Selecteer een pagina

Welke organisatie heeft als doel gesteld om de meest agile organisatie van de wereld te worden? Of om het meest lean bedrijf op aarde te zijn?

Er wordt naar mijn weten ook geen prijs uitgereikt voor het bedrijf met het best ingevulde CRM systeem en het hoogst gerecenseerde managementsysteem maakt je niet overnacht ineens wél succesvol.

Wat ik hiermee bedoel; De tools bepalen het succes niet. En toch blijven veel bedrijven hun heil in de fonkelende en vaak nieuwe tools zoeken.

Het is geen geheim; Organisaties staan onder steeds meer druk van klanten, medewerkers, aandeelhouders en de markt om te vernieuwen en sneller op te leveren. Dit wordt vaak gedreven door technologische ontwikkelingen, nieuwe businessmodellen en de rijzende vraag naar snelheid, transparantie en flexibele organisatievormen.

De onvoorspelbaarheid en het tempo waarmee de werkomgeving verandert vraagt om vernieuwingen. Maar vergis je niet.

Het gaat namelijk niet alleen meer om het implementeren van nieuwe werkwijzen, tools, processen of technologieën, maar vooral om het ontdekken van nieuwe manieren van kijken, denken en met elkaar omgaan.

Toch ligt de focus vaak op die nieuwe tool of dat baanbrekende nieuwe systeem.

Maar werken met deze nieuwe ‘tools’ betekent niet automatisch dat je succesvol zal zijn.

De harde realiteit

Als we om ons heen kijken zien we veel bedrijven veranderingen doormaken. Ze zijn vaak nieuwe manieren van werken aan het doorvoeren en nieuwe systemen aan het gebruiken. Zo doorlopen veel bedrijven momenteel exact de stappen die nodig zijn om agile te gaan werken of hangen ze het kantoor vol kanban borden om alles succesvol te gaan implementeren.

Ze zorgen ervoor dat alle rollen, gebeurtenissen en artefacten aanwezig zijn en vertellen vervolgens het leiderschap dat het raamwerk met succes is geïmplementeerd.

Tijd om de resultaten te oogsten

Maar de harde realiteit is, er gebeurt…

Niets …

En nu?

Frustratie bouwt op, het leiderschap raakt gestrest en hardop wordt er afgevraagd “misschien was het allemaal toch een grote fout … “

De eerste reactie is dan vaak om de controle terug te pakken, om te gaan micro-managen, commando’s te geven, extra vergaderingen in te lassen en met scherpere KPI’s te gaan werken. Je ziet vaak ook het inbouwen van nieuwe hiërarchische lagen in de bedrijfsstructuur, nieuwe dashboards en zelfs teams die worden geherstructureerd op een manier uit het verleden, die toen wel succesvol was geweest. Maar even eerlijk hé…

F*ck scrum, agile of lean!

En f*ck de CRM systemen, procesoptimalisaties en andere tools. 

Het zijn namelijk geen magische toverstokjes die als donderslag bij heldere hemel ineens alle problemen en uitdagingen voor je oplossen.

Dezelfde uitdagingen blijven namelijk nog steeds bestaan. Het gevecht om de juiste weg te vinden, de strijd om alle medewerkers samen te laten werken. De uitdaging om de gewenste prestaties te leveren. De struggle om leiders te creëren in plaats van managers.

“Het gaat niet om de technologie maar om de business problemen die je daarmee kunt oplossen” – EY

Maar die tools of dat nieuwe systeem zijn niet die magische transporter uit ‘Star Trek’ die je in een oogwenk naar het doel of jouw gewenste plaats van bestemming gaat sturen.

De mensen in jouw organisatie zijn er namelijk niet om een raamwerk, tool of systeem te laten werken, Ze zijn er om het werk te verrichten, om klanten tevreden te stellen en het systeem (of die tools) vóór zich te laten werken.

De tools gaan je namelijk niet het succes brengen. Het zijn juist de mensen in jouw organisatie die je het succes gaan brengen!

Het is daarom belangrijk om te gaan uitzoeken wat werkt en wat niet werkt. Om te groeien, te experimenteren en vanuit het oogpunt van jouw klanten en medewerkers te leren wat het beste voor jullie werkt.

 

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

recente blog artikelen

Onrealistische klantervaringen

Onrealistische klantervaringen

Om duurzaam te kunnen winnen in deze tijden draait eigenlijk alles om de klant. Ieder bedrijf wil dan ook de klanten de ultieme klantervaring bieden. Maar is dat wel een realistische doelstelling

Verkoop eskimo’s geen ijs

Verkoop eskimo’s geen ijs

Goede verkopers kunnen ijs verkopen aan een eskimo. De beste verkopers kiezen er echter voor om dat niet te doen, want goede verkoop draait niet om wat jij je klanten kan aansmeren maar juist om wat jouw klant oprecht nodig heeft

Waar ben je mee bezig

Waar ben je mee bezig

We zijn snel geneigd om te denken in doelen en subdoelen. Hoeveel bedrijven ken je zelf wel niet die als doel hebben om Eerste in Google te worden. Maar dat is een subdoel dat ze prioriteit hebben gemaakt. Maar wanneer je jouw subdoel haalt betekent dit niet automatisch dat jij je hoofddoelen gaat bereiken.