STRATEGIE

Is flexwerken wel zo positief?
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
24 December 2018
Het is een bijna onmisbaar ingrediënt voor iedere vooruitstrevende werkgever en organisatie: Flexibel werken.

En niet alleen de werkgevers hechten hier veel waarde aan, ook voor werknemers is het van vitaal belang, zo blijkt uit onderzoek.

91% van ondervraagden geeft aan dat flexibel werken belangrijk is en 92% zei dat ze de optie wilden hebben om thuis te kunnen werken.

Interessant genoeg geeft ook 66% aan dat ze liever op kantoor werkten dan thuis. Niemand van de ondervraagden gaf aan dat ze uitsluitend thuis wilden werken.

Maar wat zijn dan de ideale werklocaties of werktijden? En is het flexibel werken wel zo belangrijk als dat het momenteel gemaakt wordt?

Als iemand die 100% op kantoor heeft gewerkt, 100% thuis heeft gewerkt en een mix van beide heeft gedaan heb ik wel wat ervaring opgedaan met de verschillende manieren van werken. Maar laat ik je direct uit de droom helpen: Er is geen ideale manier van werken omdat elke samenstelling zijn positieve en negatieve kanten heeft en ook te maken heeft met waar (en wanneer) jij zelf het meest productief bent.

Het is dan ook wel belangrijk om te benoemen dat flexibel werken niet alleen verwijst naar waar je werkt maar ook wanneer en hoe je werkt!

De utopische gedachte achter flexibel werken houdt in dat je de flexibiliteit hebt om je tijd en focus in te zetten op een manier die voor jou het meest effectief is. En dus het best voor jou werkt.

Dit stelt je weer in staat het meest productief te zijn, zodat het gevraagde werk niet alleen wordt uitgevoerd, maar wordt gedaan op een manier die de best mogelijke kwaliteit te bieden heeft. En niet geheel onbelangrijk: met een betere balans tussen werk en privé.

Flexibel werken verwijst niet alleen naar waar je werkt, maar ook naar wanneer en hoe je werkt

Toen ik jaren geleden bij Winst.nl werkte en wij onze eigen tijden mochten indelen leken de meer technische en creatieve mensen niet van de vroege ochtenden te houden. Zij gaven er de voorkeur aan later in de ochtend pas te beginnen met werken.

Persoonlijk hield ik er juist van om vroeg in de ochtend in alle rust te beginnen en dan mijn ‘to-do’ lijstje voor die dag alvast samen te stellen, om die vervolgens gedurende de dag af te vinken. Dat is overigens iets wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds doe maar ik heb dan ook wel licht autistische trekjes en houdt van vaste structuren en zo min mogelijk prikkels als ik productief moet zijn.

Maar in de samenstelling bij Winst zag je dus zelden collega’s van het creatieve team in de ochtend en verschenen ze vaak pas een paar uur later, om zich vervolgens in hun kantoor op te sluiten achter een beeldscherm.

Rond 17.00 uur gingen de meeste collega’s naar huis of nog snel even samen iets drinken of eten, voordat het creatieve team weer terug ging naar kantoor om hun volgende meesterwerk tot in de vroege uurtjes van de nacht samen te stellen.

Dit ging overigens regelmatig gepaard met pizzadozen en flessen, die je dan de volgende ochtend leeg op het kantoor aantrof.

Wat ik in die tijd heb ervaren was dat ‘creatief’ bezig zijn en technisch werk verrichten niet alleen tijdens kantooruren plaats vond tussen 9:00 en 17:00. En dat vasthouden aan deze uren en het werk forceren vaak contraproductief werkte.

In deze competitieve tijden waar consumenten meer keus hebben dan ooit te voren is het belangrijk om werknemers te laten werken op een manier die voor hen het beste is, omdat het er even simpel gezegd voor zorgt dat de motivatie, het moraal en de creativiteit hoog blijft.

Zeker wanneer je een omgeving creëert waarin mensen zich prettig voelen en ook serieus met hun werk aan de slag kunnen zullen zij keer op keer goede resultaten boeken. Deze flexibele benadering van het werk helpt bedrijven overigens ook weer om hun beste mensen te behouden.

Maar los van deze pluspunten zijn er natuurlijk ook praktische aspecten van het bedrijfsleven die niet gemakkelijk samen gaan met het flexwerken.

Je zal uiteraard eens in de zoveel tijd teamvergaderingen moeten hebben en face-to-face gesprekken moeten voeren, maar dat obstakel kan gemakkelijk worden opgelost door een paar vaste dagen en tijden in te stellen. Tijden waarop iedereen op kantoor moet zijn, bijvoorbeeld: elke maandag tussen 10 en 13.

Dit betekent overigens wel dat alle belangrijke vergaderingen rond deze tijden gehouden moeten worden. Dan geef je de medewerkers vervolgens weer de mogelijkheid om de rest van de week flexibel te werken.

In het kader van teambuilding en onderling contact zou je aansluitend een gezamenlijke lunch kunnen organiseren, om het langskomen voor die tijden extra aantrekkelijk te maken.


Het sleutelwoord: Vertrouwen

Voor alle voordelen die flexibel werken met zich meebrengt, kan helemaal niets zonder vertrouwen plaats vinden. En juist dat gegeven is vaak het knelpunt voor veel organisaties…

Want we zien helaas vaak dat bedrijven de mentaliteit ‘uit het oog, uit het hart’ bezitten. Wat simpelweg inhoudt dat als ze jou als werknemer niet kunnen zien, ze denken dat je niet aan het werk bent.

Dat is op zich vreemd want de cijfers bewijzen iets anders.

Statistieken tonen namelijk aan dat mensen die buiten het kantoor werken vaak overcompenseren en daardoor langer werken om hun collega’s te bewijzen dat ze daadwerkelijk aan het werk zijn!

Alhoewel vaak de gedachte is dat wanneer mensen op afstand werken ze “gewoon” een vrije dag hebben.

Deze beleving zorgt ervoor dat flexibel werken vaak een negatief effect heeft op de flexwerkers zelf. Simpelweg omdat ze meer uren werken en zich daarnaast ook vaak schuldig of bezwaard voelen.

Wat simpelweg inhoudt dat het werken op kantoor (met de vaste kantoortijden) voor de innerlijke mens de betere keus zou zijn geweest.

Moderne bedrijven moeten inzien dat de wereld van nu niet langer “de oude wereld”is en dat regels die nog ingebakken zijn uit het industriële tijdperk niet meer van deze tijd zijn. Toen was het namelijk “normaal” om elke dag tussen 9 en 5 naar een werkplaats te gaan om gestandaardiseerde en repeterende werkzaamheden uit te voeren.

Hoe anders zijn deze tijden en bijbehorende werkzaamheden?

Moderne (op dienstverlening gebaseerde) banen zijn aanzienlijk anders dan de productiebanen uit het verleden! Technologie en de bereikbaarheid daarvan is aanzienlijk verbeterd en mensen werken daardoor helemaal anders dan vroeger. Dus waarom zouden de werktijden of werklocaties dan niet mee veranderen?

Veel werkgevers zien werknemers helaas eerder als gereedschap dan als mens. Hun doel is vaak om elk grammetje productiviteit eruit te persen. Werken in een omgeving waar ze dit kunnen controleren en beïnvloeden heeft in dat geval dan ook vaak hun voorkeur.

Maar wat zou er gebeuren wanneer je als directie of manager in plaats daarvan een werkomgeving probeert te creëren die de talenten van werknemers tot hun recht laat komen en de kans geeft om te groeien en zich verder te ontwikkelen?

Om ze zelf verantwoordelijkheid te geven over hoe ze hun werk indelen en op welke tijden ze dit uitvoeren?

Veel organisaties beweren namelijk dat ze als bedrijf één grote familie zijn en dus iedere werknemer als familie behandelen, maar om werknemers echt als familie te behandelen moet je ze dus ook ondersteuning, respect en vertrouwen geven. En dat betekent ze dus ook loslaten, de wijde wereld in of in dit geval: Naar een flexibele werkplek met flexibele tijden.

  • Als je om werknemers geeft, zal je prioriteit geven aan hun persoonlijke ontwikkeling.
  • Als je medewerkers steunt, bevorder je een gezonde werkomgeving en biedt je tools waarmee zij optimaal kunnen presteren.
  • Als je medewerkers vertrouwt, dan stop je met hen micromanagen en controle uitoefenen

Vertrouwen is namelijk tweerichtingsverkeer. Als een bedrijf hun werknemers niet vertrouwd waarom zouden deze werknemers zich dan extra gaan inzetten of loyaal aan het bedrijf blijven?

Want als bedrijven hun werknemers niet vertrouwen om flexibel te kunnen werken, kunnen zij ze toch ook niet vertrouwen met zaken als vertrouwelijke documenten, klant contact of financiële details?

En wanneer bedrijven hun werknemers niet vertrouwen, waarom hebben zij hen überhaupt ooit aangenomen?

 

SUCCES

kom In contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

MIJN CORE-BUSINESS