Een belangrijk aspect van ondernemen is je focus leggen op de zaken waar je goed in bent & de dingen delegeren waar je juist minder affiniteit mee hebt of zelfs “slecht” in bent.

Begint het zweet al in je handpalmen te staan bij de gedachte aan boekhouding? Neem dan direct een boekhouder in dienst om dit onderdeel voor je in te vullen. Ligt jouw kracht niet in het schrijven of verzinnen van blogs? Zorg dan dat je een ghostwriter of gastblogger bij de hand neemt om dit voor je te doen. Kan of wil je niet verkopen? Zorg dan dat je op zoek bent naar de perfecte account manager voor jouw business.

Online is deze trend niet anders. De grote online bedrijven zijn nu al op grote schaal hun customer service aan het delegeren naar chatbots. Kan je het je voorstellen? Chatten met een robot? Dit jaar groeien de bots echter uit van gimmicks tot echt volwaardige toepassingen.

Gerelateerd: De opkomst van chatbots: span het internet voor je karretje 

Voor allerlei takken van “ondernemerssport” is er momenteel al een goede partij of een sterk alternatief te vinden die de zaken voor je over kunnen nemen of op een manier kunnen invullen dat je zelf niet zou kunnen

Maar wat als het onderdeel waar je “slecht” in bent juist deel uitmaakt van je core-business? De zaken waar jouw expertise in nodig zijn kan je tenslotte moeilijk delegeren naar een chatbot & de mensen betalen uiteindelijk voor een samenwerking met jou, en niet één van je “werknemers”.


Een hand in eigen boezem

Één van de grootste zwakheden die ik zelf bezit zijn de taalfoutjes die ik maak in mijn content, mailcontact & in mijn ebooks.

Om precies te zijn: Het gebruik van een D, een T of een DT is écht niet aan mij besteed & alhoewel dat niet geheel professioneel overkomt is het wel iets dat inmiddels bij mij hoort & wat ik omarmd heb.

Kofschip, fokschaap, andere tips, oefeningen & adviezen hebben bij mij over de jaren nog steeds niet het kwartje doen vallen & na 30+ jaar heb ik ook niet meer de verwachting dat dit nog op korte termijn gaat gebeuren.

Authenticiteit is daarentegen een groot goed in mijn ogen, en iemand anders mijn content laten maken of laten nakijken doet in mijn ogen afbreuk daaraan. Mijn content komt echt uit mijn ervaringen, uit mijn overtuigingen en wellicht nog belangrijker: uit mijn gevoel.

Juist dat laatste punt zou best wel eens de oorzaak van dit geheel kunnen zijn.

Ons taalcentrum zit tenslotte aan de analytische kant van ons brein. De kant die op zoek is naar logica, die verbanden legt en eigenlijk totaal emotieloos is.

Wanneer we het echter over onze passie gaan hebben, over emotie & de dingen die het leven kleur geven dan zitten we aan de andere kant van ons brein. Aan de creatieve kant, en het meest frappante aan deze kant is wellicht het feit dat deze kant ongevoelig is voor taal.

Met enige fantasie zou je dus een direct verband kunnen leggen tussen passie & taalfouten


Aan de andere kant…

De andere is dat  de ondernemers met wie ik wil werken ook niet het type mensen zijn die over een verkeerd geplaatste D of DT vallen. Het zijn mensen die denken in mogelijkheden en niet beperkingen. Daardoor zou je dus kunnen zeggen dat ik geen echte last van mijn foutjes ondervindt & niet voldoende noodzaak voel om het écht aan te pakken

In mijn ogen is communicatie namelijk succesvol wanneer het de boodschap overbrengt & in mijn beleving is die boodschap vele malen belangrijker dan de vorm waarin die boodschap verpakt is

Richard branson zei ooit al eens “don’t disregard the message because of the messenger”. Wat simpelweg inhoudt dat hij uit elk gesprek of stuk tekst een boodschap probeert te halen. Een boodschap of een inzicht dat hij daarvoor nog niet bezat. En dat zonder zich te laten beïnvloeden door randzaken zoals de manier waarop iemand zich presenteert, diegene zijn persoonlijkheid of die verkeerde spelling.

Een benadering waardoor je juist open staat voor ontwikkeling, voor groei & niet alleen stilstaat bij de “zwaktes” of tekortkomingen van anderen en daardoor blind wordt voor de mogelijkheden die ze jou bieden.


Engagement

Daarnaast hebben mijn “schoonheidsfoutjes” ook een leuk marketing effect. Een effect waar sommige bedrijven zelfs bewust op inspelen, om engagement & een viraal effect op bijv. social media aan te wakkeren.

In veel gevallen reageren mensen als ze een foutje in een tekst zien. Ze kunnen zichzelf niet bedwingen als het om het corrigeren gaat en laten daardoor een belerende reactie achter. Een reactie die ze normaliter wellicht nooit hadden gegeven. Ik heb een zelfde ervaring als het gaat om mijn content. De stukken waarin spelfouten staan krijgen gemiddeld meer reacties (vaak corrigerende & belerende) dan de “foutloze” stukken content.

Dit “corrigerende verschijnsel” is zelfs een marketing tool die door sommige bedrijven wordt ingezet om reacties uit te lokken. Starbucks heeft dit zelfs tot een kunst verheven: 
Een correct gespelde naam op je koffiebeker is natuurlijk veel minder interessant om te delen via je Facebook account of op je instagram te zetten.


Het menselijk aspect

Het belangrijkste aspect aan de foutjes die ik maak is juist de menselijke kant ervan. De schoonheidsfoutjes die ik maak zijn namelijk een bevestiging dat ik al mijn content zelf creëer. Dat er kortweg gezegd een echt mens achter zit en dus niet een team van copywriters & marketeers.

“Probeer niet perfect te zijn, maar probeer juist menselijk te zijn”

Het is het bewijs dat het écht & authentiek is. Dat is dan ook de grootste reden waarom ik geen noodzaak voel om mijn foutjes te verbergen of aan te passen. Het is wie ik ben.

Pas wanneer ik foutloos content ga plaatsen hoef jij je dus druk te gaan maken dat ik een ghostwriter aan heb genomen en niet langer mijn eigen content creëer.

Tot die tijd heb je de bevestiging dat het mijn authentieke content is, die vanuit mijn ervaringen en overtuigingen zijn geschreven en dat dit door een echt mens is gedaan. En dat begint met alle technologische ontwikkelingen online steeds meer een uitzondering te worden.

 

Succes

Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is Business Coach en gespecialiseerd in het begeleiden & ondersteunen van ondernemers.

Ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun business, maar daarin een knelpunt ervaren. Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening.

De ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken.

Elke ondernemer, elk bedrijf en elke markt is anders en daarom uit zijn samenwerking zich altijd in een maatwerk oplossing.

Met ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching bij o.a. Eelco de Boer, Reed Elsevier en Metro Cash & Carry heeft hij duizenden ondernemers gesproken, ondersteund en weet hij jou de juiste handreikingen te bieden om het volgende niveau te bereiken in jouw onderneming.

Gun jezelf de kans om de maximale potentie uit je bedrijf te halen & maak de transitie van Hard Werken naar Smart Werken.

Vraag hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat Jerry voor jouw situatie kan betekenen: