40% van ondernemers die actief zijn binnen de zakelijk dienstverlening stoppen binnen 5 jaar. Althans, dat wijzen de officiële cijfers van de KVK uit.
Dat betekent overigens niet dat 40% ook daadwerkelijk failliet gaat. Slechts 10% van die totale 40% heeft te maken met een faillissement.
Het overgrote deel van de ondernemers stopt gewoon.
Waarom?
Voor veel ondernemers is dat antwoord vrij simpel: Ze krijgen simpelweg te weinig opdrachten binnen. In de huidige tijd wordt ondernemerschap dan ook verheerlijkt. Zeker op social media!
Het aantal ondernemers, zzp’ers & coaches neemt dan ook ieder jaar toe. Ze schieten werkelijk als paddenstoelen uit de grond en overspoelen de markt. Coaches voor de business, voor je loopbaan, life, love en niet te vergeten health. Voor ieder onderdeel van je leven kan je tegenwoordig wel een coach vinden.
Het register van de Kamer van Koophandel telt er dan ook zo’n 42.000 en dat aantal neemt in razend tempo toe. Het aandeel werknemers met een vast dienstverband is daarentegen sinds 2016 flink afgenomen. Toeval?
Kortom: net zo snel als ze op de markt verschijnen verdwijnen ze ook weer…
Ze verkijken zich vaak op het feit dat ze hard moeten werken om opdrachten binnen te slepen, dit ten koste gaat van alle leuke uitjes, vakanties of avondjes met vrienden waarmee ze zichzelf al rijk hadden gerekend en werken in veel gevallen voor een te laag tarief.
De werkelijkheid van ondernemen is dus wezenlijk anders dan het droombeeld dat bij velen leeft…
Het is normaal dat je moet bikkelen als ondernemer, dat zaken af en toe minder gaan en je te maken hebt met tegenslagen. Maar als dit maand na maand, jaar na jaar aanhoudt, dan is het mis en gooien veel ondernemers de handdoek in de ring.
Het gebrek aan resultaat zorgt op zijn beurt weer voor stress en onzekerheid. Beide dodelijk voor de creativiteit. En dat heeft weer directe invloed op de mate waarin je durft te investeren.
“Niets aan de groei van jouw bedrijf uitgeven om geld te besparen is als de klokken in huis stilzetten om tijd te besparen”
Voor andere ondernemers liggen de redenen om te stoppen met hun bedrijf iets complexer.
Welke rol vervul jij binnen jouw bedrijf?
De meeste ondernemers starten als specialisten. Ze hebben vaak jaren gewerkt bij grote bedrijven en hun vaardigheden over de jaren verfijnt. Ze starten vaak omdat ze meer vrijheid willen ervaren of simpelweg meer willen verdienen.
Het probleem is echter dat veel van die ondernemers blijven ondernemen vanuit hun specialisme en ervaring. Daar zijn ze namelijk goed is. Vaak beter dan de gemiddelde werknemer.
Maar wanneer je goed bent in een vak (misschien zelfs de beste) dan komen de opdrachten niet vanzelf.
Een specialist zijn is niet genoeg om succesvol te worden. Ook al ben je de allerbeste.
Je moet naast een specialist namelijk ook een salestijger, een marketeer en een CEO voor jouw bedrijf zijn. Je moet zowel IN je onderneming werken, als AAN je onderneming!
Misschien is een fantastische marketeer, een hongerige salestijger en een kritische CEO wel veel belangrijker dan “slechts” die uitstekende specialist te zijn, bij het succesvol maken van jouw bedrijf.
Waarom zijn deze verschillende “petten” binnen jouw onderneming zo belangrijk?
1. ‘De CEO pet’ houdt het overzicht! Deze heeft de grote plannen en doelen scherp in het vizier. Deze pet is verantwoordelijk voor de belangrijke keuzes waarin we onze waardevolle tijd en beperkte aandacht gaan steken. Hij of zij stuurt het bedrijf dus richting onze vooropgestelde doelen.
2. ‘De marketeer pet’ zorgt voor zichtbaarheid. Hij of zij zet de organisatie in de markt en houdt de sales pipeline gevuld met geïnteresseerde (potentiele) klanten. Sales is tenslotte de levensader van iedere succesvolle organisatie, maar marketing komt ten allen tijden vóór de verkoop! Een onmisbaar en vaak over het hoofd gezien ingrediënt.
3. ‘De salestijger pet’ zorgt voor keiharde omzet. Sales hebben we tenslotte nodig om ons bedrijf gezond te houden en te kunnen laten groeien. Hij of zij is verantwoordelijk om die geïnteresseerde mensen om te zetten naar betalende klanten. Met gezonde tarieven. Van zichtbaarheid dus naar keiharde euro’s.
Wanneer je te weinig de pet van CEO of Salestijger op zet dan gaat je bedrijf alle kanten op. Op sommige momenten heb je dan te veel opdrachten (vaak voor te lage tarieven) en vraag jij je af waar je in godsnaam de tijd vandaan moet halen.
En soms zit je compleet zonder opdrachten en ben je haast wanhopig op zoek naar nieuwe opdrachtgevers. Het is hollen en stilstaan.
Er is geen sprake van consistentie.
Zoek naar de invulling die bij jou past
Je moet weten hoe je onderneming draait, overleeft en groeit. Dat vraagt andere invalshoeken en manieren van aanpak. Als je doet wat je deed krijg je tenslotte wat je kreeg.
Ondernemen is aanpassen. Kritisch kijken hoe je er voor staat, evalueren of je nog op de juiste weg bent en nieuwe initiatieven in het leven roepen. Wellicht het belangrijkste is om te stoppen met de zaken die je niet genoeg opleveren.
De pet moet passen
Voor mij was vrijheid een belangrijke reden om de sprong naar ondernemerschap te wagen. Echter bleek al die vrijheid in de praktijk voor mijn persoonlijke situatie ook niet ideaal te zijn.
De uitvoering was hierin dus ook weer anders dan de theorie. Ik moest daarom op zoek naar een andere samenstelling, die beter geschikt voor mijn persoonlijkheid was.
Benieuwd naar mijn ervaringen? Lees dan: http://jerryvanstaveren.nl/mijn-meest-persoonlijke-blog/
Datzelfde gun ik jou ook. Zoek naar de samenstelling die bij jou past en verwacht niet dat de werkelijkheid van ondernemerschap hetzelfde is als het droombeeld dat je in je hoofd hebt of vaak online voorbij ziet komen.
Durf waar nodig de moeilijke keuzes te maken en je aan te passen. Wanneer je dat goed op orde hebt is de kans dat jij gaat stoppen direct een heel stuk kleiner.
kom In contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl