Selecteer een pagina

Heb je er weleens bij stil gestaan dat tijd een van de weinige dingen is die je nooit terug kunt krijgen zodra je het eenmaal hebt besteed?

Je zou dus kunnen zeggen dat tijd kostbaarder is dan geld. Je kunt verloren tijd immers nooit meer terug verdienen. Tijd is iets ontastbaars. Het ene moment is het je vriend en het andere je vijand. Soms vind je het bijzonder prettig als de tijd zo snel mogelijk voorbij vliegt terwijl op andere momenten je de klok het liefst stil wil zetten.

Tijd is het meest schare goed en dat waar iedereen meer van probeert te krijgen. Dat verklaart de opkomst van producten of diensten waarmee we tijd kunnen besparen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • HelloFresh: Vorig jaar maart startte zij met een in Nederland unieke webshop voor online boodschappen. In het eerste levensjaar heeft HelloFresh haar bezorgingsgebied uitgebreid over heel Nederland en recepten en ingrediënten voor meer dan 100.000 maaltijden bezorgd. Het aankomende jaar verwacht de dienst haar omzet te kunnen vertienvoudigen.
  • Netflix heeft in een halfjaar bijna de gebruiksaantallen weten te verdubbelen door van 4% naar 7% marktpenetratie van de Nederlandse bevolking te gaan, wat inhoudt dat inmiddels 1 miljoen Nederlanders de dienst gebruiken. Netflix is groot geworden omdat we daarmee zelf kunnen bepalen wanneer we een programma of film kijken zonder reclame’s te hoeven zien.
  • Time management apps op de android en iphones hebben op dit moment de hoogste download rate ooit gehad. We bevinden ons dus momenteel in de piek van populariteit qua time management apps en technieken.

Deze trend correspondeert overigens met de aandachtscurve van de mens. Deze is de afgelopen 13 jaar gedaald van 12 naar 8 seconden. Zo blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het National Center for Biotechnology Information.

Interessant detail: Dat is een seconde minder dan de aandachtsspanne van een goudvis

Op het internet ligt de mate van aandacht zelfs nog lager en heb je gemiddeld nog maar 3 seconden om iemand te overtuigen en zijn/haar aandacht te trekken.

De daling van aandacht is met name te wijten aan de opkomst van sociale media en de overweldigende hoeveelheid aan content en informatie die daardoor is ontstaan. Dat dit een storende factor is kwam ook in ditzelfde onderzoek naar voren.

Zo werd vastgesteld dat de gemiddelde medewerker zijn email gemiddeld 30 keer per uur bekijkt & mensen hun telefoon meer dan 150 keer per dag controleren.

Maar wat kan je met deze gegevens?

Verbazingwekkend genoeg wordt tijd vrijwel nooit benoemd als factor in verkoopgesprekken en dit is juist het moment waar dit grote kansen biedt. Het is namelijk een behoefte die elk mens heeft. De behoefte naar meer tijd.

De punten die over het algemeen naar voren worden gehaald tijdens een verkoopgesprek zijn kosten, betrouwbaarheid, expertise en service. De tijdsbesparing die het product of de dienst oplevert wordt vrijwel nooit benoemt. Dat is een interessant gegeven omdat het een factor is die iedereen raakt en waar iedereen eigenlijk meer van wil hebben.  

Ik wil je dus uitdagen wanneer je de volgende keer een presentatie geeft bij een klant over jouw product of dienst jij de “standaard” voordelen iets laat varen en de tijdsbesparing meer gaat betrekken in jouw gesprek.

Vertel dus niet wat de inhoud van jouw product of dienst is, maar leg de focus op alle vrije tijd die het jouw klant gaat opleveren,.

Betrek de tijdsbesparing in je salespitch en maak gebruik van dit schaarse goed om meer klanten over de streep te trekken

Succes