Het fenomeen keuzestress komt in vele varianten. Als ondernemers denken wij dat dit voornamelijk van toepassing is op onze (potentiële) klanten, maar dat we hier zelf ook vaak genoeg slachtoffer van zijn realiseren we ons vaak niet.

Als het gaat om onze klanten is de algehele consensus vaak: Hoe meer keuze je biedt, hoe meer er gekozen zal worden dus hoe meer je zal verkopen, hoe waardevoller de klantervaring & hoe hoger de conversie.

Daarnaast draait ondernemen voor een groot gedeelte uit keuzes maken. Als ondernemers moeten we op dagelijkse basis keuzes maken om onze business te positioneren,  te laten groeien of te stabiliseren.

“Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision – Peter Drucker”


De tegenstrijdigheid van keuze

Wat we vergeten in dit verhaal is dat hoe meer keuze je zelf hebt of aan (potentiële) klanten biedt, hoe onduidelijker de onderlinge verschillen zullen zijn. En wanneer onderlinge verschillen onduidelijk zijn gaat er een mechanisme in werking wat we keuzestress noemen.

“Keuzestress wordt veroorzaak wanneer iemand overspoeld wordt met informatie, die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te kunnen maken” – Barry Schwartz

We weten op dat moment niet welke keuze de juiste keuze is & het gevolg hiervan is: We kiezen niet.

Je zou dus kunnen zeggen dat een veelvoud aan keuze juist negatief uitpakt. Een fenomeen dat dit gevoel versterkt is de waardebeleving van die keuze.

Met zoveel opties is het namelijk erg gemakkelijk om voor te stellen dat een andere keuze wellicht beter was geweest dan de keuze die je hebt gemaakt.

Kortom; wanneer de keuze niet voor 100% voldoet aan de verwachting die je hebt, is het gemakkelijk om voor te stellen dat een andere keuze wellicht beter had geweest &  is de mate van tevredenheid over die keuze al direct stukken minder.

Je zou dus kunnen zeggen dat je kritischer wordt naarmate je meer keuze krijgt.

Keuzestress in de praktijk

Keuzestress wordt niet alleen veroorzaakt door keuze maar juist door de aanwezigheid van zoveel verschillende keuzemogelijkheden. En als ergens de keuzes in overdaad aanwezig zijn is dat online!

Op marketing gebied zijn de keuzes reuze. Je kan bloggen, adverteren, affiliates gebruiken, op social media inzetten, etc. Op social media kan je bijv. weer kiezen uit Twitter, Facebook, Instragram, Snapchat, Linkedin etc etc.

Als ondernemer is er dus geen gebrek aan keuzes.


Zelf ben ik al enige tijd bezig om een ledenomgeving te creëren. Één omgeving waar ik al mijn trainingen, workshops, ebooks & andere informatie zet. Maar als we naar ledenomgevingen gaan kijken zijn de opties daarin ontelbaar. Om er een paar te noemen kan je kiezen uit o.a. Wishlist, Optimizepress, Kajabi & magic members

Er waren zo veel keuzes en de onderlinge verschillen waren in eerste instantie zo klein dat ik wel dieper in moest gaan op de specificaties van die verschillende membership keuzes.

Uren besteedde ik aan alle technische verhalen & zette die vervolgens naast de wensen en verwachtingen die ik had van het systeem. Om eerlijk te zijn kon ik er niet één vinden die volledig aan mijn wensen voldeed en in veel gevallen gingen de technische aspecten mij boven de pet.

Er kwamen allemaal technische verhalen aan te pas, terwijl ik eigenlijk maar bezig was om antwoord te krijgen op één grote en relatief simpele vraag:  Wat werkt wel & wat werkt niet voor mijn situatie?

Het gevolg hiervan was echter dat ik niet werkte!

Ik ging zoveel tijd in de materie zitten, in het opleiden van mezelf over alle opties/keuzes die er waren & die tegen elkaar aan het afwegen dat ik veel minder tijd aan het steken was in de dingen die voor mij werkten, namelijk het coachen van ondernemers!

Herken je hem nog uit eerder in dit verhaal? “We weten op dat moment niet welke keuze de juiste keuze is & het gevolg hiervan is: We kiezen niet

En nu?

Dit is een fenomeen wat bij veel ondernemers terug komt. Ze willen nog even tijd steken in “het huiswerk” om daarmee een betere, weloverwogen keuze te kunnen maken. Maar van uitstel komt in veel gevallen afstel.

Het is belangrijk om keuzes te maken en je tijd zo effectief mogelijk in te zetten. Tijd te steken in de zaken waar jij goed in bent en die werken.

Wees je dus bewust van het fenomeen keuzestress. Blijf niet aan de oppervlakte van die keuze maar kijk dieper: Wat zou het gevolg kunnen zijn van jouw keuze en wat voor effect heeft dit? Weeg dit snel af en maak op basis daarvan jouw keuze zonder het uit te stellen.

Durf daarin ook op je onderbuik gevoel af te gaan. En misschien is die keuze wel om dit te delegeren naar iemand die hier wel volledig in thuis is & expert is binnen dat vakgebied. Je hoeft tenslotte niet expert te worden op elk gebied.

Ondernemen is keuzes maken, niet een overdaad aan keuzes geven of afwegen

Succes

 

Wil je weten welke tools ik zelf gebruik & aan mijn cliënten adviseer?