Ik sta in de rij om af te rekenen bij de plaatselijke supermarkt en het duurt mij eigenlijk veel te lang. Nu moet ik eerlijk bekennen dat geduld niet bepaald mijn beste eigenschap is, maar met drie wachtende voor me werd dat geduld toch flink op de proef gesteld. Als een soort automatisme pak ik de telefoon uit mijn zak en bekijk mijn inbox. Een paar berichtjes, maar niets dat niet even op antwoord kan wachten.

Terwijl ik op kijk van het beeldscherm is de dame voor mij nog steeds boodschappen op de band aan het leggen. ‘Dan maar even op Facebook kijken’ en terwijl ik door de tijdlijn scrol vallen mij twee dingen op.

Ten eerste dat ik op dat moment hét voorbeeld ben dat ik zelf altijd benoem bij mijn cliënten. Ik hoor mijn eigen woorden in ene door mijn hoofd galmen.

“Online draait alles om aandacht & jij moet met jouw content die aandacht zien te pakken in een wereld waar mensen je hooguit 3 seconden geven. En die mensen waarschijnlijk op dat moment onderweg zijn naar hun werk, een reclameblok op tv door willen komen of in de rij staan bij de plaatselijke supermarkt”

Niets menselijks blijkt mij dus vreemd. Maar het tweede wat mij opviel was de enorme hoeveelheid gesponsorde content in de Facebook tijdlijn.

Op eerste oogopslag was elke derde post een gesponsord bericht. Wat simpelweg inhield dat deze mensen Facebook een zak met geld hebben gegeven om hun content zichtbaar te maken. Gezien het protocol (waar ik hier later dieper op inga) is het een goede strategie om dat te doen, maar één op de drie! Ik vond het een flink aantal.

Toegegeven: Ik heb een zakelijk Facebook account & veel van de connecties die ik daar heb zijn andere online ondernemers. De mate van “online marketing” zal dus wat hoger liggen onder deze groep, maar alsnog verbaasde de hoeveelheid mij wel.

De bedoeling van marketing is in mijn beleving namelijk nog steeds jezelf onderscheidend & zichtbaar maken, en juist niet opgaan in de massa. En als er momenteel ergens een flinke menigte van adverteerders aan het verzamelen is, dan is dat wel op Facebook.

 

Iedereen is aan het vechten om aandacht, maar de contradictie hiervan is dat de aandacht juist afneemt.

 

Het vreemde verschijnsel van deze enorme hoeveelheid gesponsorde content, posts & prikkels is dat daarmee de aandacht van de bezoekers juist drastisch aan het kelderen is.

De aandacht neemt af.

Waar de mate van aandacht enige tijd geleden nog op 3 seconden lag, is het momenteel op Facebook rond de anderhalve seconde. Ik heb het daar o.a. over in mijn gesprek met Facebook Advertising expert Youri

 

 

Dat is eigenlijk ook niet zo’n vreemde ontwikkeling als jij je bedenkt dat inmiddels ruim 9,5 miljoen Nederlanders hun intrede op Facebook hebben gedaan. Je kan daarmee dus kortweg zeggen dat eigenlijk heel Nederland op Facebook zit. Moet je daarom eens voorstellen hoeveel foto’s, posts & likes er per seconde op Facebook worden geplaatst. Dat is simpelweg niet bij te houden!

Facebook heeft zelfs om die reden een protocol moeten creëren genaamd het ‘engagement protocol’. Dit protocol is speciaal ontwikkeld om ervoor te zorgen dat jij niet gebombardeerd wordt met Facebook posts.

Dit protocol zorgt ervoor dat jij alleen de content ziet van jouw “echte”vrienden. Dus de mensen waar jij regelmatig een foto van liked, reageert op een post of content van deelt. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 15%. Wat dus inhoudt dat als jij 200 Facebook vrienden hebt, je daar effectief maar 30 van in jouw tijdlijn terug zal zien komen.

Snap je nu waarom zoveel mensen hun content sponsoren….

Dat twitter overigens nog niet zo’n protocol heeft geïntroduceerd wordt als hoofdreden genoemd i.v.m de dalende cijfers de afgelopen tijd. De gebruikers worden simpelweg gebombardeerd met content. En voor de normale stervelingen onder ons is het tempo te hoog om bij te kunnen blijven met alles dat gepost wordt. Dat heeft dus weer als effect dat onze aandacht drastisch aan het kelderen is.

Als het in 2 jaar tijd van drie naar anderhalve seconde is gegaan, waar zullen we dan staan over nog eens 2 jaar? Alarmerend vind je niet…?


Maar wat betekend dit voor jou als ondernemer?


SNELHEID!
In deze tijden draait alles om de snelheid waarmee je stappen zet. De tijd waarin wij rustig eerst de kat uit de boom konden kijken of eerst een tijdje kunnen experimenteren is allang voorbij. Het is nu echt First come, First served en wat vandaag ‘hot’ is, zal waarschijnlijk volgende week alweer gedateerd zijn. Zeker omdat iedereen nu om de aandacht aan het vechten is.

Het is dus belangrijk om de snelheid erin te houden & niet vast te houden aan nostalgie.

Dat je vorige winter een succesvolle facebook campagne hebt gevoerd betekend niet dat diezelfde campagne deze winter succesvol zal zijn. Ook al verander je geen letter of komma in de tekst.

Zorg dus dat je er voor open staat om nieuwe dingen te proberen en dat je de massa voor blijft.

 

 

SUCCES!

 

 

Heb jij het gevoel dat je niet het maximale rendement uit jouw online activiteiten haalt & wil jij de mogelijkheden eens bespreken?

 

Ontdek de voordelen van Jerry van Staveren Business Coaching hier: Business Coaching

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/