Snapchat? Is dat niet dát kanaal dat alleen tieners gebruiken of uitsluitend door
een handjevol volwassenen gebruikt wordt om ”vieze plaatjes” naar elkaar te sturen, die vervolgens weer verdwijnen?

De perceptie van Snapchat is inderdaad niet geheel positief, maar inmiddels zijn we het punt voorbij waarop we lacherig kunnen doen over dit platform. Mark Zuckerberg, de eigenaar van Facebook, heeft niet voor niets in 2013 al een bod van maar liefst 3 miljard gedaan op dit unieke kanaal.

In januari van dit jaar attendeerde ik jullie al op de kansen & heb ik tevens verdere uitleg gegeven over wat snapchat zo speciaal maakt. (Gerelateerd: The Next Big Thing) Het platform is namelijk anders dan alle andere social media kanalen & lijkt sneller dan gedacht te voldoen aan alle verwachtingen. The sky is the limit, als het op snapchat aankomt.

Waar kanalen als Twitter, Linkedin & Google+ een vrije val maken is Snapchat explosief aan het groeien. Het kanaal is maar liefst 69% gegroeid t.o.v. vorig jaar & telt momenteel ruim een miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan ruim een half miljoen het dagelijks gebruiken.

Dat aantal zal alleen maar gaan toenemen naarmate het kanaal steeds meer zal inburgeren bij de Nederlandse bevolking.

De nadelen

Voor veel ondernemers is het een drempel om hun intrede te doen op dit relatief nieuwe platform, laat staan hun publiek & zichtbaarheid te laten groeien.

Snapchat beschikt namelijk niet over een voorgestelde lijst met gebruikers of een methode om gemakkelijk te zoeken naar andere snapchat gebruikers. Alhoewel sommige websites en apps proberen om dit proces te vergemakkelijken is de code tot op heden nog niet gekraakt.

Tenzij je een beroemdheid bent of iemand die al veel zichtbaarheid heeft weten te realiseren via andere social media kanalen is het binnen snapchat dan ook erg lastig om je netwerk “snel” te laten groeien. Het feit dat Snapchat geen in-app vriendschap of kennis voorstellen doet zorgt ervoor dat uitbreiding een uitdaging is. Een functionaliteit die bijvoorbeeld wel op instagram & zelfs linkedin voorkomt.

Er zijn tevens geen hashtags of retweets waar je op kunt meeliften, zoals we bijvoorbeeld wel zien op Twitter. Wanneer je al deze punten op een rijtje zet snap ik hoe frustrerend het kan zijn om je bereik te laten groeien, maar dit houdt simpelweg in dat je de mouwen zal moeten opstropen &  creatief moet zijn.

De voordelen

Het grootste voordeel van snapchat is vooral de mate van aandacht. In een wereld waar de aandachtsspanne van mensen gereduceerd is tot een magere 3 seconden & ze overladen worden met prikkels (en informatie) is de aandacht schaars. We moeten tenslotte wel “filteren” als jij je bedenkt dat er elke 60 seconden op Facebook 510 reacties worden geplaatst , 293.000 statussen worden bijgewerkt &  136.000 foto’s worden geüpload.

Aandacht is dus waar elke ondernemer online om zit te vechten, en deze is nergens groter dan op snapchat. Ze noemen dit ook wel engagement, of betrokkenheid. Op Facebook ligt die engagement momenteel tussen de 12% & 16%, wat dus effectief inhoudt dat wanneer je 100 Facebook vrienden hebt 12 (of hooguit 16) daarvan maar jouw content zullen zien.

Op snapchat ligt die engagement momenteel rond de 80% a 90%, wat dus inhoudt dat bij diezelfde 100 vrienden maar liefst 80+ vrienden jouw content zullen zien. Hoe uniek is dat in deze tijd!? De oorzaak daarvan ligt voornamelijk in het volgende:

Schaarste & authenticiteit! Het unieke aan snapchat is dat alle content die je creëert na 24 uur weer verdwenen is. Dan vraag jij je misschien af “waar maak ik het dan voor?!”, maar sta eens stil bij de noodzaak die je daarmee creëert voor jouw volger.  Alle content die bijvoorbeeld op je website is vermeld staat daar nu, maar ook morgen & volgend jaar nog steeds. Er is dus geen directe noodzaak voor jouw volger om het nu direct te lezen. En zoals iedereen je kan vertellen: van uitstel komt in veel gevallen afstel.

Tevens moet alle content die je op snapchat plaatst real-time worden gecreëerd. Content inplannen, zoals op andere kanalen of via apps als Hootsuite, is er niet bij. Je moet alles dus ter plekke maken & live op snapchat zetten. Alles is dus echt & authentiek en dat weten jouw volgers ook! Geen marketingteams, geen strategisch ingeplande content, maar authentieke post rechtstreeks via jouw mobiele telefoon

Het geeft je dus de kans om jouw volgers een blik achter de schermen te geven & ze mee te nemen in jouw story door middel van storytelling. Goede marketing draait tenslotte allemaal om het delen van jouw verhaal, de connectie maken met jouw (potentiële) cliënten & snapchat is daar naar mijn mening het ideale platform voor. Door gedurende die 24-uur ‘snaps’ te maken die op elkaar aansluiten, ontstaat automatisch een verhaal. Een verhaal waarmee je jouw volgers kan boeien, triggeren of zelfs tot actie kan laten overgaan.

“words is how we communicate, stories is how we connect”

Het platform is voor velen nog nieuw & onbekend. Dat feit biedt natuurlijk kansen voor ondernemers, omdat er simpelweg minder concurrentie aanwezig is. Het geeft je tevens de kans om voor te lopen op de rest van de markt & de vruchten daarvan te plukken voordat de rest van de markt zijn intrede doet.

Een influencer ben je momenteel al op snapchat bij 10k volgers. Voor de beeldvorming: Een influencer ben je pas op Linkedin wanneer je tot de top500 in business behoort & ook op dat moment is het uitsluitend op uitnodiging van Linkedin zelf.

TIPS

Om je alvast een eind op weg te helpen heb ik een aantal tips voor je op een rij gezet

De beste manier om jezelf zichtbaar te maken op snapchat is door je andere (social) media kanalen in te zetten om mensen bewust te maken van jouw aanwezigheid & ze tevens direct door te sturen naar snapchat.

  • Zet je Snapchat gebruikersnaam op je profielpagina, verwerk hem in je blogs of zet hem in je bio op andere sociale accounts zoals o.a. Instagram, Twitter & LinkedIn
  • Download je Snapcode vanuit je snapchat profiel & maak het je profiel foto op andere social media accounts
  • Probeer samen te werken met andere relevante Snapchat gebruikers & laat ze jouw Snapchat gebruikersnaam of snapcode vermelden
  • Is dit niet genoeg? Gebruik dan Facebook advertenties om verkeer naar je Snapchat profiel te sturen via url (https://www.snapchat.com/add/jouwgebruikersnaam)
    Vul aan het eind dus wel jouw unieke gebruikersnaam toe 😉
  • Adverteer & biedt exclusieve content of deals die uitsluitend via Snapchat te verkrijgen zijn
  • Doe een ‘Story’ overname van een andere snapchat gebruiker om jouw zichtbaarheid te vergroten
  • Vermeld je snapcode of gebruikersnaam op je visitekaartjes (mits je nog visitekaartjes gebruikt)
  • Verwerk je gebruikersnaam of snapcode in je e-mail handtekening

En verder…. 😉



———————————————————————————————————

► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.

Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.

Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.

Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry.

Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.

Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/

Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.

Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/

Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/

Vind Jerry hier:

Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/