In deze veranderende tijden waar de aandachtspanne historisch laag is, veel aanbieders vechten om de aandacht van dezelfde klanten en we ons steeds meer in een 24-uurs economie bevinden is het gemakkelijk om het overzicht te verliezen.

En daardoor de focus te verleggen of zelfs op de verkeerde dingen te leggen.

Het is geen geheim: veel managers, directeuren en ondernemers ervaren momenteel stress en vermoeidheid door de veranderende tijden. Vooral omdat ze continu moeten wisselen van rol en daarmee continue een andere “pet” binnen het bedrijf opzetten.

Tegenwoordig ben je namelijk niet langer uitsluitend de directeur, maar tevens adviseur, hoofd HR, manager marketing en inkoopmanager. Om er maar een paar te noemen.

Het is dus veilig om te stellen dat er dus genoeg zaken spelen die jouw aandacht vragen en feit blijft dat we allemaal “slechts” 100% focus te verdelen hebben gedurende de 8 tot 10 uur dat we op een dag werken.

Dus hoe ga je de juiste keuzes maken en waar ga jij je waardevolle (en spaarzame) tijd investeren?

Hierdoor zie je dat veel mensen van het ene initiatief naar het andere springen. Vaak zijn ze het ene project nog niet begonnen of de magische woorden“Dit werkt niet” of “Deze lijkt me interessanter” worden gesproken. En ze springen weer door naar het volgende project.

Er wordt dan ook nergens zoveel geld aan verspild als aan niet afgeronde projecten, gewoontes of veranderingen. Vooral binnen de online omgeving wordt vaak de spreekwoordelijke handdoek al in de ring gegooid voordat de wedstrijd écht is begonnen.

Het draait om momentum, niet momenten

Als we even héél eerlijk tegen elkaar zijn: De meeste ondernemers en bedrijven doen maar wat als het op online aan komt en vinden daar hun spreekwoordelijke ‘Waterloo’. Ze posten wanneer zij het nodig vinden (bijv. als er een nieuwe werknemer moet worden aangenomen) of beter gezegd: Er aan denken.

Maandenlang is het stil op de verschillende social media kanalen en dan in ene “bombarderen” ze de volgers met een stortvloed aan content omdat ze bijv. een nieuwe werknemer zoeken, een samenwerking is gestopt en zij dus een nieuwe partner zoeken of omdat ze een event gaan organiseren. 

Maar denk je oprecht dat je onderscheidend bent of opvalt tussen de massa met dit soort algemene plaatsingen? Of generieke blogposts? Zeker als deze sporadisch online worden “gekwakt”? En wat te denken van die “cliche-matige” quotes of die standaard stockphotos op de verschillende social media?

Het punt waar het voor de meeste ondernemers fout gaat, naast het creëren van waardevolle content, is vooral een stuk continuïteit. Ze werken naar specifieke momenten toe, maar bouwen geen momentum op.

Om resultaat te behalen is continuïteit nodig.

“Consistency is king”

Wil je resultaat behalen, zeker binnen de online omgeving dan is het magische recept geen groot geheim: Wees consistent in het volgen van de gekozen online strategie!

Zorg dat je de online initiatieven afrondt, blijf er aandacht aan besteden en verslap niet! Ja, ook als de likes achterblijven of als niemand reageert of als het jou mateloos frustreert.

Ik weet het: simpelweg volhouden klinkt relatief makkelijk, maar de praktijk is anders. In de praktijk is dit namelijk één van de grootste uitdagingen. Vooral wanneer de gewenste resultaten, likes of reacties uitblijven.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat:

  • 54% van de bedrijven zijn inconsistent in frequentie en kwaliteit van hun content

  • 27% is consistent, maar niet in kwaliteit

Maar waarom online inzetten?

Marketing is onmisbaar voor iedere onderneming! Het is een simpele rekensom: Doe je niet aan marketing, dan weten mensen niet van je bestaan af. Weten ze niet van jouw bestaan af dan maak je het ze nogal lastig om een samenwerking met je aan gaan.

En vooral het principe “wees aanwezig waar jouw doelgroep zit” gaat hier op! En de plek bij uitstek waar de aandacht van consumenten ligt? Dat is vast ook geen geheim: Dat is ONLINE!

98% van de mensen ‘Googled’ jou, je product of jouw bedrijf tegenwoordig voordat ze contact met je opnemen. Wat doe je tenslotte zelf als je een nieuw product of dienst nodig hebt? De kans is groot dat jij direct je smartphone, laptop of computer raadpleegt.

Daarbij draait online succes om 4 elementen: Aandacht, Waarde, Consistentie & Engagement

“Companies that published 16 posts per month got almost 4 times more traffic than companies that published between 1 – 4 monthly posts.” – Hubspot

En begrijp me niet verkeerd: Je kan er ook nog steeds voor kiezen om in deze tijden online niet serieus te nemen. Maar hoe gaan mensen jou dan vinden, als je niet aanwezig bent op de nummer 1 plek waar mensen zoeken?

Durf daarom online net zo veel te investeren als dat je offline in jouw bedrijf investeert. En vergeet niet: Wees consistent of non-existent.      

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl