Het social media landschap is flink aan het veranderen. Niet alleen hoe mensen het internet gebruiken, maar ook hoe wij als ondernemers het internet kunnen inzetten veranderd in hoog tempo.

Met o.a. de introductie van het Facebook engagement protocol, een algoritme dat bepaald of een bericht geplaatst wordt in de tijdlijn van een volger, betekend het simpel gezegd dat je er niet langer vanuit kan gaan dat al je volgers jouw posts zien.

Gemiddeld bereik je maar 16% van je Facebook fans met een update en bij veel bedrijven ligt dit percentage nóg lager – Menno Wagenaar, Global bussiness partner bij Facebook

Daarnaast is het internetgebruik van mensen drastisch aan het veranderen. Waar je vroeger nog de tijd kreeg om je boodschap over te brengen, is tijd nu het meest schaarse goed geworden. Op dit moment heb je nog maar een paar seconden om jouw boodschap over te brengen en de aandacht van je volger te trekken

Het internet begint steeds meer een snelle consumptiemaatschappij te worden. Een plek waar de mensen bepalen wanneer, hoe en hoelang zij de content tot zich nemen. Dat verschijnsel maakt het voor ons als ondernemers lastig, want hoe breng je jouw boodschap over als maar 16% van je volgers jouw bericht zien? En dat tevens gebeurt al scrollend door een tijdlijn met honderden andere berichten?

Dat je de content kan “boosten” oftewel zichtbaar kan maken aan al je volgers of zelfs de vrienden is inmiddels bekend. Dit gaat uiteraard tegen betaling en moet je dus een investering voor willen doen. Een vraag die ik vervolgens vaak hoor is: “welke andere mogelijkheden heb ik?” of

Hoe krijg ik zelf meer invloed op wie mijn content ziet zonder te hoeven boosten?

Voordat we overgaan op de mogelijkheden vind ik het wel belangrijk om te benoemen dat je ten allen tijden rekening moet houden met je eigen voorkeuren en gevoel. Plaats content op het kanaal dat bij jou past, en voor jou en je doelgroep goed voelt.

Ik heb het al eerder over de wijze waarop je kanalen het beste kan inzetten gehad. Daarover vind je meer in dit blog: De grootste Social Media fouten van Ondernemers

Een mogelijkheid die erg goed werkt voor het overbrengen van je boodschap is het posten van afbeeldingen.

Als mensen krijgen we in minder dan een tiende van een seconde al een gevoel bij een visuele gebeurtenis. Dat is vele malen sneller dan wanneer je een alinea moet lezen, dit vervolgens moet verwerken en ook nog eens moet begrijpen. Aangezien we steeds korter de tijd hebben om onze volgers te triggeren is het gebruik van afbeeldingen dus een uitstekend hulpmiddel.

Tevens begrijpen mensen complexe beschrijvingen beter wanneer ze tekst én afbeeldingen te zien krijgen. Een recente studie wees uit dat 95% van de mensen beter in staat is om complexe medische informatie te begrijpen wanneer er zowel tekst als foto’s worden gebruikt. Dit houdt dus in dat je content beter wordt opgenomen en tevens beter wordt begrepen als je gebruik maakt van afbeeldingen.

Het snelle consumeren en de rol die afbeeldingen & video hierin spelen kan je tevens terug te zien in de opkomst van visuele kanalen als Instagram en Periscope.

Instagram lijkt ‘s werelds meest krachtige verkoop tool te worden – Forbes

Binnen 3 jaar na de start heeft Instagram 150 miljoen gebruikers weten te realiseren. Dat is twee keer zo snel als Twitter. De kracht van Instagram en Periscope ligt voornamelijk in het feit dat het apps zijn die uitsluitend op de smartphone worden gebruikt.  

Inmiddels hebben 10 miljoen Nederlanders een smartphone. Dat is net zoveel als het aantal Nederlanders met een laptop. Volgens onderzoek van GfK stijgt het aantal smartphone bezitters in Nederland met zo’n 16% per jaar. Dat betekend dat er nu net zoveel mensen met een laptop als een smartphone zijn. Maar het aantal mensen met een laptop stijgt daarentegen de laatste jaren nauwelijks.

De smartphone gaat dus steeds meer de plek van de laptop overnemen. Zelfs bellen begint een overbodige functie van de smartphone te worden. Nog maar 8 procent van de gebruikers van een smartphone gebruikt deze om te bellen, terwijl ruim 75 procent dit gebruikt om te internetten. Vooral foto’s nemen een belangrijke rol in, met bijna 50% van het gebruik.

Met een verwachtte toename van 16% per jaar is een logisch gevolg dat deze trend zich verder zal doorzetten. Maar naast deze statistieken is er nog een ander belangrijk voordeel aan deze visuele kanalen. 

Het meest waardevolle aan instagram & Periscope is namelijk de betrokkenheid van je volgers 

Dat beelden veel meer ons gevoel aanspreken is overduidelijk te zien in de engagement oftewel de betrokkenheid, van de volgers. Deze ligt op Instagram namelijk 58 keer hoger dan op Facebook.

Achtenvijftig keer…!

Dat houdt effectief in dat je dus met 90 Instagram volgers meer betrokkenheid hebt dan met 5000 Facebook volgers.

Als je mij dus vraagt “Wat mag absoluut niet ontbreken?” Dan zeg ik:
Smartphones en visuele content hebben zeker de toekomst, en mogen mijn inziens niet ontbreken in jouw marketing.

Er zit dus echt waarheid in “A picture is worth a thousand words


Succes

 
Volg me op: