Selecteer een pagina

Stephen Covey schreef ooit het wereldberoemde boek ‘Seven habits of highly effective people’. Van deze NY times Bestseller zijn meer dan 25 miljoen exemplaren verkocht en het is daarmee het nummer 1 meest invloedrijke zakenboek van de twintigste eeuw.

In het boek is direct de eerste eigenschap die wordt benoemd: wees proactief. Denk actiegericht, niet probleemgericht. Actiegerichtheid is dus met stip een positieve eigenschap maar laten we niet vergeten dat deze eigenschap op zijn tijd ook voor problemen kan zorgen. Zoals ik zelf helaas al vaker aan den lijven heb moeten ondervinden.

Alle kernkwaliteiten hebben namelijk een natuurlijke tegenhanger en deze worden actief zodra er te veel van een bepaalde kwaliteit wordt getoond.

Normaliter breng ik rond deze tijd van het jaar veel tijd door op verschillende kantoorlocaties door het land. Workshops en trainingen geven. Je kent ze wel, die zaaltjes met de bekende U-opstelling. Maar er zitten ook opvallende uitschieters bij zoals een workshop voor de Rijksuniversiteit van Groningen.

Daarin was het opdracht om de studenten Change Management op de Masterdag van de RUG wegwijs te maken binnen de wondere wereld van business consultancy. Een leuke opdracht natuurlijk maar het was niet állemaal rozengeur en maneschijn.

Het natuurlijke gedrag

Een week na deze bewuste workshop op de RUG kwamen namelijk 2 consultants naar ons kantoor om uitleg te geven over onze DISC analyses. Korte tijd daarvoor hadden we namelijk als organisatie een aantal assessments moeten doen om daarmee beter inzicht te krijgen in onze vaardigheden en persoonlijkheid. En om dit zodoende inzichtelijk te maken naar elkaar en de samenwerking op een hoger niveau te kunnen tillen.

Als resultaat op deze assessments werd er voor iedereen een 109 pagina’s tellend document gevormd incl. tekst en uitleg over jouw (natuurlijke’ en werkgerelateerde) persoonlijkheid.

Maar met 109 pagina’s is het natuurlijk wel prettig als je enige uitleg en context mee krijgt.

In mijn DISC analyse stonden o.a. dingen als:

•       U kunt soms selectief luisteren waardoor u alleen nog maar hoort wat u wilt horen. 

•       U gaat soms teveel uit van “Het doel heiligt alle middelen”.

•       U hebt soms te ambitieuze doelstellingen voor uzelf of anderen.

•       U kunt rusteloos of ongeduldig worden bij werk dat maar langzaam vordert.

•       U houdt soms te weinig rekening met de gevoelens van anderen.

•       U kunt soms wat intimiderend op anderen overkomen door uw gedrevenheid en uw dominante houding.

Een interessant inzicht uit deze analyse was vooral: Het gedrag dat we op de werkvloer laten zien heeft afwijkingen met wie wij werkelijk zijn. Dit aangepaste gedrag heeft vooral te maken met wat wij verwachten dat onze omgeving van ons nodig heeft.

Je kan dit dus zien als je natuurlijke gedrag en het gedrag dat je op je werk laat zien. Maar je kan jouw natuurlijke gedrag niet wegstoppen en steekt dan ook zijn kop op wanneer je het niet verwacht. Wat namelijk in mijn analyse naar voren kwam is dat ik vooral tot mijn recht komt wanneer ik bezig ben met:

  • Opdrachten die een beroep doen op uw actiegerichtheid.

Actiegerichtheid klinkt natuurlijk heel positief en in de meeste gevallen is dat ook zo. Maar soms zorgt het er ook voor dat ik mijzelf lelijk in de nesten werk.

Vooral wanneer Ik denk alle informatie in bezit te hebben en het voor mijn gevoel dan natuurlijk de hoogste tijd is om tot actie over te gaan! Hoppa, gelijk achter het stuur springen van die actie taxi!

Dat brengt me terug bij de workshop voor de RUG. . .

Actie actie actie

Een belangrijke mantra voor iedere workshop voor mij is ‘Een minuut in de voorbereiding scheelt een uur in de uitvoering’. Voor de bewuste workshop hadden we de doelstelling en de wens van de RUG uitvoerig besproken. Er waren complete flip-overs vol getekend, business cases samengesteld en zelfs extra stiften ingeslagen voor het geval de eerste set stiften het zouden begeven.

De gehele inhoud van de workshop, inclusief tijdschema, was in kannen en kruiken. Ik had alleen één detail over het hoofd gezien. Een aanname die ik had gedaan die op de bewuste dag voor een flinke uitdaging zorgde. . .

In mijn actiegerichte modus (het invullen en voorbereiden van de workshop) was ik in mijn haast een belangrijk punt vergeten. In mijn beleving had de RUG namelijk maar 1 locatie…

Dus toen ik op de ochtend van de workshop voor de RUG vlak achter de grote markt in Groningen stond, had ik dus op de locatie van de Zernike Campus net buiten de stad moeten staan. De plek waar de workshop zou plaatsvinden.

Oops…

Natuurlijk wel zo handig als je geen aannames doet, zoals de locatie van het evenement, en toch even bewust de tijd neemt om zelfs dingen die open deuren lijken na te vragen. Alvorens je in de actie taxi sprint…

Wanneer kernkwaliteiten doorschieten

Iedere kernkwaliteit heeft namelijk een tegenhanger en die speelt op wanneer je in jouw “positieve eigenschap” doorschiet.

Daniel Ofman is expert op het raakvlak van organisatie’ en persoonlijke ontwikkeling – met name op managementniveau. Hij is auteur van bestsellers over Kernkwaliteiten, het Kernkwadranten model en ‘Bezieling en Kwaliteit in Organisaties’.

Om meer inzicht in deze verhoudingen te krijgen, ontwikkelde hij een kernkwadrant. Dit kwadrant laat zien hoe een kernkwaliteit kan doorschieten naar een valkuil.

Voor mij is dat dus het geval wanneer ik doorschiet in mijn ‘actiegerichtheid’ en dat dus naar een soort “naïviteit” doorsloeg. Iedere kernkwaliteit heeft zijn natuurlijke tegenhanger, valkuilen, uitdagingen en zelfs allergieën. Bekijk een voorbeeld van die lijst HIER

Het begint met bewustwording van jouw kwaliteit en de daarbij behorende valkuil, uitdaging en allergie. Vervolgens is het belangrijk om dit voortijdig te signaleren en daar dan actie op te ondernemen.

Dus vertel eens: In welke kernkwaliteit schiet jij wel eens door? 

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl