STRATEGIE

Waar ben je bang voor?

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

2 Januari 2017

2017 is zojuist begonnen! Een heel nieuw jaar om zowel jouw business’ als persoonlijke doelstellingen te bereiken.

Maar heb je al een duidelijk beeld wat je precies gaat doen om die doelen te behalen? Wat je gaat inzetten om jouw doelgroep te bereiken en om oprecht waarde toe te voegen in jouw vakgebied?

De opkomst van het internet biedt oneindige mogelijkheden, maar daarmee is ook de “ruis” toegenomen. Op dagelijkse basis komen er zo’n 100 websites per dag bij. Ook in het vakgebied waarin jij actief bent en het voornaamste probleem dat dit oplevert is simpelweg:

“Hoe ga jij opvallen tussen al die anderen?”

Hoe zorg je dat jouw doelgroep jou als die speld in de enorme online hooiberg gaat vinden?

Het gereedschap

 

In de drukke December maand, gevuld met eindejaarsacties en kerstborrels, is er een dag dat ik en mijn vader oprecht even de tijd voor elkaar nemen. En tijdens deze dag is er geen ontkomen aan: het bespreken van de business.

Mijn vader stamt uit een tijd waarin het er op veel vlakken anders aan toe ging dan nu. De tijd waarin er nog geen internet was en je keihard met je handen moest werken voor je zuurverdiende centen. En die centen verdienen kon je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Vanaf zijn 15e is dat dan ook zijn wereld. Toen hij op die jonge leeftijd begon met fulltime werken als leerling loodgieter en jaren later, toen hij zijn eigen onderhoudsbedrijf oprichtte, was fysieke arbeid de bouwsteen van de business. En opschalen deed je door je toename in ervaring, door mensen aan te nemen of door simpelweg beter gereedschap aan te schaffen.

Jerry van Staveren & Frans van Staveren

Klik voor FACEBOOK

Opvallen in die markt doe je door kwaliteitswerk af te leveren of door sneller te werken dan de rest. Maar onderscheiden van de concurrentie op een andere manier wordt al snel lastiger.

Wanneer je dan ook die onderscheidende positie had weten te bemachtigen, gingen de spreekwoordelijke luiken dicht. De weg naar succes werd een geheim recept dat onder alle omstandigheden geheim moest blijven.

En het gereedschap waarmee je dit deed moest ook onder slot en grendel gehouden worden. Uitlenen van gereedschap is gekkenwerk en moest je onder geen beding doen, want zo vertelde mijn vader “lenen gaat makkelijk, maar teruggeven ho maar! En dan moet je opeens achter je eigen gereedschap aan”.

Hoe anders is het ondernemen online?!

“Content is King”

Online opvallen doe je door waarde toe te voegen in jouw vakgebied en dan met name aan jouw doelgroep. En net zoals in de wereld van mijn vader onderscheidt jij je door ervaring en door kwaliteitswerk af te leveren.

Een andere overeenkomst tussen die werelden is het gereedschap waarmee dit gebeurt. Waar het gereedschap in mijn vaders wereld bestaat uit zaagtafels en boormachines bestaat het in mijn wereld uit strategieën en software waarmee we het online ondernemerschap vergemakkelijken.

Is het toeval dat dit tools genoemd worden?

Om oprecht op te vallen en om als speld in die hooiberg uiterst vindbaar te worden voor jouw doelgroep moet je doen wat mijn vader nooit zou kunnen voorstellen om te doen:

Leen je gereedschap uit

 

Het opvallende is dat veel ondernemers dit gevoel ook hebben. Ze zouden nooit overwegen om hun geheime recept of hun ervaring met de buitenwereld te delen. Ze zullen bijkant vechten om dit niet te hoeven doen.

Want was als de concurrentie dit te zien krijgt en aan de haal gaat met deze informatie?

Alhoewel mijn vaders gereedschap uitlenen natuurlijk praktisch gezien niet handig is, is het voor ons in deze online tijden wel van groot belang. We laten daarmee onze expertise zien, laten zien op welk niveau we opereren en maken oprecht het leven van onze doelgroep beter op die manier. We gaan opvallen.

Maar wat als je concurrenten dit zien?

Het was de vraag die mijn vader ook direct stelde en die voor veel ondernemers direct de reden is om het juist niet te doen, maar het antwoord dat ik mijn vader gaf is ook waarom jij vandaag nog zou moeten starten met delen.

De kennis en ervaring die mijn vader heeft opgedaan vanaf zijn 15e maakt hem lichtjaren verder dan dat ik ooit zou kunnen worden in zijn markt, ook al zou ik gebruik maken van al zijn gereedschap.

Geef mij een zaagtafel en een boormachine en het resultaat dat opgeleverd zal worden is compleet anders dan het resultaat dat mijn vader zal opleveren. De tools waarmee de expert werkt maken niet het verschil, maar juist de manier waarop de expert deze tools gebruikt maken het verschil.

Elk mens heeft zijn eigen rugzak gevuld met ervaringen en kennis, en juist dat maakt alle verschil. Het pad dat jij hebt bewandeld om tot dit punt te komen is namelijk uniek en valt niet te kopiëren. Daarvoor zou je exact dezelfde persoon moeten zijn, met hetzelfde karakter, dezelfde interesses en dezelfde ervaringen. Hoe groot schat je die kans in?

Een andere manier om hiernaar te kijken is als volgt: Geef drie willekeurige chef koks exact dezelfde ingrediënten. Denk je dan dat ze alle drie exact hetzelfde gerecht zullen maken?

Maar stel je daarentegen eens voor hoe waardevol het is voor jouw doelgroep om jouw ervaring te delen. En wat denk je dat dit doet voor jouw autoriteitspositie in de markt?

Wees dus niet bang en deel jouw gereedschap!

 

SUCCES

 

2017 MET EEN KNAL BEGINNEN?

Boek jouw COACHING SESSIE

Wil je 2017 met een knal beginnen?
Laat hier jouw gegevens achter

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DIRECT RESULTAAT
VAN JE INSPANNINGEN

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS