Dat het internet onmisbaar is in ons leven en social media daarin een belangrijke rol speelt zijn de meeste bedrijven en ondernemers het inmiddels wel over eens.
Dat we echter aan de vooravond staan van een grote verandering in consumentengedrag op deze social media kanalen staan we echter nog niet voldoende bij stil.
De meeste bedrijven gebruiken op dit moment Social media uitsluitend om content te delen, naamsbekendheid te creëren en verkeer naar de eigen website te trekken. Maar de bekende socials als Facebook, LinkedIn en Instagram kunnen tegenwoordig veel meer! Ze kunnen namelijk ook worden ingezet als onvervalst verkoopkanaal!
Dit noemen ze binnen de online marketing ook wel social commerce.
Begrijp me niet verkeerd: Social media draait in de eerste plaats nog steeds om contacten onderhouden, maar dat neemt niet weg dat de verkoopkant zich steeds duidelijker laat zien. Zeker op de grote social kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en YouTube doormiddel van shoppable feeds, koopbuttons en advertenties met webshop-links wordt social commerce steeds belangrijker binnen de e-commerce. En niet voor niets!
Social media heeft hiermee een nieuw stadium bereikt en zal voor bedrijven, merken en retailers nooit meer hetzelfde zijn.
Hoewel het er soms wel verdacht veel op lijkt: op social media doe je niet ‘even zomaar’ iets. Helemaal niet als het om een zakelijk social media account gaat! Je behoort dan een degelijke strategie te hebben, waardevolle posts te plaatsen en jouw (potentiële) volgers te boeien en prikkelen.
Te vaak hoor je nog, vooral in het MKB, dat bedrijven wel op social media zitten maar eigenlijk niet goed weten wat ze daar nu eigenlijk doen. Laat staan dat ze een echte strategie hebben!
Zonde want door serieus met social media om te gaan kan een onderneming juist structureel groeien. In zichtbaarheid, in fans en uiteindelijk in klanten. En als ik het goed begrijp is dat toch juist een belangrijke doelstelling voor veel bedrijven?
Invloed
Social media heeft veel invloed op de Nederlandse consument. Uit het Klant van de Toekomst-rapport blijkt dat 37 procent van de consumenten zich via social media laat inspireren voordat ze iets kopen. Vorig jaar lag dit percentage nog een stuk lager!
Vooral voor Generatie Z is social media een belangrijke plek. Ruim 47 procent gebruikt Social als inspiratiekanaal. Maar met de opkomst van E-commerce blijft het niet langer bij alleen inspiratie opdoen. Geïnteresseerde en geprikkelde bezoekers kunnen namelijk direct hun aankoop doen.
Nu zie je nog vaak dat social media wordt gebruikt om de klant door te sturen naar de webshop van de desbetreffende aanbieder om daar zijn of haar aankoop te voldoen. Dit kan in de praktijk nogal een omslachtige en tijdrovende exercitie zijn, wat uiteraard de conversie niet ten goede komt.
Maar omdat mensen steeds meer tijd op social media doorbrengen zochten de verschillende social media platforms naar geïntegreerde oplossingen voor dit probleem.
Nieuwe mogelijkheden
Zo zijn dit jaar o.a. op Instagram de Checkout en op Facebook de buy button ontwikkeld. Dankzij deze updates worden consumenten niet langer ‘weggestuurd’ van social media naar een externe webshop of site maar kunnen ze direct op het platform hun aankoop afronden.
Momenteel wordt er op Instagram een proef gedraaid met 20 merken, waaronder H&M, Dior, Prada en Zara. Mocht deze proef in Amerika een succes worden dan zal het niet lang meer duren voordat deze optie ook in Nederland beschikbaar wordt. Datzelfde geldt voor de Buy Button van Facebook.
Deze ontwikkelingen houden simpelweg in dat er nieuwe mogelijkheden toegevoegd moeten worden aan jouw online strategie. Naast de webshop zullen dan ook de social media kanalen gevuld moeten gaan worden met producten en gerelateerde waardevolle content.
In de niet zo verre toekomst is het dan ook zeer plausibel te noemen dat bedrijven of merken niet langer een eigen webshop hebben maar uitsluitend producten verkopen via social media kanalen.
Het draait tegenwoordig om snelheid
Laten we even eerlijk tegen elkaar zijn: De meeste customer journeys zijn omslachtig en bevatten vaak onnodige stappen. Maar vergis je niet: Iedere extra stap vergroot de kans dat de consument het winkelmandje of jouw website achterlaat.
‘Een account aanmaken’ is bijvoorbeeld al zo’n extra stap, daarmee een obstakel voor jouw bezoekers en dus een echte conversie verkleiner.
De opkomst van Social commerce verkleint deze customer journey en daarmee de afstand tussen ‘inspiratie’ en ‘aankoop’.
De handelingssnelheid wordt daarmee slechts enkele seconden. Zo kun je als bedrijf of merk direct profiteren van de koop intentie op het moment dat het enthousiasme bij jouw (potentiele) klant het hoogst is. Een mooie ontwikkeling als je het mij vraagt.
Maar ook voor de consumenten heeft dit voordelen. De consument kan namelijk in één klik al een aankoop doen en hoeft geen ingewikkeld proces te doorlopen. Zo maak je het de consument ook nog eens heel makkelijk. Kortom, een win/win situatie
Met drie miljard actieve social media gebruikers in de wereld en 20 miljoen accounts in Nederland (10,1 miljoen op Facebook, 4,9 miljoen op Instagram en 4,6 miljoen op LinkedIn) kun je deze opkomst van social commerce als bedrijf simpelweg niet negeren.
De Nederlandse consument is er al klaar voor, maar ben jij dat ook?
kom In contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl