Online is er plek voor iedereen. Voor elke vraag is er online een antwoord te vinden & iedereen krijgt een podium. Dat is de grote kracht van het internet, maar tevens ook het grootste gevaar als je het mij vraagt.

De term Coach is bijvoorbeeld een titel waar geen wettelijke bescherming op rust. Iedereen kan zichzelf coach noemen.

Heb jij een boekhoudprogramma op je computer &  vind je het leuk om met cijfertjes bezig te zijn? Dan kan jij jezelf zomaar financial coach noemen. Heb je ooit een business event bijgewoond & daar inzichten opgedaan over ondernemen, dan kan je bij wijze van spreken nu richting de KVK gaan om je in te schrijven als business coach.

Om maar te zwijgen over de tsunami aan health coaches die momenteel instagram & facebook overspoelen met hun welbedoelde adviezen over voeding & lifestyle.

“Fake it til you make it”

In veel gevallen zijn het mensen die de kansen van online inzien & daar hun graantje van mee proberen te pikken. Fake it til you make it is daar een bekende term voor. Ze doen zich voor als expert in een bepaald vakgebied, trekken artikelen/blogs uit de hoge hoed (of kopiëren van anderen) & gebruiken de zichtbaarheid (betaald of onbetaald) vervolgens om producten of diensten aan te bieden.

Daar is op zich niks mis mee, want ik gun iedereen dezelfde kansen & hoop oprecht dat iedere “ondernemer ” succesvol wordt in het uitvoeren van zijn of haar passie.

Uber is daar in mijn ogen een mooi voorbeeld van. Uber is een internetonderneming die bemiddelt tussen reizigers & aanbieders van personenvervoer. Het bedrijf verbindt via een mobiele app klanten met privéchauffeurs. Het werd in 2009 in San Francisco opgericht door Travis Kalanick & Garrett Camp. Vanaf juni 2010 konden inwoners van die stad voor het eerst gebruikmaken van deze dienst.

Aangezien het concept nog niet bekend was bij het grote publiek waren er op dat moment geen onafhankelijke chauffeurs om klanten rond te rijden, dus werden er door Uber ingehuurde chauffeurs ingezet. Deze bleven net zolang rondrijden op kosten van Uber totdat het concept wel bekend was geworden bij het grote publiek.

In juni 2014, kortom maar 4 jaar later, werd er tijdens een financieringsronde 1,2 miljard dollar opgehaald voor Uber, waarna investeerders het bedrijf waardeerden op een mindblowing  17 miljard dollar. Uber was toen inmiddels beschikbaar in 156 steden in 42 landen.

Maar dat is wel het verschil als je het mij vraagt: Voor Uber was het oprechte passie & hetgeen wat ze bij wijzen van spreken de rest van hun leven willen doen.  Ze waren bereid hier grote investeringen voor te doen & zelfs risico’s voor te lopen. Ze betaalden het “leergeld”.

Het was de positieve kant van het fake it till you make it verhaal & niet de andere kant van die medaille die je tegenwoordig  zo vaak online tegenkomt. Die schaduwkant waarin het vaak niet meer is dan een initiatief om even snel geld te verdienen, zonder daadwerkelijke passie of expertise.


Welk advies neem je aan?

Het grote gevaar van deze wantrepreneurs of online “experts” vind ik dat er genoeg mensen zijn die op het advies van deze wannabe coaches ingaan & die adviezen vervolgens (zonder na te denken over de consequenties) uitvoeren voor hun eigen business.

Zie je het al voor je dat je rijles krijgt van iemand die geen rijbewijs heeft & zelfs nog nooit achter het stuur heeft gezeten? Of dat je zwemles krijgt van iemand met watervrees? Dat klinkt vreemd & zelfs ondenkbaar, maar toch vindt dit op dagelijkse basis plaats online.

Als business coach voor andere coaches moet ik helaas ook vaststellen dat ik ze op regelmatige basis spreek: de wannabe coach of de wantrepreneurs. De financial coach die zelf in de bijstand zit of de health coach die zijn expertise uitsluitend verleend aan wat die ene bekende Amerikaanse health freak deelt & zelf nog nooit een sportschool van binnen heeft gezien.

Ze hebben in veel gevallen ooit een video, webinar of een training bijgewoond
& zagen toen de kansen van online.
Zeker als je gaat kijken naar de health tak online is er aan klanten geen gebrek. Het lijkt wel of iedereen staat te springen om online programma’s, boeken en voedingstips & daar wordt gewillig door aanbieders op in gesprongen.

Een webpagina maken & de social media platforms inrichten gaat tegenwoordig makkelijker dan ooit, sneller dan ooit & voor een  kleinere investering dan ooit…

En dat maakt het een groot gevaar…

Je hoeft de uren van bloed, zweet & tranen niet meer te investeren.

Het lijkt niet meer nodig om daadwerkelijk de kennis of expertise uit eigen ervaring over de jaren heen te hebben opgebouwd. Je hoeft je tegenwoordig alleen (met wat slimme marketing) voor te doen alsof je een expert bent om zodoende een gewillig publiek te trekken.

“Practice what you preach”

Ervaring is in mijn ogen nog steeds de meest waardevolle leerschool & daar is nog steeds geen vervanging voor. Ze zeggen ook wel “praktijkervaring is niet een manier om te leren, het is de enige manier om te leren” dus draag er zorg voor dat die ervaring ook daadwerkelijk aanwezig is.

Wanneer je auto wilt leren rijden, neem dan les van iemand die een rijschool heeft die goed staat aangeschreven. Wanneer je financieel advies wilt, win dit dan in bij iemand die hier ook daadwerkelijk de diploma’s voor heeft & aantoonbare jarenlange ervaring in heeft.

Denk jij er zelf over om stappen te zetten met een partner, een product aan te kopen of een coach aan de hand nemen kijk dan verder dan de social media kanalen of de prijs, maar stel jezelf dan gerust de volgende vragen:

  • Wat is deze persoon zijn achtergrond?
  • Heeft hij/zij de stappen die ik wil zetten daadwerkelijk al eens gezet? Of het resultaat bereikt wat ik wil bereiken?
  • Is het een coherent verhaal wat gedeeld wordt?
  • Leeft deze persoon van zijn/haar business of is het simpelweg iets dat ze erbij doen?
  • En willicht de belangrijkste: Wat zegt mijn gevoel? Past dit bij mij?

Waak daarmee voor het grootste gevaar dat het internet biedt & ga altijd uit van je eigen gevoel! Hiermee garandeer je de grootste kans op succes

 

Succes!

 

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden & ondersteunen van ondernemers.

Ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken.

Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing.

Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier en Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken, ondersteund en weet hij jou de juiste handreikingen te bieden om het volgende niveau te bereiken in jouw onderneming.

Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen & maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken.

jerry@jerryvanstaveren.nl
jerryvanstaveren.nl

Vraag hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat Jerry voor jouw situatie kan betekenen: