Wanneer je ondernemer bent of je met marketing bezig houdt kan je er simpelweg niet omheen: De ideale klant!

Als je alle experts moet geloven heeft het geen enkele zin om in het wilde weg te ‘adverteren’ met je dienst of product, als je niet exact weet wie je er mee gaat helpen of op wie je al die marketinguitingen gaat richten.

En de beste manier om dat te bepalen is door vast te stellen wie jouw ideale klant is.

Dit klinkt overigens nog veel interessanter en zakelijker als je in dat geval gaat spreken over een ‘buyer persona’ of een ‘ijkpersoon’.

Om te bepalen wie jouw ideale klant is, moet je in eigenlijk een heleboel vragen over hem of haar gaan stellen en beantwoorden.

Ten eerste: is het een hem of een haar? Wat is de gemiddelde leeftijd, de burgerlijke staat, welke studie heeft hij of zij gedaan? Maar ook welke religie, nationaliteit, woonplaats en hobby’s heeft hij of zij?

De lijst is haast oneindig!

Maar dan ben je nog niet klaar. Daarnaast moet je namelijk ook de meer zakelijke vragen gaan stellen, die voor jou als aanbieder interessant zijn: wat verdient hij of zij, wat is het budget (om jou in te huren), wil je hem als eenmalige klant of juist als trouwe klant, werkt hij lokaal, nationaal of internationaal, waar bevindt hij zich op internet?

Enzovoorts enzovoorts enzovoorts…..

Maar heb ik zelf ook zo’n klant voor ogen? Bestaat er überhaupt zoiets als mijn ideale klant?

Ik zeg niet voor niets: Zonder doel kan jij je leven lang over een veld rennen, zonder ooit te scoren.

Maar welk doel heb ik zelf als het gaat om mijn ideale klant?

Bij de loodgieter thuis lekt het ook altijd, toch?

Hoe voorkom ik in mijn geval dat ik een schot hagel doe, in de hoop dat ik mijn doel raak? Hoe maak ik er een enkel schot met scherp van? En kan dat in mijn geval überhaupt?

Coaching van ondernemers

Als we kijken naar mijn huidige klantenbestand dan geeft dit niet veel inzicht of hulp, als het gaat om het formuleren van mijn ideale klant.

De klanten die ik heb ondersteund in de afgelopen jaren zijn in essentie net zo verschillend en divers als hun doelen.

Ze variëren van een burgermeester tot een advocaat, van een staalbedrijf tot een architect en van taalbureau tot aan een lifestyle coach. En dan doe ik slechts een kleine greep uit de gehele klantportfolio.

Kan ik hier spreken van een overlap? Een rode draad…?

De doelen die zij hadden varieerden ook weer net zo veel als hun business.

Althans, aan de oppervlakte…

Echter, als je dieper door ging vragen met betrekking tot hun doelen was het uiteindelijke doel wel weer onder te verdelen. Namelijk onder 4 categorieën, die bestonden uit:

Maar maakte dit gegeven dan ‘de ondernemer die op zoek is naar meer omzet, vrijheid, bereik of resultaat’ mijn ideale klant?

Ondernemers helpen heeft dan ook wel zijn voordelen, die ze mijn ideale klanten maken, maar tevens ook veel nadelen.

Om je daar een beeld bij te geven zal ik de eigenschappen voor je op een rijtje zetten:

Voordelen

 

Het is direct schakelen! Je zit tenslotte om de tafel met de beslissingsbevoegde en eindverantwoordelijke

Het is persoonlijk. Je zit structureel 1-op-1 rond de tafel om hun persoonlijke doelen te bereiken

Het is divers, elke keer weer een uitdaging en alle facetten van jouw kennis, ervaring en expertise komen tot hun recht

Het is dankbaar. Omdat je “dicht op het vuur” zit, zie je direct het resultaat van je inspanningen

Nadelen

 

Ze hebben vaak slechte ervaringen gehad in het verleden, foute gewoontes aangeleerd of beperkende overtuigingen die een samenwerking en oprechte stappen vooruit belemmeren

Omdat ze veel verschillende “petten” dragen binnen hun business en veel verantwoordelijkheden dragen regeert ook vaak de waan van de dag

Ergens in het proces kom ik in de uitvoering te zitten. Denk dan aan “de website moet onder handen genomen worden, ken jij iemand?” of “ik wil graag een webshop toevoegen aan mijn diensten, weet jij iemand?”

Maar is iedereen binnen de groep ondernemers (tot max 20 werknemers) dan mijn ideale doelgroep?

Nee, dat denk ik eerlijk gezegd niet.

Het is echt een apart type ondernemer, bij wie ik het best tot mijn recht kom. Een ondernemer die niet in één krachtige zin te vangen is.

De ondernemer die geen zin heeft om opnieuw het wiel uit te vinden. Die geen uren wil spenderen aan generieke (online) cursussen, trainingen of seminars.

De ondernemer die niet tevreden is met het huidige resultaat en het gevoel heeft dat er veel meer uit gehaald kan worden.

De ondernemer die weet dat likes uiteindelijk helemaal niets zeggen over het resultaat van jouw business en dat je op eigen houtje jouw business maar tot zo ver kan brengen.

“Het is een apart type ondernemer, bij wie ik het best tot mijn recht kom”

Startups

Naast de 1-op-1 coaching van ondernemers begeleid ik ook veel Start-ups door middel van lezingen of workshops.

Niet in de laatste zin omdat het kantoor in Rotterdam ook huisvesting biedt aan een onvervalste startup hub, waar succesvolle ondernemers, investeerders en hongerige ambitieuze startups worden samengebracht.

Maar ook onder andere via de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam waar ik al 3 jaar workshops en lezingen geef. (klik op de onderstaande cases voor achtergrond daar van)

Maar is een startup dan mijn ideale doelgroep?

Startups begeleiden en verder helpen heeft ook weer zijn voordelen, maar er zijn ook veel nadelen te bedenken.

Voordelen

 

Ze zijn hongerig en gemotiveerd! Ze zijn fris, durven zich kwetsbaar op te stellen en gaan direct met jouw ideeën of tips aan de slag

Ze hebben (nog) geen foute gewoontes aangeleerd of beperkende overtuigingen, die je eerst moet afleren

Je hebt een grote impact. Ze zijn vaak dankbaar voor de tips en inzichten, omdat ze in veel gevallen geen succesvolle ondernemers in hun directe omgeving hebben die ze van advies voorzien

Nadelen

 

Geen middelen of budget

Het kennis of ervaringsniveau.
Het blijft vaak bij de basic’s omdat
ze nog aan het begin staan en het is lastig om de diepte in te gaan.

In de gevallen dat ik met startups werk worden de nadelen vaak al getackeld door het feit dat ze gelieerd aan de hogeschool en deze de uiteindelijke “rekening” op zich nemen.

Maar ik twijfel oprecht of een “onafhankelijke” startup de middelen heeft om een traject met mij aan te gaan.

Dus is iedere startup dan mijn ideale klant? Het antwoord daarop is net zo kort als krachtig: Nee

Bedrijven

Een andere belangrijke tak van sport is het geven van InCompany workshops bij bedrijven op locatie.

Dit zijn bedrijven die de volgende stap willen zetten, meer resultaat willen bereiken, hun personeelsbestand een kwaliteitsinjectie willen geven of tegen een bepaald knelpunt aanlopen en dit gericht en snel willen aanpakken.

Zoals je begrijpt is dit net zoals bij de ondernemers en startups iedere keer weer anders qua inhoud en dus maatwerk gemaakt voor de situatie.

Zo ben ik o.a. gaan zitten met de marketing afdeling van een groot staalbedrijf om een solide online strategie te formuleren en dit vervolgens uit te rollen.

Ben ik aangeschoven in de boardroom bij een telecom en VOIP provider om de kansen van Facebook beter in te zetten en heb ik met de werknemers van een onderhoudsbedrijf gezeten om hun online positionering te versterken, door vooral de website helemaal aan te passen.

Voordelen

 

Het is gericht en je behandeld in veel gevallen al binnen één dag al de knelpunten en doelen. Het plan van aanpak wordt geformuleerd, de taken worden verdeeld en de stip aan de horizon wordt gecreëerd

De juiste setting. Je gaat intern, op kantoor, met de juiste mensen binnen de organisatie zitten. De mensen die hun ervaringen delen, doelen vaststellen en knelpunten bespreken

Nadelen

 

Wanneer je
bekend bent met de statistieken en weet hoeveel écht stappen gaan zetten met deze nieuwe kennis, zal jij je oprecht
afvragen of het wel zinvol is om workshops te geven

Er is geen verdere begeleiding. In veel gevallen is het maar 1 tot 3 keer afspreken en dan moet je de cliënten los laten, de wijde wereld in. Ondanks de statistieken.

Maar is ieder bedrijf met online uitdagingen of sales ambities dan mijn ideale klant? We vallen in herhaling, maar het antwoord daarop is wederom: Nee
Aanpassen aan de situatie

Bij iedere klant zijn er nuances te herkennen, zijn de doelen en uitdagingen divers en zijn de mensen anders. Dit vraagt om aanpassingen. Zelfs de vorm waarin ik al deze verschillende type cliënten verder help veranderd namelijk per situatie.

Het is namelijk altijd maatwerk gemaakt voor hun specifieke situatie en de ene ondernemer vaart nou eenmaal beter bij een gestructureerd coachings traject van 12 maanden, terwijl een andere ondernemer meer naar een korte termijn oplossing zoekt en daardoor beter geholpen is met een paar bijeenkomsten, waarin we gericht en praktisch een doelstelling formuleren en een stappenplan creëren.

Binnen deze groep heb je dan ook weer de ondernemers die helemaal niet face-to-face willen zitten, maar liever vanuit het comfort van hun huis of kantoor verder geholpen willen worden. Die ondernemers zijn dan weer beter geholpen via een online coaching.

De opties voor ondernemers coaching zijn dan ook als volgt:

Kwartaal

EEN KWARTAAL LANG COACHING

DUUR: 3 MAANDEN

Elite

DE ELITE BINNEN MIJN COACHING

DUUR: 6 TOT 12 MAANDEN

Online

COACHING VIA HET WEB

DUUR: PER KEER

En voor de bedrijven is het niet anders….

Het ene bedrijf organiseert een event, waar het uitnodigen van een spreker de vraag invult die zij hebben.

Terwijl andere bedrijven liever hun personeel snel en praktisch willen opleiden en we ze dan een InCompany workshop geven, waarin we met een kleine groep gaan zitten en de persoonlijke doelen en knelpunten van dat desbetreffende bedrijf (of afdeling) tackelen.

De keuze daarin, is als volgt:

Online Strategie

Bereik jouw doelen met de juiste strategie

Verkoop Bevordering

breng jouw verkoop naar het volgende niveau

Social Selling

Zet online in om meer resultaat te halen

Zo veel mensen, zo veel wensen!

Kan ik dus spreken van een ideale klant? Een ideale sector? Een ideale doelgroep? Ik denk het niet…..

Is het dan belangrijk om mijn tijd te steken in het kraakhelder formuleren van deze doelgroep? Om dat eindeloze marktonderzoek aan vragen te gaan beantwoorden, om er vervolgens in de praktijk weer achter te komen dat mijn klanten zich niet in een hokje willen laten duwen?

Is dat de beste investering van mijn tijd?

Waar ik mijn tijd wél in wil steken

Maar als we dieper gaan kijken naar al die verschillende klanten is er wel een rode draad te vinden. Ik steek mijn tijd en focus namelijk nooit in een middel, maar uitsluitend in het uiteindelijke doel.

Zo is bijvoorbeeld eerste worden in google nooit een doel, maar ten allen tijden slechts een middel!

Er kan er tenslotte maar één in jouw markt eerste staan op Google, maar betekend dit dan dat die gene ook het meest succesvolle bedrijf heeft? De meeste omzet? Of is de eigenaar hiervan zelfs het meest tevreden of gelukkig?

Het antwoord daarop laat ik in dit geval aan jou over…

Wat ik namelijk interessant vind en mijn waardevolle tijd in wil steken is dat dieperliggende doel!

Waar staat die eerste plek in Google voor? Is dat meer vrijheid? Meer omzet? Meer resultaat of het feit dat je op die manier meer mensen kan helpen?

Misschien is het wel meer ruimte in je agenda, zodat je jouw kinderen meer kan zien. Of juist het feit dat het bedrijf ook zonder jou succesvol kan doorlopen, zodat jij nu eens toch die wereldreis van een halfjaar kan maken waar je al jaren over droomt.

Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden, en die nummer één positie is slechts één van die wegen.

Ik wil graag samen met jou de andere wegen in kaart brengen en dan het pad kiezen wat het best bij jou past!

Dus misschien weet jij het nu: Wie is dan mijn ideale klant?

En heel misschien heb jij wel het idee, nadat je dit gelezen hebt, dat jij wel valt onder de noemer: mijn ideale klant

Laten we dan even al die regels vergeten en met elkaar in contact komen

Want waar het op neerkomt is dit: Ik wil jou of jouw bedrijf gewoon verder helpen en welk labeltje jij op mij of jezelf plakt interesseert mij eigenlijk niet zo veel. En ik hoop jou ook niet.

Ook de vorm waarin we onze samenwerking gieten laat ik van jou over, zodat jij de keuze kan maken die het beste bij jou en jouw bedrijf past.

Want geen elk bedrijf, geen enkele doelgroep en geen enkele situatie is hetzelfde, toch?

Dus zeg het maar, waar ga jij voor?

Kom in contact met Jerry om jouw business ook naar het volgende niveau te brengen

Waarmee kan ik je van dienst zijn?

Op welk gebied kan ik je helpen?

Wat voor samenwerking zou het beste voor jou passen?

Op welk gebied zou je een workshop willen?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn?

Over welk onderwerp moet de lezing gaan?

Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn tijdens de lezing?

Welk budget heb je hiervoor gereserveerd?

Jouw gegevens zijn veilig en worden niet aan derden verstrekt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden