In een tijd waarin we worden overladen met prikkels, informatie & afleiding is er een fenomeen vast te stellen.  Een fenomeen waardoor we niet de volledige potentie benutten van onszelf, ons product & onze doelgroep.

Dit gebeurt niet omdat we het niet willen, niet omdat we het niet weten, maar puur omdat we onszelf de tijd niet gunnen.  We blijven daardoor te veel aan de “oppervlakte” &  gaan in veel gevallen niet “diep” genoeg.

Tijd is geld tenslotte & er moeten snel knopen doorgehakt worden. Je hoort bijna niet anders in de snelle wereld van ondernemen.

Daardoor gunnen we onszelf simpelweg vaak niet de tijd om dieper te kijken. Tijd om stil te staan bij je keuze & verder te kijken dan wat we in een eerste oogopslag zien.

Dit komt in vele vormen, zoals o.a.:

  • De ondernemer die zijn product aanbiedt, puur gebaseerd op de specificaties daarvan.
  • De verkoper die zijn aanbod doet, puur gebaseerd op prijs
  • De salespage, die tijdsdruk, schaarste & social proof mist
  • De optin op de website die als titel heeft “schrijf je in voor de nieuwsbrief”
  • De landingspagina van de website, met als welkomstekst “Welkom”


Wat is het voordeel?

Omdat we onszelf de tijd niet gunnen om dieper na te denken missen we in veel gevallen het belangrijkste aspect: De connectie met de lezer/bezoeker.

“Voor niets gaat de zon op”

Wanneer een bezoeker of potentiële klant met jou in contact komt moet hem/haar dat kortweg gezegd een voordeel opleveren. De klant moet er beter van worden & dat kan op veel manieren zoals o.a. een fysiek voordeel, het wegnemen van een knelpunt of door een inzicht of strategie te bieden waarmee deze klant “beter” wordt.  Wat is in jouw geval dat voordeel?

GERELATEERD:  WAAR DE CONNECTIE LIGT

Uiteindelijk neem je alle beslissingen op basis van emotie. Dit gaat op basis van je gevoel  & vervolgens ga je redenen bedenken om dat gevoel te rechtvaardigen. Voor ons als ondernemers dus de uitdaging om dat gevoel aan te spreken en het voordeel voor de klant te duidelijk naar voren te halen.


Graaf dieper

Als ondernemers vergeten we vaak de emotie te betrekken in de manier waarop we ons positioneren of ons product/dienst presenteren. We blijven aan de oppervlakte hangen, bij de eerste emotionele laag. De emotie & echte connectie ligt echter in de praktijk vaak 2 of 3  lagen dieper.

Vanuit die diepere lagen moeten we juist ons product gaan presenteren en onze dienstverlening gaan positioneren.

Om dit inzichtelijk voor je te maken aan de hand van een voorbeeld: Als business coach ondersteun ik op dagelijkse basis ondernemers & deze ondernemers hebben allemaal hun eigen doelstellingen & redenen om met mij samen te gaan werken. Als ik tijdens onze eerste afspraak vraag wat hun doel is krijg ik eigenlijk altijd direct een antwoord uit de eerste laag, een antwoord vanuit de oppervlakte.

Dat is dan bijvoorbeeld “ik wil meer klanten” of “ik wil mijn omzet vergroten van 2 miljoen naar 3 miljoen”.  Als je rekening houdt met die emotie en daadwerkelijke drijfveren dan zal je begrijpen dat emotie ontbreekt in deze antwoorden. Door dieper te graven en dus door te vragen komt pas het echte goud boven drijven en wordt de connectie gemaakt.

Dan komen we er dus achter dat die miljoen meer omzet juist gelijk staat aan minder zorgen, meer vrijheid ervaren en meer vrije tijd hebben om vervolgens aan het gezin te besteden.  De “koude” omzetdoelstelling is dan in ene veranderd in een “warme” meer tijd hebben & deze zonder zorgen  besteden aan mijn gezin.


De diepere lagen

Probeer dit ook te doen voor jouw dienstverlening of product. Wanneer je bijvoorbeeld websites maakt voor ondernemers, dan is jouw voordeel niet dat je een website bouwt. De diepere laag daarin is dat je zorgt voor meer klanten, meer vertrouwen, een representatieve afspiegeling van waar zij voor staan & dat dit zichtbaar wordt voor de buitenwereld.

Dat je ze ontzorgt, ze als expert aan de hand neemt en begeleid door die technische wereld van HTML code’s enzovoorts & zelfs tijd bespaard door dit voor ze te doen.

Die diepere laag is waar de connectie met jouw bezoeker of potentiële klant ligt en waar de emotie woont. En zoals je inmiddels zal weten: alle beslissingen worden gemaakt op basis van die emotie

Succes!

 

Ik hou me er elke dag mee bezig; ondernemers het volgende niveau brengen. Ondernemers die al tijden vast zitten, vooruit willen maar dat simpelweg op eigen kracht niet voor elkaar krijgen, daar geen tijd voor hebben of door een bepaald business patroon helemaal vast zitten. 

Het zijn de ondernemers die meer omzet en zichtbaarheid willen voor hun business of strategischer te werk willen gaan. De ondernemers die inzichten van buitenaf kunnen gebruiken & het duwtje in de juiste richting willen. 

Zit jij in zo’n zelfde situatie? Vraag dan hier vrijblijvend jouw brainstormsessie aan om te ontdekken wat ik voor jouw situatie kan betekenen: