STRATEGIE

Ben jij die sterrenchef of gewoon een alledaagse kok

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

17 Oktober 2016

Oud Sluis was een restaurant in het Zeeuws-Vlaamse Sluis, ergens verstopt in het uiterste puntje van Zeeland. Ondanks het feit dat dit restaurant zich ver weg hield van de drukte & commotie die rond de grote steden als Amsterdam, Rotterdam of Den Haag hing had het internationale faam opgebouwd.

Dit werd vooral bestempeld door het feit dat ze jarenlang door de restaurantgids van bandenfabrikant Michelin met drie Michelinsterren werden beloond.  De restaurantgids Gault Millau riep eigenaar en chef-kok Herman in 2004 en 2009 zelfs uit tot “Chef van het jaar” & zijn restaurant had in 2004, 2005, 2006 en 2009 de hoogste waardering in deze gids.

“Eten bij Oud Sluis is een ware belevenis. We hebben ons best gedaan om (culinaire) minpunten te vinden, maar dat is ons niet gelukt. Dit is de absolute top van Nederland. Welk restaurant gaat dit overtreffen?” – Rogier Mostert

Sergio Herman.

Foto via LOOK

“De gerechten die Herman serveert zijn stuk voor stuk een waar culinair genot en een lust voor het oog. Met groot respect voor de seizoensproducten (o.a. asperges, Zeeuwse kreeft, lamsvlees, haring en rood fruit) worden we bij elke gang weer verrast. Dit is de overtreffende trap van grandioos”

De ingrediënten

 

De culinaire grootmeester Sergio Herman wist van alledaagse producten zoals haring & asperges de mooiste gerechten te toveren. Het waren ingrediënten die over het algemeen in elke alledaagse keuken te vinden zijn, en toch wist hij deze op zo’n manier te bereiden dat Michelin er bereid toe was om hier 3 sterren voor uit te delen.

Als we de koppeling maken van de culinaire wereld naar mijn wereld: Online ondernemen, dan is daar iets interessants op te merken.
Wanneer de ingrediënten, zoals bij Herman, gemakkelijk te verkrijgen zijn in de alledaagse keuken betekend namelijk niet direct dat jij er hetzelfde resultaat mee zal of kan bereiken. Toch geloven veel ondernemers hier wel in. Ondernemers zien in veel gevallen dat de “chefkok” asperges gebruikt & massaal worden er asperges ingeslagen.

 

Ze gooien deze asperges vervolgens in de pan en verwachten daarmee een zelfde resultaat te bereiken als de sterrenchef & zijn zelfs teleurgesteld als ze deze niet bereiken.
Ze komen in veel gevallen een ondernemer tegen die zijn succes heeft behaald met tools als OptimizePress of Infusionsoft & besluiten in te zetten op exact diezelfde tools. Ze kopen ze in, kopiëren identiek dezelfde stappen die deze sterrenchef heeft genomen, met de verwachtingen binnen no-time dezelfde resultaten te bereiken.

 

Maar ze vergeten een belangrijk facet: Je kan de weg niet afsnijden door andermans succes exact te kopiëren. Jouw markt is tenslotte niet identiek dezelfde markt.

grail

 

Toch zijn ondernemers nog steeds op zoek naar die heilige graal.

 

Die internet tool of app waardoor ze in één klap een doorslaand succes worden in elke markt & de droom gaan leven die in iedere salespage geschetst wordt.

Wat ze vergeten is dat je in dat geval een kopie wordt. En iedereen weet dat een kopie nooit zo sterk zal zijn als het origineel. Laat staan een snelle en vaak afgeraffelde kopie…


Hoe kom je dan wel tot jouw sterrengerecht?

Dat de ingrediënten hetzelfde blijven, wil niet zeggen dat jij er geen sterrengerecht mee kan maken. Je moet alleen geen exacte kopie willen worden of direct resultaat willen verwachten.

Je moet er namelijk eerst jouw expertise & passie in verwerken. Het écht jouw gerecht maken!

Je geeft de ene persoon wortels en die maakt er soep van, de volgende doet er uien en aardappels bij en maakt hutspot, terwijl de volgende er weer worteltaart mee maakt. Iedereen maakt er vanuit zijn ervaring iets anders van, en komt zodoende tot het eigen succes recept.  Het gerecht dat in de smaak zal vallen bij jouw specifieke doelgroep.

 

De misvatting is dat mensen verwachten dat zodra je die wortels in de pan gooit het automatisch een sterrengerecht zal worden. Het belangrijkste facet dat ze in dit geval vergeten is:


Je zal er ten allen tijden voor moeten werken, het recept continue moeten verbeteren. Oprecht jouw tijd, liefde en aandacht in moeten stekken voor het een restaurantwaardig gerecht wordt.

 

Daarentegen kan je het proces wel versnellen. Wanneer je mee kan kijken over de schouder van een sterrenchef, die al 3 Michelin sterren bezit, kan je daarmee jouw inspiratie op doen. Deze inspiratie kan je vervolgens mee nemen in jouw sterrengerecht.

 

Gaat dit je niet snel genoeg?

 

Laat jouw agenda het niet toe om zelf een sterrengerecht in elkaar te toveren en ben je juist wel op zoek naar dat snelle resultaat? Probeer dan niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden!

Dan is de snelste weg naar succes om die “Sergio” in te huren om het gerecht voor je klaar te laten maken, dat jij vervolgens weer aan jouw cliënten serveert.

“Regeren is Delegeren”

Wat de meeste succesvolle ondernemers je namelijk niet vertellen is dat ze gebruik maken van andermans expertise om versneld stappen te zetten.

Dat gaat van een ervaren marketeer voor de marketing tot een copywriter voor de blogposts. En van een business coach om zich zakelijk te laten ondersteunen tot een community manager voor het klantbeheer.

Zij weten namelijk dat een complete restaurant ervaring niet volstaat met één geweldig gerecht.

En zeg eerlijk: één restaurantwaardig hoofdgerecht in elkaar toveren is al een uitdaging, maar wat als je ook nog een voor’ en nagerecht moet serveren?


Blijf jouw recept verbeteren om tot het sterrengerecht voor jouw situatie te komen & verzamel de juiste mensen om je heen om de complete restaurant ervaring te bieden.

Een topchef heeft tenslotte ook een team van sous chefs, patissiers & sommeliers  om zich heen verzameld om de best mogelijke ervaring te geven aan de bezoekers.

ONLINE ACTIVITEITEN OUTSOURCEN?

Bekijk de mogelijkheden via NEXT LEVEL

Heb jij een uitdaging voor onze Experts?
Laat hier jouw gegevens achter

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DIRECT RESULTAAT
VAN JE INSPANNINGEN

MARKETING

HET IS
ALARMEREND