Ondernemen kan een eenzaam bestaan zijn. Je bewandeld in veel gevallen een pad dat alleen jij voor je kan zien. Het is iets dat je voelt, iets dat je weet, diep van binnen, maar lastig duidelijk kan maken aan anderen.

Het is het uitvoeren van jouw passie, het inzetten van jouw kennis en het samenkomen van al jouw ervaringen. Het is wie je bent en tevens het middel waarmee je de door jou gestelde persoonlijke of zakelijke doelen gaat bereiken. Je zou kunnen stellen dat het jouw ‘rugzakje’ is met daarin alles wat jij hebt ervaren, hebt ondernomen en hebt geleerd wat je tot ondernemer maakt.

En waarmee je vervolgens jouw pad naar het einddoel zal gaan bewandelen.

Als ondernemer heb je jouw einddoel vaak kraakhelder voor ogen en heb je het vertrouwen dat je er met jouw ervaring of kennis daadwerkelijk gaat komen.

Maar er is vaak niemand die je even bij zal sturen, zal prikkelen of zal uitdagen om dat einddoel te behalen. Of iemand de je vanuit eigen overweging zal helpen om deze doelen veel sneller en effectiever te gaan halen. Je bent hierin echt op jezelf aangewezen en juist dat feit kan het ondernemerschap een eenzaam bestaan maken.

De hobbels onderweg

In veel gevallen komen er tijdens jouw reis als ondernemer randzaken tevoorschijn die bij het ondernemerschap horen maar waar we minder ervaring mee hebben. Denk bijv. aan personeel aannemen, de boekhouding of de aankoop van een bedrijfspand realiseren.

We begeven ons dan op “nieuw terrein” en het vertrouwen dat we hadden begint dan al snel af te brokkelen. We laten ons op dat moment vaak tegenhouden door belemmerende overtuigingen. Dat zijn gevoelens of ideeën waar geen bewijs voor is maar die we wel voor waarheid aannemen.

Deze gedachtes zijn in essentie het product van onzekerheid.

Zo heb ik zelf tijden de sprong naar ondernemerschap uitgesteld omdat ik voor mijn gevoel te weinig ervaring had met boekhouding en alle administratieve rompslomp die bij het ondernemerschap  hoort. Het volledige verhaal hierachter kan je overigens hier lezen: Interview met Jerry van Staveren

Negatieve of belemmerde overtuigingen, weerhouden je ervan om te groeien. Het is je angst om ergens niet goed in te zijn, om “af te gaan” of je autoriteit te verliezen. Deze overtuigingen belemmeren je ervan om je volledige potentieel te benutten. Waar je in gelooft wordt tenslotte jouw realiteit.

Belemmerende overtuigingen komen ook in andere vormen

Vaak denken we namelijk dat die belemmerende overtuigingen puur ideeën of gevoelens zijn die in ons hoofd zitten. Waar we echter niet bij stil staan is dat die belemmerende gedachten ook de mensen om je heen kunnen zijn, die je hun beperkende overtuigingen influisteren.

Ze zeggen niet voor niets:  Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Je bent dan ook net zo sterk als je omgeving en wanneer mensen (of ze dit nou bewust doen of niet, met foute of goede intenties) je belemmerende gedachtes inpraten zal dit invloed op je hebben.

Dit kan in allerlei vormen komen:

  • Die oud collega waar je nog steeds mee omgaat die dingen zegt als “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”
  • Die vrijgezelle vriend die 3 keer per week samen met jou de stad in wil gaan & je business maar oninteressant vindt
  • Familie (die overigens het beste met je voor heeft) en, als je op het punt staat om voor jezelf te gaan ondernemen, dingen zeggen als “zou je nou wel bij je baas weggaan? Er is al zo weinig werk & je zit toch goed?”
  • Zelfs je docent van vroeger die je een onvoldoende gaf voor wiskunde & zei dat er niet veel van je terecht zou komen 

Onbewust kan dit de manier waarop je naar jezelf of je business kijkt sterk beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de mensen die je om je heen hebt verzameld en waar jij jouw aandacht aan besteed.

“Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je de meeste tijd doorbrengt” – Jim Rohn

Wanneer je mensen om je heen hebt verzameld met wie je niet over de business kan praten, niet over gedachtes kan wisselen of die je niet uitdagen om de beste versie van jezelf te zijn, dan wordt het wellicht tijd om eens verder te kijken en je horizon te verbreden.

“If you are the smartest person in the room, then you are in the wrong room”

Voor mij was deelname aan een mastermind hét kantelpunt dat ervoor zorgde dat ik toch de sprong ging wagen. En in de praktijk bleek al snel dat die belemmerende gedachtes die ik had over de administratieve rompslomp helemaal nergens op gebaseerd waren.

Het sparren met ondernemers die al verder waren zorgde er letterlijk voor dat ik het vertrouwen kreeg. Het liet mij vanuit de praktijk zien dat de angsten ongegrond waren en het simpelweg een kwestie van doen was.

De wereld wordt steeds kleiner en daarmee de kansen voor jou steeds groter. 

Met de komst van het internet is de afstand tussen mensen veel kleiner geworden. In 1929 gebruikte de Hongaarse schrijver Frigyes Karinthy voor het eerst de term ‘Six degrees of seperation’, wat simpelweg inhield dat ieder mens slechts zes stappen of minder van elkaar verwijderd is.

Het team van Facebook publiceerde in 2011 een artikel waaruit bleek dat tussen alle facebook gebruikers ten tijde van hun onderzoek (dat waren er toentertijd 721 miljoen met een verbijsterende 69 miljard vriendschaplinks) de gemiddelde afstand nog slechts 4.74 stappen bedroeg.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder & is Facebook uitgegroeid van 721 miljoen naar 1,59 miljard gebruikers, waarmee het dus veilig is om aan te nemen dat die afstond nog korter is geworden.

Je hebt de wereld dus binnen handbereik, via een simpele muisklik of een paar tikken op je toetsenbord.

Laat je dus niet beïnvloeden door de verkeerde omgeving of belemmerde overtuigingen, maar zorg ervoor dat die 5 mensen die je om je heen hebt verzameld je prikkelen, uitdagen om het beste uit jezelf te halen en je naar een volgend niveau helpen.

Succes

  

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden en ondersteunen van ondernemers.

Ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken. Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing. Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier en Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken, ondersteund en weet hij jou de juiste handreikingen te bieden om het volgende niveau te bereiken in jouw onderneming.

Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen & maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken.