Het is één van de meest bekeken toespraken op TED en zaken uit die talk, zoals the golden circle, zie je bij elke ondernemer wel in enige vorm voorbij komen.
Start with why van Simon Sinek.
Dat deze specifieke talk zo vaak terug komt is uiteraard niet zonder reden.
Het “waarom” van wat je doet is een onderwerp dat altijd relevant zal zijn binnen de ondernemerswereld. Als ondernemerschap social media zou zijn dan zou ‘your why’ oftewel, het waarom je doet wat je doet altijd #trending zijn.
Het is de basis waarop je jouw business bouwt en hetgeen waarmee je jouw potentiële klanten gaat aantrekken. Maar toch blijft het desondanks één van de lastigste onderwerpen.
Zo veel mensen, zo veel wensen
Zelf heb ik ook lang geworsteld met dit onderwerp. Elke workshop, lezing, business boek en webinar die ik volgde leek er wel over te gaan: passie
Maar je eigen passie vinden en dit vervolgens uitdragen naar de wereld is lastiger dan je zou denken, want het is relatief simpel om van de zijlijn iemand te observeren, daar mee in gesprek te gaan en vervolgens helder te krijgen wat zijn of haar passie is.
Maar om de rollen om te draaien, kritisch naar jezelf kijken en achter jouw passie te komen is een ingewikkeldere kwestie. Want weet jij oprecht wat jouw passie is? Kan je dat moeiteloos omschrijven in een paar zinnen? Kraakhelder maken voor iemand die je voor de eerste keer ontmoet en jou dus niet kent?
Ik kon dat op dat moment absoluut niet. Persoonlijk had ik namelijk al de grootst mogelijke moeite om een stempel op mijzelf te plakken. Om een “functietitel” te geven aan hetgeen wat ik op dagelijkse basis doe.
Gerelateerd: http://jerryvanstaveren.nl/jerry-van-staveren-genomineerd/
Het vinden van je passie was ook iets dat in mijn optiek heel ingewikkeld moest zijn. Het is tenslotte hetgeen waar je hele business om draait. Dat is dus geen klein dingetje, maar juist iets heel groot. En dingen die groot zijn, moeten wel complex zijn, toch?
“Van je passie je werk maken is makkelijker dan een baan vinden die bij je passie past” – Seth Godin
Ik wist dat verkoop mijn kapstop was. Het is het onderwerp dat ik het meest interessant vind, waar ik het grootste belang aan hecht en waar ik simpel gezegd de meeste ervaring mee heb.
Maar is verkoop wel genoeg?
Verkoop is namelijk zo’n breed onderwerp, met zoveel niches, dat het voor mij al onduidelijk was, laat staan voor een buitenstaander. Hoe kon ik mijn doelgroep direct aanspreken als het hele onderwerp zo breed was?
En daarnaast is het niet de verkoopkant aan verkoop dat mij zo aanspreekt, maar juist de psychologische kant. De kant van het beïnvloeden, de kant waarmee je meer gedaan krijgt met minder moeite en de kant van de grote omzet.
Ik besloot dat ik het anders moest aanpakken en terug te grijpen op de enige zekerheid.
Er is binnen de ondernemerswereld namelijk één constante factor, een zekerheid die ik zelf ook inzet bij alles wat ik voor mijn cliënten en eigen business doe, namelijk:
Meten is weten
De keiharde cijfers zijn ten allen tijden de basis waarop je kan bouwen. De cijfers liegen niet en geven inzicht in wat werkt, wat niet werkt en wat aandacht verdiend.
Toen ik mij nog volop bezig hield met verkoop in de zakenwereld behoorde het zelfs tot de orde van de dag: testen.
Persoonlijkheidstesten, evaluaties, duplicatietesten, EQ testen, IQ testen & zelfs psychologische testen. Ik heb ze allemaal meerdere malen moeten doorlopen. En de uitslag was in veel gevallen een bevestiging van wat je al wist.
Het was exact waar ik op dit moment ook behoefte aan had: bevestiging.
Daarom besloot ik wederom een aantal testen te doorlopen, om zodoende een onafhankelijk en analytisch beeld van mijzelf te krijgen. En wellicht belangrijker; weer de bevestiging te ontvangen waar ik naar op zoek was.
“Het is niet zomaar dat je over een bepaald onderwerp enthousiast raakt en daar graag over praat. Dat is je roeping!”
De puzzelstukjes vallen op hun plek
Maar wat was de juiste test?
Een duidelijk inzicht in mijn persoonlijkheid, mijn IQ en vaardigheden had ik al, door alle testen die ik in het verleden. Dus welke test moest ik gaan doen? Ik weet kortweg gezegd wie ik ben en wat ik kan, wat ik echter niet geheel duidelijk had, was het ‘waarom’.
“What you think you create, what you feel you attract, what you imagine you become”
Terwijl ik op zoek was naar de ideale test, bleek maar eens te meer dat waar je aan denkt op een gegeven moment ook op jouw pad komt. Een goede vriend, die werkzaam is als HR Expert bij ASML, stuurde vanuit het niets in ene een test toe. Hij was enthousiast over de resultaten en wilde die graag delen.
Het was een test die hij inzette bij kandidaten, die een geweldig inzicht gaf op het onderwerp waar ik zo mee worstelde. Toeval bestaat niet, zullen we maar zeggen.
Ik besloot direct de test in te vullen en het resultaat was:
Excellence, not average, is your measure.
Taking something from below average to slightly above average takes a great deal of effort and in your opinion is not very rewarding. Transforming something strong into something superb takes just as much effort but is much more thrilling.
Strengths, whether yours or someone else’s, fascinate you. Like a diver after pearls, you search them out, watching for the telltale signs of a strength. A glimpse of untutored excellence, rapid learning, a skill mastered without recourse to steps—all these are clues that a strength may be in play. And having found a strength, you feel compelled to nurture it, refine it and stretch it towards excellence. You polish the pearl until it shines.
This natural sorting of strengths means that others see you as discriminating. You choose to spend time with people who appreciate your particular strengths. Likewise, you are attracted to others who seem to have found and cultivated their own strengths.
You tend to avoid those who want to fix you and make you well rounded. You don’t want to spend your life bemoaning what you lack. Rather, you want to capitalise on the gifts with which you are blessed.
It’s more fun. It’s more productive. And, counterintuitively, it is more demanding.
Het was een omschrijving van ongeveer een half A4’tje, maar raakte direct de essentie in alles wat ik doe. Of beter gezegd; elke dag wil doen. Het was wat al die tijd op het puntje van mijn tong lag, maar op één of andere manier niet eruit wilde komen.
Het was uiteindelijk zo simpel, terwijl ik het al die tijd zo complex maakte.
Ik wil dingen die al goed gaan, nog beter maken. Mensen hun volledige potentieel laten benutten en zaken niet een beetje, maar juist exponentieel laten groeien.
Het was de zin die ik al die tijd diep van binnen al wist, maar die er niet uit kwam. De zin die direct duidelijkheid geeft in wat ik doe. De zin waar ik mijn expertise en passie in kwijt kan. De zin waar ik verkoop in kwijt kan, maar waar het niet uitsluitend draait om verkoop.
Wanneer je op zoek bent naar jouw passie, jouw why, wil ik je dus adviseren om niet dezelfde fout te maken als ik heb gemaakt. Maak het niet te complex, maar hou het juist simpel.
Je passie vinden is simpeler dan je denkt. Het is het onderwerp waarvan je hart sneller gaat kloppen, dat onderwerp waar je niet over uit gepraat raakt. Dat onderwerp dat aan je trekt als een magneet. Hetgeen wat je eigenlijk al vaak voor lief neemt, omdat het als je tweede natuur aanvoelt. En datgene waar je op dagelijkse basis mee aan de slag wilt.
Succes
Heb jij een uitdaging voor Jerry?
Neem hier contact op