Selecteer een pagina

Als er iets vast staat in het leven, dan is het dat tijden veranderen.

Zeker de afgelopen jaren volgt de ene ontwikkeling de andere ontwikkeling in moordend tempo af. Waar we bijvoorbeeld 10 jaar geleden nog uitsluitend telefoontjes en SMS’jes op onze telefoon konden ontvangen, heeft sindsdien email, internet en apps zoals Whatsapp zijn intrede gedaan. De smartphone is door deze make-over al niet meer langer weg te denken uit ons dagelijks leven.

We hebben in datzelfde decennia al vele mediums zien komen & zien gaan, zoals Hyves (wie kent het nog?), print media en startpagina.nl. Waar jaren geleden Hyves de volledige aandacht genoot van het Nederlandse publiek is het inmiddels getransformeerd tot een “onbekend” spelletjesplatform. Om over de dalende cijfers van printmedia over de jaren heen maar te zwijgen.

En waar online kort geleden Twitter nog hét platform was voor ondernemers, heeft Facebook inmiddels die fakkel stevig overgenomen. Door het razende tempo van de afgelopen jaren wordt er inmiddels al gesproken over Instagram als het volgende Facebook. En Snapchat op zijn beurt weer als het “nieuwe” Instagram. Het tempo waarin de dingen veranderen valt bijna niet bij te houden.


Zaken die vandaag relevant zijn, zijn morgen alweer vergeten

Als ondernemers staan we niet altijd even open voor deze veranderingen en proberen we, vaak tegen beter weten in, vast te houden aan de oude manier van werken. De wijze waarmee wij in het verleden successen hebben behaald en klanten hebben binnen gehaald. We blijven die wijze vervolgens hanteren en “verwachten” dat dit weer dezelfde resultaten zal bieden als in het verleden. We groeien niet mee in het moordende tempo van de markt.

“In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”

Tijd is inmiddels hét meest schaarse goed in onze maatschappij geworden, en aandacht is de manier om die spaarzame tijd te verkrijgen.

Maar inmiddels is iedere ondernemer druk bezig om die aandacht te trekken. De aandacht van de juiste bezoeker uit zijn/haar doelgroep. We vergeten daarbij echter vaak een aantal belangrijke zaken.

Zaken als dat we momenteel maar 3 seconden hebben om iemand te overtuigen onze content te lezen. En dat onze content ook nog eens moet opvallen terwijl deze persoon hoogstwaarschijnlijk op zijn smartphone kijkt al wachtend in de rij van de supermarkt, al fietsend door een druk park of zelfs al zittend op de wc. Het moet opvallen terwijl deze persoon al scrollend door een tijdlijn gaat met daarop nog eens duizenden andere berichten.

Het klinkt bijna als een onmogelijke taak en hoe anders was dat bijvoorbeeld kort geleden nog, toen je simpelweg een advertentie in de krant kon plaatsen om vervolgens een piek in zichtbaarheid en contact met potentiële klanten te realiseren.


De consument heeft nu de controle

De reden dat consumenten niet meer zo happig zijn is met name te wijten aan de opkomst van de overweldigende hoeveelheid aan content & informatie. Tegenwoordig checkt  een gemiddeld persoon 30 keer per uur zijn email & meer dan 150 keer per dag zijn/haar telefoon.

Tijd om al deze informatie op te nemen, er aandacht aan te schenken en vervolgens te verwerken is er simpelweg niet meer. Er is geen uitknop voor die oneindige stroom en daardoor worden we bijkant 24 uur per dag overladen met prikkels en informatie. Eigenlijk worden we verzadigd door al die informatie en heeft het in veel gevallen niet het gewenste effect voor de verzender.

Het meest interessante verschijnsel aan deze tendens is de hoeveelheid controle die de consument/bezoeker inmiddels kan uitoefenen. Diezelfde bezoeker of consument dicteert momenteel wanneer, hoe & waar hij/zij de informatie tot zich nemen. Kortom; wanneer zij het een geschikt moment vinden om er aandacht aan te besteden.

Hoe erg wij als consumenten waarde aan onze tijd hechten is terug te zien in onze emotionele reactie als iemand inbreuk doet in hoe wij onze tijd besteden. De meeste mensen zijn tegenwoordig verbaasd, verontwaardigd of zelfs boos als mensen bijvoorbeeld bellen i.p.v. een mailtje of berichtje te sturen!

Dat gevoel is terug te leiden aan het feit dat wij op dat moment niet langer de baas zijn over hoe wij onze tijd besteden. De ander doet op dat moment inbreuk op hoe wij onze tijd besteden door ons te bellen.

Time management apps zijn de snelst groeiende groep binnen de app store en met de komst van bijvoorbeeld digitale televisie is het nu mogelijk om series op te nemen, te pauzeren en zelfs door te spoelen, zodat je precies kan indelen hoe je jouw tijd besteedt als het gaat om je favoriete series kijken.


Het einde van een tijdperk

Met de opkomst van al deze ontwikkelingen, en dan met name de smartphone, is er een verschuiving in onze informatievoorziening & dagbesteding. Deze tendens heeft veel raakvlakken met de opkomst van televisie decennia geleden in het radio tijdperk.

Radio was toen de grootste bron van informatievoorziening en had een belangrijke rol in onze levens. Maar radio werd eigenlijk compleet uit het water geschoten door de introductie van televisie. En nu, decennia later, blijkt maar weer dat je evolutie of verandering niet kan tegen houden. De smartphone wordt in essentie de televisie voor deze generatie.

In het radio tijdperk probeerde minister-president Drees de particuliere bestedingen op televisievlak nog te beperken, maar de opkomst van televisie was tegen het eind van de jaren vijftig niet meer tegen te houden. Rond 1961 waren er al één miljoen televisietoestellen in gebruik en werd er ruim twintig uur per week uitgezonden.  Zo’n kleine tien jaar later had vrijwel elk gezin een zwart-wit televisie en was dit niet meer weg te denken uit ons leven.

Dit zorgde tevens voor grote veranderingen in de gezinssituatie. De eettafel kreeg een minder centrale rol, want elk gezinslid moest tenslotte vanaf de bank of een luie stoel het televisietoestel kunnen zien. Ook wat betreft onze dagindeling veranderde er veel. Rond 1970 zat de gemiddelde Nederlander zo’n anderhalf uur per dag voor de televisie. Aan radio en andere activiteiten werd toen al veel minder tijd besteed.

Waar het eerst nog werd afgewimpeld als trend en de verwachting was dat radio de marktleider zou blijven, werd het steeds duidelijker dat ons leven voor altijd was veranderd en  TV een blijvertje was.


Hoe vergelijkbaar is dat met de Smartphone in deze tijd?

Waar de smartphone, en alle mogelijkheden die dit voor ons als ondernemers met zich meebrengt, nog vaak wordt afgewimpeld als ‘trend’ of iets voor de jeugd (herken je die uitspraak van toen de televisie zijn intrede deed?) is het wel veilig om te stellen dat de smartphone here to stay is. 

Als de smartphone het al niet is, dan zal het zeker niet lang meer duren tot het de marktleider is. Helemaal wanneer je beseft dat het grootste stress moment momenteel is als de batterij van de smartphone bijna leeg is, of als er geen WIFI of netwerk beschikbaar is.

Als je die achtergrond weet vind ik het persoonlijk zonde wanneer ondernemers grote marketing budgetten spenderen aan printmedia campagnes of radio reclames. En begrijp me niet verkeerd, als het werkt dan werkt het en moet je dat vooral blijven doen, maar als je daarentegen inzicht krijgt in wat voor resultaten je met zelfde budgetten kan boeken op kanalen zoals Facebook, dan zou jij het waarschijnlijk ook zonde vinden.

Gerelateerd: Hoe zet je een facebook campagne op 

In veel gevallen is de reden namelijk: “In het verleden hebben wij er goede resultaten mee geboekt”. Maar het feit dat je in 2011 een succesvolle radiocampagne hebt gevoerd wil niet zeggen dat een zelfde soort campagne in 2016 voor zelfde resultaten gaat zorgen. Wat ik wil zeggen is; Sta open voor verandering en blijf je niet blind staren op resultaten uit het verleden.

Het echte online adverteren is namelijk nog redelijk onbekend bij veel ondernemers en biedt juist zoveel mogelijkheden. Het targeten van jouw doelgroep is namelijk nergens gerichter, specifieker of effectiever. En als je daarnaast kijkt naar de investering die hiervoor gevraagd wordt dan hebben we het over de beste ROI die ik persoonlijk ooit ben tegengekomen.

Daarnaast zijn er ook een aantal manieren om organisch de aandacht te trekken van jouw doelgroep & een aantal daarvan wil ik vandaag met je delen:


Aandacht trekken in een wereld vol verandering & afnemende aandacht

  1. Sta open voor verandering
    In een wereld die in stoomtreinvaart veranderd moet je als ondernemer open staan voor het feit dat de markt morgen compleet anders kan zijn dan waar jij nu bekend en comfortabel mee bent. Probeer hier dus ook op in te zetten door vroeg actief te zijn op “het volgende grote medium”.
    Als jij al actief bent op het kanaal van morgen levert je dit al onderscheidend vermogen en zichtbaarheid op t.o.v. je concurrentie. Probeer de markt dus een stap voor te blijven en hou jezelf relevant.
  2. Durf de controle uit handen te geven en focus je op waarde
    Jij hebt het als ‘aanbieder’ niet langer voor het zeggen: De consument bepaalt in deze tijd, dus zorg dat wat jij de wereld in zend ook waarde heeft voor jouw doelgroep. Zij bepalen tenslotte of je de aandacht & tijd krijgt om jouw boodschap over te brengen.
    Dat je online aanwezig bent en content deelt is eigenlijk niet voldoende. Wat zijn de knelpunten van jouw doelgroep? Deel daar je inzichten over en lever jouw waarde.
  3. Storytelling
    Ondernemers zijn geneigd om uitsluitend de specificaties te delen van hun dienstverlening. Daar ligt echter niet de connectie of de waarde voor jouw volger. Die ligt altijd in storytelling! Uit breinonderzoek blijkt dat onze hersenen niet functioneren als opslag waarin je losse feiten, cijfers en gegevens opbergt. Om informatie te kunnen onthouden zijn onze hersenen op zoek naar samenhang. Dat is precies wat verhalen doen: ze presenteren gebeurtenissen in samenhang. Daardoor kunnen we verhalen veel gemakkelijker onthouden dan losse uitspraken, feiten en cijfers. Storrytelling sluit dus naadloos aan bij de manier waarop wij informatie verwerken en keuzes maken. Bovendien gaan verhalen altijd over emoties. En ons emotionele brein is bepalend voor alle beslissingen die we nemen.
  4. Vaste structuur
    Een belangrijke tip is dat alles wat je doet online draait om vaste structuren. In veel gevallen gaan ondernemers over in de waan van de dag en plaatsen content wanneer ze daar simpelweg de tijd voor hebben of voor nemen. Ze vergeten daarbij dat mensen gewoontedieren zijn. Een vaste structuur qua plaatsing maakt het prettig om te volgen en houdt alles overzichtelijk voor jouw volgers. Deel dus op vaste tijden jouw waarde. Zit je opeens vol inspiratie en heb je drie stuks sterke content die je het liefst direct de wereld in wilt sturen? Plan ze in volgens de vaste structuur. Dat is soms lastig maar dwing jezelf deze structuren vast te houden. Hierin zit de kracht & het onderscheidend vermogen.
  5. Maak gebruik van visuele hulpmiddelen
    Zoals gezegd heb je tegenwoordig maar 3 seconden om iemand te triggeren. Je moet die tijd dus goed besteden, en afbeeldingen zorgen ervoor dat je die spaarzame tijd goed gebruikt.
    Mensen krijgen in minder dan een tiende van een seconde al een gevoel bij een visuele gebeurtenis, dus het zien van een foto. Dat is vele malen sneller dan wanneer je een alinea moet lezen, dit vervolgens moet verwerken en ook nog eens moet begrijpen.Tevens begrijpen mensen complexe beschrijvingen beter wanneer ze tekst én afbeeldingen te zien krijgen. Een recente studie wees uit dat 95% van de mensen beter in staat is om complexe medische informatie te begrijpen wanneer er zowel tekst als foto’s worden gebruikt. Dit houdt dus in dat je content beter wordt opgenomen en tevens beter wordt begrepen als je gebruik maakt van afbeeldingen om je verhaal te ondersteunen. Daarnaast is gebleken dat in een online omgeving foto’s 39% meer interactie krijgen dan tekst. Afbeeldingen zijn dus een uitstekend hulpmiddel en onmisbaar in deze tijden.


Succes
!

Wil je niks missen? Aanmelden