Het thuiswerken van de afgelopen maanden heeft natuurlijk enorme gevolgen gehad op de bedrijfscultuur. Want hoe kan je nog langer van een cultuur spreken als je niet langer op kantoor komt, continu in je eigen huis aan het werk bent en alleen collega’s via zoom of teams spreekt.
Maar wat moet je doen om de bedrijfscultuur toch levend te houden?
Ieder succesvol directielid of manager kan je uit ervaring vertellen dat de bedrijfscultuur enorm belangrijk is voor het succes. We hechten namelijk veel waarde aan gedeelde normen en een gezamenlijke visie, die onze werkzaamheden, beslissingen en ons handelen stuurt.
Op die manier binden medewerkers, klanten en andere belangrijke ambassadeurs zich aan ons bedrijf. En behalen we gezamenlijk succes.
Echter, nu iedereen thuis werkt is er een grote kans dat steeds meer verschillen ontstaan in de manier waarop we ons werk doen, onderling samenwerken en het bedrijf, diensten of producten uitdragen. Denk alleen al aan de manier waarop we klanten te woord staan.
Uniformiteit is verleden tijd
Er ontstaat op de huidige manier van werken in veel gevallen een eigen aanpak. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien we al maanden vanuit huis werken, niet langer kunnen meeluisteren hoe collega’s dingen aanpakken en in veel gevallen ook nog eens de kinderen vanuit huis geschoold worden.
Je draagt dus gedurende de dag de pet van werknemer, collega, leraar en huisman/vrouw. Daardoor begint uniformiteit in de werkzaamheden steeds meer te verdwijnen. Daarentegen is het voor de buitenwereld wel van belang dat organisaties herkenbaar zijn aan het gedrag en werkwijze van hun medewerkers.
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe werk je überhaupt aan je bedrijfscultuur in deze situatie?
“Cultuur is een groot en breed begrip. Het gaat erover hoe je de dingen met elkaar doet in een organisatie”
Het antwoord is niet zo ingewikkeld als dat je in eerste instantie zou denken. Volgens onderzoekers moeten we de bestaande waarden en normen van het bedrijf vertalen naar concreet gedrag.
De meest praktisch aanpak is namelijk om de cultuur te zien als een verzameling van handelingen en gedrag binnen het bedrijf. Dit gedrag verzamel je, maak je afspraken over en blijf je voortdurend op acteren. Het is ten allen tijden namelijk ‘a work in progress’.
Maar je moet vooral niet proberen om meteen “de hele cultuur” vast te leggen. Je kan veel beter beginnen met het oplossen van concrete problemen die klanten en medewerkers in deze tijden ervaren. Dat doe je vooral door je te richten op specifieke gedragingen en dat stapje voor stapje uit te breiden.
Welk gedrag zou je meer willen zien, welke minder en welke vooral helemaal niet meer?
Door je focus te leggen op gedrag wordt iets ongrijpbaar als cultuur namelijk concreet, bespreekbaar en meetbaar. De verandering naar thuiswerken en de daarbij behorende richtlijnen wordt op deze manier “maar” een gedragsverandering, waarbij jij je kunt richten op bepaalde factoren van menselijk gedrag zoals communicatie, motivatie en werkwijzen.
- Wat moet je bijvoorbeeld wél en vooral niet doen tijdens Zoom of Teams meetings met klanten?
- Zijn er workflow charts of andere ondersteunende (visuele) middelen om de medewerkers vanuit huis te ondersteunen in hun werkzaamheden?
- Maar ook; hoe ondersteun je als management of bedrijf medewerkers in deze tijd? Is er voldoende informeel contact onderling?
- Zijn er cursussen of trainingen beschikbaar om mensen te helpen tijdens hun werkdag
- Hebben managers frequent contact met de mensen in hun team?
Al deze contactmomenten kun je inzetten om de bedrijfscultuur te versterken.
Gerelateerd: https://jerryvanstaveren.nl/cultuur-veranderen/
Een goede theorie maakt nog geen goede prakijk
We praten in bedrijven veel over cultuur, maar in de praktijk is het effect ervan vaak bijzonder teleurstellend. Tijdens recent onderzoek kwam namelijk pijnlijk naar voren dat wat bedrijven zeggen als kernwaarden te hebben niet altijd overeenkomt met hoe medewerkers of klanten dit ervaren.
Dit specifieke onderzoek bekeek de officiële uitspraken over cultuur van 689 bedrijven (op bijv. de company websites en in de jaarverslagen) met wat de medewerkers zelf in de dagelijkse praktijk ervaren. De belangrijkste conclusie was dat er geen aantoonbaar verband was tussen deze twee zaken.
Het verkondigen dat jij je als bedrijf streeft naar samenwerking, klantgerichtheid, respect, integriteit en innovatie (de 5 meest genoemde waarden van het onderzoek) had dus geen meetbaar effect of toegevoegde waarde op wat medewerkers en klanten aan beslissingen en gedragingen ervaren.
Het handjevol organisaties dat wel goed scoorde tijdens het cultuuronderzoek was al op dagelijkse basis bezig om deze termen te vertalen naar concreet en gewenst gedrag. Dat is dus met recht dé manier om de kloof tussen mooie cultuurplannen en dagelijkse realiteit te dichten.
Geen loze termen, maar concreet gedrag om de cultuur van jouw bedrijf in deze uitdagende tijden springlevend te houden!
contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl