Selecteer een pagina

De gemiddelde werknemer wordt tegenwoordig steeds ouder. Slechts 30 jaar geleden was de werkende Nederlander gemiddeld 36 jaar oud. Dat is inmiddels opgelopen tot een gemiddelde leeftijd van ruim 42 jaar oud.

Het is dan ook veilig om te stellen dat er inmiddels meer vijftigers er op de werkvloer rondlopen dan dertigers. De crux in dit verhaal? Vaak houdt de leiding binnen bedrijven niet zo van ouderen. Maar is dat wel terecht?

Een aantal jaar geleden werkte ik als adviseur voor een grote aanbieder, die als voornaamste doelgroep de horeca heeft. In mijn werkgebied was toen nog één andere adviseur actief, die al ruim 20 jaar voor deze organisatie werkte.

Hij was inmiddels op het punt beland dat hij bij veel partijen al met de 2e of 3e generatie samenwerkte. Voor veel klanten was hij dan ook geen adviseur meer, maar eerder familie of onderdeel van de inboedel.

Je hoefde maar een naam te noemen en hij kon je exact alle in’s & out’s over deze partij vertellen. Er was dan ook niemand die groter, of beter netwerk had in de regio.

Maar zoals dat tegenwoordig vaak in het bedrijfsleven gaat braken er nieuwe tijden aan.

De directie had besloten dat ze een nieuwe weg in moesten slaan, daarmee de 21ste eeuw moesten omarmen en daardoor stond deze organisatie indirect voor een grote reorganisatie.

De directie besloot dat deze ervaren werknemer zich niet zou kunnen aanpassen aan deze drastische veranderingen en daarom namen ze afscheid van deze ervaren kracht. Om overigens vervolgens een nieuwe adviseur aan te stellen die bijna 30 jaar jonger was.

Tot op de dag van vandaag heb ik niet begrepen waarom ze 20+ jaar aan ervaring de deur uit lieten lopen en de verwachting hadden om dezelfde resultaten te behalen met deze jongere, en stukken minder ervaren, kracht.

Age is nothing but a number

Iedereen kent de welbekende vooroordelen over ouderen: ze zijn duurder, zouden minder hard werken, zijn vaker ziek, klagen meer en vooral: zijn slecht in veranderen. En vooral dat laatste punt maakt het in deze huidige tijden, waar veranderingen elkaar in razend tempo opvolgen, erg lastig voor “de ouderen”.

In veel gevallen denken managers en andere leidinggevenden dat deze vooroordelen ook daadwerkelijk waar zijn. Maar bewijst onderzoek dit ook?

Peter Cappelli, hoogleraar op het gebied van human resources deed uitgebreid onderzoek naar veroudering op de werkvloer. Hij kwam tot de conclusie dat we op veel fronten een verkeerd beeld hebben.

Ouderen kunnen niet veranderen.

Onderzoek toont aan dat leeftijd geen rol speelt in het accepteren of uitvoeren van veranderingen binnen de werksfeer. Interessant om te benoemen is dat hoelang je diezelfde baan hebt wel een rol speelt. Leeftijd staat hier dus los van.

Hoe langer je een bepaalde functie vervuld, hoe lastiger het wordt om te veranderen. Volgens deze onderzoekers is het daarom raadzaam om te blijven leren, te investeren in ontwikkeling en regelmatig inhoudelijk van functie of werkzaamheden te wisselen.

Veel bedrijven werken intern met straf en beloning. Met name in de sales hoek van het bedrijfsleven. Wie niet luistert naar de baas loopt (doorgroei) kansen mis maar wie goed meedoet krijgt iets extra’s bijvoorbeeld in de vorm van een bonus.

Opvallend hierbij is; Ouderen blijken minder gevoelig voor dit soort beïnvloeding dan hun jongere collega’s. Ouderen worden namelijk meer gemotiveerd door de relevantie van hun werk.

Veel managers weten zich daarom geen raad met oudere medewerkers en bemoeien zich daardoor het liefst zo weinig mogelijk met ze. Dat leidt vervolgens weer tot onvrede aan beide kanten en verminderde prestaties.

Wat is de oorzaak?

Maar waarom willen veel managers dan toch liever geen oudere medewerkers? De reden hiervoor is volgens het onderzoek banaler dan we denken. Veel managers voelen zich namelijk ongemakkelijk wanneer ze moeten leidinggeven aan mensen die ouder zijn dan zijzelf.

Traditioneel gezien waren bazen altijd ouder dan de werknemers. Veel managers geloven daarnaast dat zij meer van het werk moeten weten dan hun medewerkers. Oudere, meer ervaren medewerkers maken ze dus onzeker.

Is dit terecht?

Als we kijken naar de cijfers uit het onderzoek dan tonen deze aan dat oudere medewerkers gemiddeld juist beter presteren dan hun jongere collega’s. Ze zijn zorgvuldiger, socialer, loyaler en minder vaak afwezig.

Hooguit zijn ouderen iets slechter in het oplossen van nieuwe problemen maar doordat ze beter samenwerken compenseren ze dit vaak weer.

Kortom; Het is dus niet de oudere medewerker die het probleem is, maar vaak juist de jongere manager. 

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl