Meer dan ooit zullen de leiders de cultuur binnen het bedrijf serieus moeten nemen. Een goede cultuur maakt namelijk direct verschil tussen het behouden van jouw beste personeel of even simpel gezegd: het falen van jouw bedrijf. Cultuur is in essentie de reden waarom 80% van bedrijfseigenaren hun bedrijfsdoelen niet halen!
Herken je dat?  Je bent ooit jouw bedrijf gestart omdat je een missie had. Een duidelijke stip aan de horizon waar je vurig naartoe wilde bewegen. Maar inmiddels is jouw droom uitgegroeid tot een écht bedrijf, inclusief allemaal medewerkers.  Je hebt natuurlijk nog net zo veel plannen en dromen als toen je startte, maar het lijkt soms wel alsof jij de enige bent die echt gemotiveerd is. Je medewerkers doen vaak niet wat jij voor ogen hebt of “bewegen” in jouw ogen te langzaam. Dat moet anders kunnen!   Je besluit ze daarom alles te geven wat ze maar nodig hebben: cursussen, opleidingen, coaching, gezamenlijke lunches en je hebt zelfs een game-room in het leven geroepen inclusief voetbal’ en snookertafel. 
Maar wat blijkt uit de praktijk: Helaas werkt dat dus ook allemaal niet. Terwijl de medewerkers zuchten omdat er weer een opleiding gevolgd ´moet´ worden, zit jij als leidinggevende te irriteren omdat je personeel ongemotiveerd lijkt en je jouw doelen op deze manier niet kan bereiken.  Althans niet zo snel als dat jij zelf voor ogen hebt. De denkfout dat een training, cursus of zelfs voetbaltafel wel gaat helpen is het gevolg van het feit dat de leidinggevende de situatie vooral vanuit zijn eigen perspectief bekijkt en die medewerkers ‘ongemotiveerd’ noemt, De harde waarheid is namelijk dat je op dat moment aan symptoombestrijding doet. Maar niet aan “genezing” van de daadwerkelijke oorzaak.  De medewerkers zijn namelijk niet het probleem, maar het is juist de manier waarop jij met je medewerkers omgaat.  Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/de-c-in-customer-centric-staat-voor-cultuur/  
Het geeft medewerkers pas echt motivatie als je hen meeneemt in jouw plannen. Medewerkers werken namelijk bij je omdat ze willen bijdragen aan het grotere geheel in de organisatie. Als dat doel kraakhelder voor ze is en ze weten welke rol zij daarin spelen.   Dus ga weer terug naar de basis: Hoe heb je jouw missie/doelen vertaald naar de praktijk?   Je moet jouw medewerkers namelijk meenemen van binnenuit. Vanuit hun ambities, talenten en persoonlijke doelen. Want laten we even heel eerlijk tegen elkaar zijn: Medewerkers bewegen pas als ze begrijpen wat ze moeten doen, wat dit bijdraagt en waarom het noodzakelijk is om jouw doelstellingen te bereiken.  Als ze exact weten wat er van ze wordt verwacht en ze ook echt “eigenaar” kunnen zijn in dat proces.   En dat gebeurt pas wanneer ze oprecht mee hebben mogen denken (en werken) in het “totaalplaatje” en jij niet als leiders slechts de taken over de schutting bij ze gooit. Zonder die ingrediënten zorgt die voetbaltafel of cursus namelijk niet voor een duurzame verandering maar zorgt het slechts voor een tijdelijke pleister op een blijvende wond.

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904 jerry@ jerryvanstaveren.nl