STRATEGIE

Waarom je als ondernemer smart te werk moet gaan

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

21 November 2016

Een van de meest gehoorde uitspraken op het gebied van online ondernemen is  dat bedrijven mobile first moeten gaan denken. Elke online expert had het erover en waarschuwde ons voor de gevolgen hiervan.

Met name de smartphone heeft hierin de toekomst en moet dus onmisbaar zijn in de manier waarop jij jouw bedrijf gaat positioneren in de online omgeving.

En ondanks dat dit overal werd geroepen was de desktop toen nog altijd de meest dominante speler.

Die wetenschap was voor veel ondernemers genoeg reden om deze informatie het ene oor in te laten gaan en vervolgens heel snel het andere oor weer uit. Om maar vast te houden aan nostalgie en de dingen gewoon op dezelfde manier door te laten gaan als dat het al ging.

We wisten ergens wel dat die mobiele telefoon de markt zou gaan domineren op één of ander moment, maar dat was niet dit moment toch?

De echte noodzaak was er in veel gevallen voor ons gevoel nog niet. We hielden voor onze website, onze marketingcampagnes en andere uitingen dan ook lekker vast aan datgene waar wij bekend mee waren: de desktop.

2016 bleek echter een omslagjaar te zijn. In dit jaar is iedereen officieel van desktop naar mobiel en tablet geswitcht. De desktop domineert niet langer de markt, maar de smalle rechthoek van de smartphone dicteert vanaf heden de markt.

 

Laten we sociaal gaan doen

We zien deze trend ook terug in de meest belangrijke social media kanalen.

Waar Facebook nog steeds de grootste speler in de markt is, krijgen ze inmiddels geduchte concurrentie van partijen als Instagram en Snapchat. Wat opvallend is aan deze partijen is dat ze uitsluitend op een smartphone werken.

Even een foto uploaden naar instagram of een story delen op snapchat is er niet bij in de desktop omgeving. Zonder een smartphone ben je hopeloos verloren als het op deze kanalen aankomt.

Snapchat & Instagram

Klik voor INSTAGRAM

Ook als we gaan kijken naar de marketing kant, die voor ons als ondernemers belangrijk is,zien we dat de meest effectieve social media-campagnes inmiddels op een verhouding van ongeveer 90 procent smartphone, 5 procent desktop en 5 procent tablet liggen.
Dit gegeven betekend simpelweg dat de mobiele beleving van je doelgroep hét uitgangspunt is voor alles wat jij in de toekomst gaat doen.

 

De meest effectieve tool in een nieuwe jas

Gelukkig kunnen we ondanks al deze veranderingen nog wel aan één nostalgisch punt vast houden. Als er namelijk één marketingtool is die sinds de opkomst van het internet aanwezig is geweest dan is het wel de oude en vertrouwde email.

Email bestaat al zo lang dat zelfs de meest nostalgische ondernemers dit al zelfs ervaren als gedateerd of verouderd.

Veel bedrijven en ondernemers onderschatten dan ook de kracht van een goede email campagne. Ze komen in veel gevallen niet verder dan een geijkte nieuwsbrief, waarin zij sporadisch wat bedrijfsfeitjes delen, maar waar ze weinig resultaat mee bereiken.

Email, op de juiste manier ingezet, is echter nog steeds de hoogst converterende tool in het arsenaal van de online ondernemer. En dat zal hoogstwaarschijnlijk ook in de aankomende jaren wel zo blijven.

Mensen voelen namelijk nog steeds de behoefte om de mailtjes in hun inbox te lezen. Die lastige meldingen weg te werken zodat de inbox “mooi” opgeschoond is.

Het is daarnaast online de meest intieme zone die een persoon bezit. De plek waar je iemand het meest direct kan aanspreken. De conversie vanuit dit medium is dan over het algemeen ook vele male hoger dan via bijvoorbeeld via een website of social media kanalen.

Als we kijken naar de manier waarop mensen hun email “consumeren”, dan is ook hier de smartphone sinds dit jaar de meest belangrijke speler geworden:

De opkomst van de smartphone is daarmee veel sneller gegaan dan alle experts hadden voorspeld en ons voor hadden gewaarschuwd. Toch zijn het de kaarten die wij als ondernemer gedeeld hebben gekregen en mee aan de slag moeten gaan. De smartphone moet momenteel het uitgangspunt zijn voor alles wat we online doen en de rol hiervan zal waarschijnlijk alleen maar gaan toenemen.

Hou dus niet vast aan nostalgie, maar omarm de smartphone en maak deze de basis voor jouw business.

 

Succes

 

 

ONLINE ACTIVITEITEN OUTSOURCEN?

Maak een afspraak via NEXT LEVEL

Heb jij een uitdaging voor onze Experts?
Laat hier jouw gegevens achter

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DIRECT RESULTAAT
VAN JE INSPANNINGEN

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS