De mogelijkheden die het internet biedt zijn overweldigend & oneindig.

Dat is dé grootste kracht, maar tevens ook de grootste valkuil. Want waar moet je tenslotte beginnen met zoveel mogelijkheden & opties? En wat werkt het best voor jou en jouw doelgroep?

Tijdens mijn blogs ben ik al vaker dieper ingegaan op de kansen, structuren & strategieën die je kunt inzetten om jezelf goed te positioneren en de optimale connectie met jouw volgers op te bouwen via het internet.

Gerelateerd:

  1. Het aanspreken van emotie om meer te verkopen en de optimale connectie te bereiken
  2. Een blik achter de schermen bij een campagne
  3. De complete handleiding om een facebook campagne op te zetten
  4. Social media strategie

Het is mijn intentie om met deze bijdrage meer de praktische kant hiervan te belichten & je handvaten te geven die houvast bieden in deze wereld met oneindig veel opties & keuze.

Online strategie is namelijk een onderwerp dat ik op dagelijkse basis behandel & die tevens tijdens elk gesprek met een nieuwe cliënt naar voren komt:

Het komt altijd uit op de volgende vragen:

Welke kanalen moet ik inzetten? Wat geeft de beste resultaten? En hoe vaak moet ik posten?

Als ondernemers zien we van elk kanaal de potentie en willen we ze eigenlijk allemaal inzetten om het maximale resultaat te behalen. We vergeten dan in veel gevallen dat elk kanaal tijd nodig heeft om op zetten, te beheren en te onderhouden. Daarnaast vergeten we vaak een nóg belangrijker onderdeel:

Elk kanaal heeft een uniek karakter en set van eigenschappen.

Kijk dus eerst kritisch, voordat jij je tijd aan online marketing gaat besteden, naar welke kanalen bij jouw product/dienst, doelgroep en jou als persoon passen.

Dat is tevens de eerste tip van vijf tips die ik je in deze bijdrage ga meegeven:

 

  • Tip 1: Ga strategisch met je media keuze om

Een belangrijk facet van je (social) media campagne is dat je een strategische keuze maakt. Het kanaal moet passen bij je doelgroep, bij het product/de dienst die je aanbiedt maar ook bij jou als persoon.

Iemand die niet graag voor de camera staat moet natuurlijk niet op Periscope gaan uitzenden en iemand die tegen bloggen opkijkt moet geen vast blog item willen neerzetten.

Daarnaast is het uitermate belangrijk dat jij je als ondernemer houdt aan de nuanceverschillen van alle verschillende kanalen.

Als we bijvoorbeeld kijken naar social media dan zijn er momenteel verschillende tijdbesparende apps in de omloop waarmee je met één druk op de knop je content tegelijk op Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram plaatst. Dat klinkt strategisch, maar het is in veel gevallen niet effectief om dit te doen. Het gaat namelijk ten koste van je volgers en het uiteindelijke resultaat.

Identieke content krijgt verschillende reacties en wisselend resultaat op verschillende kanalen. De post die het goed doet op Facebook, krijgt weinig tot geen respons op instagram. En dat blog op Linkedin scoort vele malen minder op google+.

De reden hiervoor is dat mensen de kanalen met compleet andere intenties bezoeken. De reden waarom iemand op Facebook inlogt is volledig anders dan wanneer hij/zij op linkedin inlogt. En bij Instagram is die intentie ook weer compleet anders dan op Periscope.

Pak de kanalen die het beste overeenkomen met jouw wensen en in jouw ogen het beste passen bij de doelgroep. Pas tevens je content aan op de verschillende intenties waarmee een bezoeker het kanaal bezoekt.

 

  • Tip 2: Zorg dat je een concreet doel hebt

“The trouble with not having a goal is that you can spend your life running up and down the field and never score” – Bill Copeland

Een van de voornaamste redenen voor volgers om af te haken is dat ondernemers te veel irrelevante content plaatsen. Je zou dit onder de noemer “plaatsen voor het plaatsen” kunnen zetten.

Ondernemers zetten content online omdat ze vinden (of gehoord hebben) dat dit moet, maar deze content heeft geen toegevoegde waarde of connectie met hetgeen waar de ondernemer zich mee bezig houdt. Het is dus puur afleiding en verzadiging van de volgers.

Wanneer je geen concreet doel vast stelt voor je overgaat met plaatsen is de kans groot dat je geen succesvolle media campagne zal gaan voeren. Dit doel verschilt overigens per persoon en kan van alles zijn zoals: een X aantal volgers, een bepaalde omzettarget of zelfs een bepaald aantal reacties.

Kies jouw persoonlijke doel en plaats content dat je dichter bij dat specifieke doel gaat brengen

 

  • Tip 3. Hoe vaak moet je plaatsen?

Emerce (Hét magazine over zakelijk internet & E-Business) plaatste enige tijd geleden de resultaten uit een onderzoek. Dit onderzoek was er puur op gericht om te ontdekken wat de ideale frequentie is om content te delen via verschillende kanalen.

De resultaten hiervan zijn als volgt:

  • Tip 4. Plan het in!

Op veel kanalen is het nu al mogelijk om zaken in te plannen en geautomatiseerd te laten verlopen.

Denk hierbij aan een email trechter (email funnel) in Aweber, Mailchimp of één van de andere zakelijke email systemen. Het is dan een kwestie van één keer jouw trechter samen stellen en vervolgens zal deze voor iedere nieuwe volger geautomatiseerd gaan lopen zodra zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

Meer info daarover vind je hier:
Aweber – Automation
Mailchimp – Automation Workflow 

Een zelfde type functie is ook beschikbaar op social media kanalen. Zo geeft Facebook je bijvoorbeeld de mogelijkheid om alvast berichten in te plannen voor de toekomst.

Hoe dat werkt lees je hier: Facebook bericht inplannen

 

  • Tip 5: Wordt onderdeel van jouw volgers dag

De laatste en wellicht belangrijkste tip is dat alles wat je doet online draait om vaste structuren & het delen van waarde.

Mensen zijn gewoontedieren en daarom is het belangrijk om hierin een vaste structuur aan te houden. Deel op dinsdagochtend een blog, op woensdag een foto, op donderdag een quote en houdt deze structuur vast.

Wanneer je dit volhoudt ga je op een gegeven moment onderdeel worden van jouw volgers hun dag en gaan ze uitkijken naar het blog dat jij op dinsdag ochtend zal gaan delen. De structuur maakt het prettig om te volgen en houdt alles overzichtelijk. Zowel voor jou als jouw volger.

Daarnaast is het natuurlijk gemakkelijk om te posten tijdens kantooruren terwijl je zelf aan het werk bent, maar realiseer je ook dat jouw volgers vaak buiten kantooruren actief zijn op social media! Probeer hier ook mee te experimenteren en op in te springen met je structuur.

Zit je opeens vol inspiratie en heb je drie stuks sterke content die je het liefst direct de wereld in wilt sturen? Bewaar deze dan voor later en plan ze in volgens de structuur. Dat is soms lastig maar dwing jezelf deze structuren vast te houden

Hierin zit de kracht & het onderscheidend vermogen. En ten alle tijden moet het hierin gaan om kwaliteit boven kwantiteit!

 

Succes

 

Nog steeds niet duidelijk welke kanalen je voor jouw business moet inzetten, of geen inspiratie meer? Meld je dan nu HIER aan of neem contact met mij op via: