Selecteer een pagina

Het tempo van veranderingen neemt toe en bedrijven moeten klaar zijn voor een toekomst die digitaal, snel en onzeker is. Veranderingen komen en gaan. De vraag is echter: ben je zelf in regie of laat je de dingen overkomen?

Klaar zijn voor deze toekomst betekent o.a. dat je snel kunt aanpassen, groeien en innoveren.

In deze snel veranderende tijden van vandaag is het al moeilijk genoeg om de huidige omstandigheden te begrijpen, laat staan die van de toekomst. Bedrijven moeten dan ook goed gaan nadenken over hoe ze de toekomst zullen gaan overleven.

Klaar zijn voor de toekomst gaat namelijk niet langer alleen over hoe jij je op de toekomst kunt voorbereiden, maar juist over hoe je deze kunt omarmen. Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Klaar voor de toekomst

Om echt klaar te kunnen zijn voor de toekomst moeten bedrijven in staat zijn:

  • Veranderingen snel en effectief door te kunnen voeren en de baas te zijn.
  • Gebruik te maken van nieuwe digitale tools en ze naadloos op de werkplek integreren
  • Ervoor te zorgen dat het personeelsbestand de digitale toekomst volledig omarmt

Drie stappen die bedrijven kunnen zetten om gelijke tred te houden met de veranderende zakenwereld van vandaag.

1.      Automatiseer zoveel mogelijk

De meeste onderzoeksbureaus zijn het erover eens dat automatisering de toekomst heeft. Zo heeft Forrester voorspeld dat automatisering een noodzaak zal worden vanaf dit jaar. Die voorspellingen zijn overigens geheel logisch – Automatisering kan inmiddels worden toegepast op vrijwel elk gebied en doet zowel productiviteit als kostenbesparingen toenemen. Denk daarbij aan Marketing, Administratie en Klantenservice, maar bijv. ook aan de training van medewerkers.

Maar er zit een addertje onder het gras; Hoewel automatisering veel voordelen met zich meebrengt zullen sommige werknemers bang zijn voor verandering, met name over de inhoud van hun werkzaamheden en positie in het bedrijf, zij zullen aarzelen om automatiseringstools toe te passen. Daarom is het belangrijk om werknemers te helpen door binnen het bedrijf een leercultuur te cultiveren.

2.      Ontwikkel een leercultuur

Aangezien de werkplek zoals wij die kennen in de toekomst zal blijven evolueren moeten werknemers zich voortdurend blijven aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Het is van belang voor bedrijven om hun medewerkers op te leiden voor de banen van de toekomst in plaats van de banen van het verleden.

Er zijn bijvoorbeeld veel banen die over tien jaar niet meer relevant zullen zijn, maar er zullen daarnaast ook weer veel nieuwe functies bijkomen. Om het personeel voor te bereiden, moeten o.a. HR, IT en andere relevante afdelingen samenwerken om een cultuur te realiseren waarin medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen.

Gerelateerd: https://jerryvanstaveren.nl/de-juiste-beslissingen-nemen/

Corona heeft ons geleerd dat we de digitale middelen en een verandering van werkomgeving snel kunnen accepteren als de noodzaak daarvoor hoog genoeg is. Het is daarom belangrijk om een leercultuur te ontwikkelen waarin iedereen gefocust is op groei en innovatie. Zo’n leercultuur verbetert niet alleen de prestaties van medewerkers, maar stroomlijnt ook de uitvoering van organisatieveranderingen.

Echter om dit te kunnen doen is het belangrijk om mechanismen te creëren die continu leren ondersteunen, zoals incentives en interne trainingsprogramma’s, het bevorderen van transparantie en communicatie tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf en maak daarnaast gebruik van moderne tools die continu leren mogelijk maken, zoals digitale adoptieplatforms (DAP’s)

3.      Blijf relevante nieuwe technologie en bedrijfsprocessen in het bedrijf introduceren

Om voorop te blijven lopen, is het noodzakelijk om op de hoogte te zijn van de nieuwste technologie. En vooral inzicht hebben hoe deze jouw bedrijf kunnen helpen. De integratie van opkomende technologieën kan het efficiënter, winstgevender en gemakkelijker maken om het bedrijf te runnen. Bedrijven die geen opkomende technologieën kunnen toepassen, zullen niet in staat zijn om bij te blijven in de nieuwe digitale wereld.

Daarnaast wordt organisatorische transformatie met de dag noodzakelijker. Veel bedrijven zullen hun complete bedrijfsmodel moeten heroverwegen. Bedrijven zullen het digitale tijdperk immers niet overleven als ze de dingen blijven doen. die ze altijd hebben gedaan.

Het gebruik van nieuwe technologie kan daarbij ingezet worden als concurrentievoordeel. Het idee achter dergelijke veranderingen is het verbeteren van de veerkracht, wendbaarheid en snelheid van het bedrijf.

De nieuwe digitale (thuis)werkplek heeft daarbij verschillende componenten, waaronder de digitale werknemersbeleving, in-house trainingsprogramma’s en de bedrijfscultuur. Degenen die een naadloze (digitale) werknemerservaring kunnen creëren, zullen in staat zijn om de beste werknemers aan te trekken en hen meer betrokken en productiever te laten zijn.

Het is van belang voor bedrijven om hun medewerkers op te leiden voor de banen van de toekomst in plaats van de banen van het verleden

Veel van de veranderingen die zich hebben voorgedaan in 2020 zullen permanent worden. En aangezien werk zal blijven evolueren, zal modernisering van de werkplek, bedrijfsprocessen en de IT infrastructuur een essentieel onderdeel worden voor de houdbaarheid van de organisatie in de toekomst. Zijn jullie er op voorbereid?

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

recente blog artikelen

Waarom zou je bloggen

Waarom zou je bloggen

Het is een vraag die regelmatig speelt -Waarom zou ik gaan bloggen. Zeker nu bedrijven snel resultaat willen zien lijkt het delen van blogs steeds meer een zinloze exercitie. Maar is dat wel zo en wat is dan het alternatief

Lastige taal

Lastige taal

Veel mensen willen intelligent gevonden worden. De manier waarop zij dit vaak proberen te realiseren is door complexe taal, doordrenkt met jargon te gebruiken. Maar als je eerlijk bent; wil je slim of juist begrepen worden?

Kansen blijven zien | TNWBoost

Kansen blijven zien | TNWBoost

#TNWboost is het meest opwindende digitale marketingevenement van 2021. Ben je klaar voor baanbrekende sprekers, ideeën en de kans om te netwerken vanaf de bank in je woonkamer