Het is een vraag die regelmatig gesteld wordt door (potentiële) klanten: “Waarom zou ik mijn tijd steken in het schrijven van blogs?“. Zeker in deze tijden waar we snel resultaat willen zien lijkt het delen van blogs steeds meer een zinloze exercitie te worden.
Maar is dat wel écht zo en wat is het alternatief?
Veel ondernemers en bedrijven willen momenteel snel resultaat zien en geduld opbrengen lijkt er niet meer bij te zijn. Zeker binnen de online omgeving waar de aanbieders oneindig lijken toe te nemen en de aandachtspanne van het publiek juist afneemt zijn snelle resultaten zaligmakend. Veel van deze bedrijven zoeken dan ook hun heil in de online marketing aanpak.
Het zijn dan ook mooie tijden voor Google advertising, Facebook advertising en Instagram ads. Maar wat is dan precies het verschil tussen deze online marketing aanpak en de content marketing aanpak?
Geld of tijd
Verreweg de grootste zoekmachine in Nederland is Google. De kans is dan ook groot dat, voordat iemand een gesprek met je aangaat of overgaat tot het kopen van jouw diensten of producten, zij eerst Google raadplegen. En wat vinden zij dan?
Beide aanpakken zijn in essentie toegespitst op het bereiken van jouw doelgroep, of beter gezegd; zichtbaar worden voor jouw doelgroep via deze populaire zoekmachine.
Echter, als we dieper inzoomen op deze 2 verschillende aanpakken zien we een duidelijk verschil.
Met een content strategie ben je vooral bezig met het stuwen van de organische resultaten in Google: kortom met je ranking positie. Hiermee hoop je meer traffic naar de website te krijgen, zonder dat je hier (marketing) budget aan spendeert. Mensen gaan dus uit eigen overweging (of beter gezegd; interesse) naar jouw website.
De online aanpak heeft hetzelfde doel: traffic naar de website krijgen. Maar deze aanpak schotelt mensen jouw content voor, omdat je budget hebt gespendeerd aan het bereiken van deze doelgroep via de verschillende advertentie opties. Daarbij kijk je ook vaak breder naar de herkomst van deze traffic. Het houdt zich vooral bezig met de vraag wat een sitebezoek, leidend naar een conversie, uiteindelijk mag kosten.
De focus ligt hier dus op het investeren van (marketing) budget om daar een bepaalde conversie (resultaat) mee te behalen.
De termijn waarop beide aanpakken zich op focussen, is ook verschillend. De online aanpak houdt zich meer bezig met de korte termijn resultaten en de content aanpak is vooral gericht op zichtbaarheid en daarmee investeren in de lange termijn, zonder hier eindeloos budget aan te spenderen.
Wat is de inhoud
De online aanpak houdt zich vooral bezig met het inregelen van Google Ads, display advertising, social advertising, affiliate-marketing en uiteraard de return on investment (ROI).
Een content aanpak optimaliseert statische content, schrijft blogs, ontwikkelt contentkalenders en neemt eventueel de social posts voor zijn of haar rekening. De search enging ranking position (SERP) en click-through-rate (CTR) zijn hierbij belangrijke indicatoren.
Het onderling verschil is wellicht beter te begrijpen door het volgende gedramatiseerde overzicht:
Dus om antwoord te geven op je vraag; Waarom zou ik tijd steken in bloggen?
- Blogs zijn tijdloos. Dit uiteraard in tegenstelling tot online “gesponsorde” aanpak die verdwijnt zodra je de geldkraan dicht zet.
- Je bent niet langer afhankelijk van externe partijen. Met een online aanpak ben je namelijk afhankelijk van de advertentie partners. Deze maken jou, in ruil voor advertentiebudget, zichtbaar voor je doelgroep. Stop je met investeren, dan stopt ook daarmee ook vaak direct jouw zichtbaarheid. Met een content aanpak hou jij je content in eigen beheer en zorg je dus zelf voor de traffic naar jouw website.
- Het is een betere investering van je tijd. Je kunt veel tijd kwijt zijn aan het opstellen van advertenties en social mediaposts, maar deze posts zakken vaak al na een paar uur naar de krochten van Instagram, Facebook of ieder ander social media platform. Waar ze vervolgens het daglicht nooit meer zien. Een blog blijft daarentegen tot in de eeuwigheid goed online vindbaar.
- Het is authentiek. Dat wil zeggen; mensen komen naar jouw website uit eigen overweging of door de vraag die ze hebben. Dit omdat ze je content waarderen of meer willen lezen over de boodschap of expertise die jij te delen hebt. Het doet tevens ook minder inbreuk op je doelgroep, zoals bij de online aanpak waarbij mensen jouw content voorgeschoteld krijgen op de momenten dat je daar marketingbudget “tegen aan hebt gegooid“. Kortom: Mensen komen bij de contentaanpak in contact met jouw bedrijf wanneer zij dit willen, of beter gezegd; nodig hebben. Niet wanneer jij de marketingkraan hebt open gezet.
Wat past bij jou?
Zoals je begrijpt gaat de juiste aanpak en de daarbij behorende resultaten niet over één nacht ijs. Het draait vooral om continueren, jouw aanpak over langere tijd kunnen opbrengen en volhouden. Het moet daarom gezegd goed bij je passen.
Bij de online aanpak moet jouw budget het toelaten en bij de content aanpak moet je genoeg creativiteit bezitten om structureel blogs te schrijven.
Een handig ezelsbruggetje: Met de online marketing aanpak ben je vooral bezig met cijfers, ROI en data. Dit type aanpak is dus vooral analytisch (blauw) bezig en met de korte termijn. Investeringen tegenover opbrengsten.
Met de content aanpak ben je juist bezig met communicatie, klantpsychologie en het creëren van aantrekkelijke teksten. Dit type denkt dus vooral creatief (geel). Lange termijn.
Dus stel jezelf de vraag: “Wat past bij mij en mijn ambities?”
p.s. Een manier om het content proces te versnellen
Ik weet dat de meeste bedrijven en ondernemers eigenlijk al de handdoek in de ring willen gooien bij het idee dat ze maanden (of misschien zelfs jaren) blogs moeten gaan schrijven voordat ze merkbaar resultaat gaan ervaren via de content aanpak.
Daarom wil ik nog een tip met je delen waardoor je die tijd drastisch kan verkorten. Het magische woord daarvoor: Gastblogs.
De ideale manier om jouw “online vijver” te vergroten en meer zichtbaarheid te creëren. Het geeft daarnaast je SEO een boost omdat je backlinks vergaart en zo je website autoriteit verhoogt.
Zo schrijf ik zelf onder andere voor Frankwatching (Elke maand lezen 400.000 unieke bezoekers de blogs), Emerce (Met 300.000 dagelijkse bezoekers op de website) en Nieuws.social.
contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl
recente blog artikelen
Wat is een Versnellingskamer
De Versnellingskamer is een methode die wordt gebruikt om beleids- en besluitvorming te versnellen, vooral bij complexe vraagstukken waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn. Het combineert een krachtig Group Decision Support System (GDSS) met een gedegen voorbereiding, passende methodiek en ervaren consultants.
Lean en agile transities versnellen
De opkomst van Agile en Lean transities in zowel publieke- als private sectoren toont aan dat traditionele, hiërarchische structuren niet meer voldoen aan de eisen van een snel veranderende omgeving. Lean biedt een manier om beter in te spelen op de veranderende behoeften en uitdagingen van deze tijden.
Jerry van Staveren – Consultant
Jerry van Staveren is een resultaatgerichte consultant met meer dan 15 jaar ervaring in change management, risicobeoordelingen en veranderprojecten. Hij legt hierbij de nadruk op participatie en groepsdynamiek, met als uiteindelijk doel het bereiken van breed gedragen besluitvorming.