STRATEGIE
We staan op het punt om het oude jaar uit te zwaaien en weer een heel nieuw jaar in te luiden.
Maar wie goed om zich kijkt, ziet dat de wereld in drastisch tempo aan het veranderen is. We gaan van een economie die vooral gericht was op transacties, naar een economie die gebaseerd is op (online) relaties.
Een nieuw jaar is een uitgelezen moment om bij deze ontwikkelingen stil te staan en 10 redenen voor jou op een rij te zetten waarom je in dit nieuwe jaar online volledig moet gaan omarmen.
Herken je dat? Je bent in gesprek en hebt het over een product, artikel of iets anders dat je ergens hebt gezien. Om je verhaal te versterken zeg je: “Wacht, ik zoek het even op!”. De telefoon komt uit je broekzak en je begint met zoeken op Google.
Bijna 13 miljoen van de Nederlanders gebruikt het internet. Dat is meer dan 75% van de totale bevolking. Met ruim 8,5 miljoen smartphone bezitters in Nederland komt dit fenomeen “van even snel op je telefoon kijken”steeds vaker voor.
Met deze cijfers en statistieken lijkt het wel duidelijk dat het voor een bedrijf enorm belangrijk is om online aanwezig te zijn.
De vraag is dus niet langer of je online moet inzetten, maar waarom jij het dat nog niet goed hebt gedaan?
Afgelopen zomer kocht het grote Unilever de start-up DollarShaveClub voor een slordige 1 miljard dollar. Dat is natuurlijk een astronomisch bedrag voor een Start-up, waarbij direct de vraag rijst: waarom?
“De voornaamste reden was dat onze startup oprechte relaties bouwde met de klanten” aldus de eigenaar van deze Start-up.
Relaties was dus de reden om zoveel geld te spenderen.
Bedrijven als Unilever en P&G hoef je uiteraard niets meer bij te leren op het gebied van reclame, marketing en klassieke verkoop. Maar met deze overname heeft Unilever kennis en ervaring om echte relaties aan te gaan met klanten “gekocht”.
En dit is geen uitzondering. In bijna iedere sector zien we een opkomst van subscription based start-ups. Al in 2011 werd door Marc Andreessen de technologische disruptie die we de afgelopen jaren overal om ons heen hebben mogen meemaken al fijntjes aangekondigd in het beruchte artikel ‘Why software is eating the world’.
Potentiële klanten hebben hun gedrag aangepast, omdat zij door de opkomst van het internet meer marktinformatie hebben dan ooit tevoren.
Het koopproces begint bij 92% van klanten online en daarvan leggen gemiddeld 60% van hun koopproces volledig zelfstandig en online af.
Dit is zichtbaar in winkelstraten, maar ook in de lege agenda’s en beurzen van veel sales professionals en ondernemers.
Het bedrijfsleven omarmt de digitale commerciële wereld in veel gevallen (nog) niet.
Dit is voornamelijk te wijten aan een gebrek aan kennis of wetenschap van de nieuwe mogelijkheden die online te bieden heeft.
Van uitstel komt afstel en bedrijven blijven gevangen in vragen als: hoe moeten die nieuwe processen worden aangestuurd? Wat is het verschil tussen de privé en zakelijke platforms? Hoeveel tijd mogen we besteden aan social media? En welke KPI’S gaan we hiervoor hanteren?
Een budget heeft iets magisch, omdat het altijd in rook op gaat. En zodra de rook is weggetrokken, maken we in veel gevallen pas de balans op.
Wat heeft het gekost en wat levert het ons onderaan de streep op?
Maar als je op vakantie gaat, stap je dan ook zomaar in de auto in de hoop dat je aan het eind van de rit jouw bestemming hebt bereikt? De meeste mensen gelukkig niet.
Maak altijd heldere doelstellingen op basis van data. Hiermee kan je onderbouwde keuzes en beslissingen maken en desgewenst tussentijds bijsturen om de gewenste doelen (of bestemming) te bereiken.
In de online omgeving is deze data real-time beschikbaar en kan je direct zien wat voor invloed jouw inspanningen hebben.
In de oude tijden moest je zakelijk en privé strikt gescheiden houden en zouden ze zwaar van elkaar verschillen.
In de huidige online omgeving zijn er echter geen verschillen tussen het privé en zakelijke leven. Daarin draait alles om vertrouwen en jouw potentiële klant verbindt alles binnen no-time aan elkaar met slechts een aantal drukken op de knop.
Hij zoekt naar jouw identiteit, als privépersoon en als professional. En polst daarmee direct of jij zijn/haar vertrouwen waard bent.
De online wereld wordt nog steeds op amateuristische wijze benaderd. Zeker als je bedenkt dat de digitale wereld de traditionele “winkels” vervangt.
Zomaar “wat” proberen met nieuwsbrieven, een paar inMails versturen is iets anders dan echte relaties bouwen en uiteindelijk verkopen.
Daarnaast speelt ook de waarde van deze mogelijke klant mee in de online omgeving. Zeker als je bedenkt dat de acceptatiegraad van een Linkedin-connectieverzoek momenteel zelfs lager is dan een vriendschapsverzoek via Facebook.
Onderzoek van CSO Insights laat zien dat slechts 57% van de verkopers hun target hebben gehaald.
Slechts 30% van de bedrijven haalt 2 jaar achter elkaar de doelstellingen en 53% genereert onvoldoende leads.
Waar zou dat toch door komen, denk je?
De koplopers in de markt passen zich aan in deze veranderende digitale tijden.
Niet alleen door het ontwikkelen van nieuwe (online) diensten en de digitalisering van dit nieuwe koopproces aan hun klanten, maar door de organisatie in zijn geheel aan te passen.
Van binnen naar buiten en over de hele relatie met de klant.
Natuurlijk gaat digitalisering over technologie, maar ook over mensen, processen en informatie.
Bij de koplopers zien we dus naast de continue introductie van nieuwe technologie ook programma’s om de organisatie wendbaarder te maken en de klant meer centraal te zetten. Service design, User experience en Agility zijn net zo onmisbaar in deze tijden als de toepassing van al die nieuwe technologie.
Social selling en relaties bouwen met potientele klanten gaat veel verder dan alleen aanwezig zijn op de platforms.
Een beetje ‘liken’ en ‘sharen’ is prima. Maar wil je echt relevant zijn en mee gaan in deze snel veranderende tijden, dan zul je unieke en specifieke content moeten afstemmen op de ideale situatie, dromen en doelen van jouw klanten.
Om je daarin een beeld te geven: de gemiddelde beslisser leest op dit moment vier à vijf artikelen om te kijken of je echt relevant en dus interessant bent.
Als ondernemer zal je het zonder relavante en prikkelende content dus niet redden. En wacht hierbij niet tot dit fenomeen jouw markt heeft bereikt en jij dus achter de feiten aan moet lopen.
Probeer nu al die voorsprong te nemen en gebruik te maken van alle mogelijkheden en kansen die online jou als ondernemer en bedrijf bieden!
Je moet tenslotte het dak repareren als de zon schijnt, niet als het al is begonnen met regenen….
SUCCES