Selecteer een pagina

Gary Vaynerchuk is één van de meest invloedrijke ondernemers ter wereld en dat heeft alles te maken met de enorme hoeveelheden mensen die hij weet te bereiken. Zo heeft zijn Instagram 3,2 miljoen en zijn twitter 1,7 miljoen volgers en worden zijn vlogs op YouTube dagelijks door honderdduizenden mensen bekeken.

Nog duizelingwekkender is zijn zakelijk succes. In slechts 10 jaar heeft zijn bedrijf meer dan 900 werknemers en $130 miljoen aan jaarlijkse inkomsten. Gary wordt dan ook wel de koning van social mediamarketing genoemd. Het geheim van zijn succes? Empathie

Gary Vee (zoals hij ook wel bekend staat) ziet empathie zelf als het Zwitserse zakmes van zakelijke tools. Hij gebruikt het om werknemers te motiveren, deals af te sluiten, nieuwe producten te ontwikkelen en om service van wereldklasse te leveren.

Gerelateerd: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blog/talent-connect/2019/gary-vee-details-most-important-traits-for-leaders

Empathie blijkt een uitstervende kunst in deze tijden. In de laatste decennia laten metingen namelijk een gestage daling van empathie zien. Mogelijke oorzaken daarvan zijn o.a. stress, individualisering en contact op afstand. Klinkt dat bekend? Want dat zijn exact de factoren die in deze tijd van corona en thuiswerken steeds sterker aanwezig zijn.

Het belang van empathie neemt daarmee alleen maar toe. Maar empathie blijkt niet alleen Gary Vee veel succes te hebben gebracht, want kunnen meevoelen met de ander is een belangrijke reden geweest voor het algeheel succes van het menselijke ras. Empathie is namelijk cruciaal voor onderlinge zorg en samenwerking.

Maar het was niet alleen van levensbelang voor groepen jagers en verzamelaars in de prehistorie, maar juist ook vandaag de dag nog net zo cruciaal. Meer empathie in de werkomgeving leidt namelijk tot meer motivatie, minder verzuim en algeheel betere resultaten.

Niet de tools maar juist de mens

We leven in een tijd vol verandering. Organisaties die zich willen aanpassen aan nieuwe klantbehoeften, nieuwe manieren van werken en de introductie van nieuwe bedrijfsmodellen. Daarbij zijn veel leiders voornamelijk gefocust op technologie, tools en processen en vergeten daarbij de menselijke kant, namelijk de medewerkers, aandacht te geven. Empathie te tonen.

Vooral wanneer leiders empathie tonen is dat effectief. Empathie werkt namelijk besmettelijk. Wanneer mensen zien dat empathie de norm is binnen een organisatie, doen ze zelf ook meer moeite om zich in te leven in anderen.

Want alhoewel onze empathische vermogens zijn aangeboren nemen deze door onze ervaringen en oefening juist toe. Of af.

Dus wat moet je als leider binnen een organisatie doen?

Dan moet je vooral veel tijd investeren in individueel contact. Interactie met groepen leidt namelijk gemakkelijk tot stereotypering en polarisatie. Echter, wanneer je meer tijd investeert in 1-op-1 gesprekken, ontwikkelt inlevingsvermogen en krijg je meer begrip vanuit de groep.

Gerelateerd: https://jerryvanstaveren.nl/transformatie-draait-niet-om-jou/

Maar wat is dan empathie

Volgens psychologen bestaat empathie uit 3 ingrediënten:

1) Emotionele empathie; het waarnemen van en meevoelen met iemands emoties

2) Cognitieve empathie; het nadenken over en begrijpen van andermans emoties

3) Empathische zorg; Het verlangen dat mensen zich beter zullen voelen en de neiging te helpen

Binnen veel sectoren is empathie al de norm. Denk hierbij aan de zorg of aan onderwijs. Maar voor de meeste managers uit het bedrijfsleven geldt dat ze nog lang niet op dat niveau zitten. Zij moeten empathie vooral gaan beschouwen als een spier. Een spier die je kunt trainen.

Vriendelijkheid en empathie klinken dan ook zacht en gemakkelijk, maar ze vereisen discipline, geduld en enorme hoeveelheden vertrouwen. Leidinggeven met empathie is dan ook niet gemakkelijk. Het betekent dat je in elke situatie de grotere man of vrouw moet zijn. Maar de beste managers zijn dan ook geen ‘baas‘ maar juist meer een ‘mentor‘.

Dat zijn de mensen die een uitstervende kunst nog steeds bezitten. 

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl