Het aantal faillissementen groeit met de dag. De corona maatregelen hebben flinke impact op sectoren zoals de horeca, entertainment en luchtvaart. Het aantal ondernemers bij wie het water tot de lippen staat is bijkant niet meer te overzien.

En het eind is nog niet in zicht. Het aantal faillissementen dat er nog aan zit te komen is een vreselijk vooruitzicht. Vooral omdat er een bepaald fenomeen de kop opsteekt die zaken alleen maar erger maakt.

Je ziet dat veel ondernemers te lang wachten met ingrijpen.

Psychologisch werkt het namelijk zo: als je hulp gaat zoeken, geef je ook toe dat het mis is. Het is net zoiets als te lang wachten met naar de huisarts gaan terwijl je voelt dat er wat mis is. En dat is nooit een goed plan.

De vloek van succes

Stel dat je momenteel een restaurant hebt en je was de afgelopen jaren zeer succesvol in de markt, dan kun jij je gewoon niet voorstellen dat je bedrijf niet meer goed zal lopen. Of straks zelfs niet meer bestaat.

Het liefst blijven ze het dan ook wegstoppen. Hun kop in het zand steken en alles uitstellen want zolang je er niet aan toegeeft dan bestaat het niet.

Daarnaast zien ze vaak op tegen de moeilijke gesprekken met de bank of leveranciers. Dat is een interessante paradox, want hoe opener ondernemers tegenover hun bank en andere partners zijn over hun problemen, hoe groter de kans is op vertrouwen en medewerking.

Wat moet je doen als het misgaat 

Het is zaak om direct te beginnen met zo min mogelijk uitgeven en zo snel mogelijk in gesprek te gaan. Met je accountant, met de bank, met al je leveranciers en bijvoorbeeld ook met de Belastingdienst. Het is namelijk van cruciaal belang dat je de problemen zo snel mogelijk aanpakt en alles zo snel mogelijk probeert te stabiliseren.

Daarmee win je tijd waardoor je direct kan werken aan de korte en de lange termijn van je bedrijf. Op korte termijn moet er namelijk drastisch in de kosten gesneden worden. Voor de langere termijn is een nieuwe koers en visie nodig, die kansen biedt in deze nieuwe situatie. En wellicht nog belangrijker: betalende klanten zal opleveren ondanks alle huidige beperkingen.

Dat klinkt relatief simpel maar is vaak een grote uitdaging. Zeker voor de ondernemer die in het verleden veel succes hebben behaald en graag willen blijven vasthouden aan wat hij of zij had. En daarmee dus niet vooruit willen kijken of de business willen omgooien. Nieuw territorium betreden maakt ook angstig en dat kan heel verlammend werken.

Maar hoe dan wel

Hoe kom je dan toch tot nieuwe, creatieve en commercieel interessante ideeën? Het antwoord ligt wellicht meer voor de hand dan je zou denken.

Door veel te praten met verschillende mensen in je directe omgeving. En nee, je hoeft niet dure agencies in te schakelen of adviseurs in de hand te nemen. Vaak zitten de mensen die je het best kunnen helpen al in je vrienden, familie of kennissenkring.

Het is de vloek van succes dat je dus niet wil toegeven dat je bedrijf aan het falen is en dit weerhoudt mensen vaak erover te praten met anderen en dus om hulp te vragen. Achteraf zeggen de mensen in je kennissenkring vaak: “had het mij gewoon verteld, dan had ik je kunnen helpen!”.

De belangrijkste eigenschap om deze crisis te overkomen is door transparant te zijn. Je niet vast te klampen aan het verleden, maar juist te realiseren dat overleven draait om steeds weer zoeken naar nieuwe mogelijkheden. En dit bespreekbaar te maken.

Denk dan ook in kansen, en niet in beperkingen.

 

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl