Zeg eens eerlijk; Weet jij de doelstellingen van het bedrijf waarvoor je werkt?

De kans is groot dat je ‘nee’ zegt en dat is niet geheel verrassend. Bij 66% van de bedrijven weten medewerkers namelijk niet wat de doelen zijn. Een schrikbarend hoog aantal!

En waarschijnlijk ligt dat percentage, door alle huidige corona maatregelen, momenteel nóg hoger!

Doelen die goed gedefinieerd zijn, vertegenwoordigen belangrijke prestaties in je strategie. Het zijn die doelen die je als bedrijf in de komende 1 tot 5 jaar bereikt wilt zien worden.

Deze doelen bepalen dan ook elke dag waarvoor jij en je werknemers zich inspannen, maar tevens hoe een kwartaal eruitziet in jullie kwartaalplan.

Echter, wanneer je bij bedrijven achter de schermen kijkt zie je in veel gevallen het volgende gebeuren; het jaarplan beland ergens rond april in een archiefkast, om daarna nog weinig aandacht te krijgen. Iedereen gaat over tot de waan van de dag en pas aan het eind van het jaar wordt het plan weer onder een laag stof vandaan gehaald om daar “de verplichte eindejaarsborrel” speech van de directie mee te kunnen vullen.

Een groot deel van de medewerkers weten deze bedrijfsdoelen dan ook niet of nauwelijks. Laat staan dat ze weten wat er van ze verwacht wordt om die doelen te kunnen behalen. En juist dat moet anders!

Betrokken medewerkers creëer je door ze eerst te betrekken

Voor medewerkers is het bijzonder prettig als ze betrokken worden in de (lange termijn) plannen en visie van het bedrijf.

Medewerkers werken namelijk voor een bedrijf omdat ze willen bijdragen aan het grotere geheel van de organisatie. Als dit einddoel kraakhelder is en ze weten welke rol zij daarin spelen dan gaat de productiviteit flink omhoog. 

Dus ga eerst weer terug naar de basis: Hoe heb je jouw missie/doelen vertaald naar de praktijk voor de medewerkers? 

Want laten we heel eerlijk zijn: Medewerkers bewegen pas als ze begrijpen wat ze moeten doen, wat dit bijdraagt en waarom het noodzakelijk is om deze doelstellingen te bereiken.

Als ze exact weten wat er wordt verwacht en ze ook echt “eigenaar” kunnen zijn in dat proces. 

Duidelijke doelstellingen geven daarbij een gevoel van richting. Tevens kan het de samenwerking en teamwork verbeteren, motiveren om ergens naartoe te werken en helpen de koers van het bedrijf te begrijpen.

Op die manier maak je het visueel zichtbaar voor iedere medewerker. Daarnaast is het belangrijk om dit ‘top-of-mind’ te houden door dagelijkse of wekelijkse check-ins op de voortgang, de collega’s en de knelpunten te doen. Zo maak je alles bespreekbaar, duidelijk en transparant.

Op die manier zullen de medewerkers zich meer betrokken voelen, meer eigenaarschap nemen en beter zicht hebben op wat ze moeten doen om de gestelde doelen te bereiken.

Zoals iedere verandering, kost het tijd en energie maar je zal zien dat het je het volgende brengt:

– Meer resultaat door verbeterde focus

– De mogelijkheid om sneller in te spelen op ontwikkelingen, zowel binnen’ als buiten het bedrijf

– Meer eigenaarschap en eigen initiatief bij het behalen van de bedrijfsdoelen.

– Door de doelen op te breken in kleinere stappen heb je vaker geluksmomentjes, die op hun beurt weer zullen zorgen voor meer werkgeluk.

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl