test moeten uitvoeren om te ervaren of ik geschikt was voor deze functie

 

reacties naar aanleiding van het project