Selecteer een pagina

MARKETING

De voornaamste reden waarom mensen ontvolgen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

20 Maart 2017

Het is een manier om je social media volgers op kanalen als Instagram, Twitter of Pinterest snel te laten groeien. In Engels sprekende landen is het al aan de orde van de dag en ook binnen Nederland begint deze strategie al aardig voet aan de grond te krijgen.

Ik heb het over:

De ‘follow/unfollow method’ oftewel de volg/ontvolg methode

Online bestaan hier verschillende tools voor, zowel geheel geautomatiseerd (meer daarover vind je hier)  maar je kan er daarentegen ook voor kiezen om deze methode handmatig uit te voeren. De methode zelf gaat in grote lijnen als volgt:

  • Vind interessante gebruikers binnen jouw niche of op basis van relevante #hashtags binnen jouw sector. Bijvoorbeeld: ondernemen, gezondheid, reizen of marketing
  • Klik op deze gebruikers hun volgerslijst of vind gebruikers van deze #hashtags en begin met volgen. Dit werkt het beste bij gebruikers die niet privé zijn ingesteld. Je kunt hierbij overigens maximaal 30 volgers per uur toevoegen.
  • Wacht een uur en herhaal dit proces opnieuw door weer 30 volgers te volgen.
  • Uit een soort sociale etiquette zal een groot gedeelte van deze volgers jou vervolgens terug gaan volgen.
  • Klik daarna op je eigen volgers lijst en begin om iedereen die je hebt gevolgd te “unfollowen” oftewel te ontvolgen. Dit maakt weer ruimte om meer “nieuwe” gebruikers te volgen. Zorg er wel voor dat je de gebruikers de tijd hebt gegeven om je terug te volgen en houdt in gedachten dat je maximaal 7.500 mensen kunt volgen. Dus unfollow zo vaak mogelijk om ruimte te houden voor nieuwe volgers.

Er zijn momenteel steeds meer Nederlandse (zakelijke) gebruikers die gebruik maken van deze methode om hun volgers aantallen te laten groeien. Vooral de geheel geautomatiseerde versie is daarbij in trek.

Gerelateerd: Het leed dat bots heet

Om je een beeld te geven in hoeverre deze methode al zijn intrek heeft genomen op een kanaal als Instagram kan ik mijn eigen Instagram account als voorbeeld nemen. Als we kijken naar mijn eigen social media groei op een kanaal als Instagram over de afgelopen 2 maanden is de aanwezigheid van de follow/unfollow method’ onmiskenbaar.

Maar liefst een overweldigende 85% van de volgers volgde om vervolgens binnen een paar dagen of zelfs een paar uur te ontvolgen. Het is dus veilig aan te nemen dat veel hiervan gebruik maken van de follow/unfollow methode.

Daarbij moet overigens wel de kanttekening worden geplaatst dat de hoofdmoot van deze volgers uit landen buiten Europa kwamen. Het betrof hier vooral gebruikers uit Amerika en Australië, die naar alle waarschijnlijkheid volgen op basis van de hashtags die ik zelf gebruik in mijn content. Dit waren bijvoorbeeld #socialmedia #entrepreneur of #business

 

De Voor’ & Nadelen

 

De volg/ontvolg methode heeft zowel voor’ als nadelen. Het is maar net waar jij waarde aan hecht als gebruiker van het platform en wat jij belangrijk vindt. Ik zal de voornaamste voor’ en nadelen voor je op een rijtje zetten

Voordelen

  • Versnelde groei
    Jouw volgers aantallen zullen veel sneller groeien, dan wanneer je “organisch” te werk gaat.
  • Sociale bewijskracht
    Mensen nemen aan dat jouw product of dienst van goede kwaliteit is, omdat je immers veel “fans” (volgers) hebt

Nadelen

  • Lage betrokkenheid
    Omdat de mensen jou niet kennen is de betrokkenheid op jouw content laag. Reken dus niet op veel reacties of likes, wat overigens weer afbreuk doet aan jouw sociale bewijskracht
  • Geen “echte” relatie opgebouwd
    Omdat je de volgers zelf hebt ontvolgt komt er van jouw kant geen interactie en dat is juist de kracht van social media. Er groeit niets en de relatie blijft eenzijdig. Je ziet namelijk niets van jouw volgers terugkomen in jouw tijdlijn, omdat je ze weer ontvolgt hebt.
  • Je wordt ervaren als Spammer
    Wanneer je mensen gaat toevoegen die jou niet kennen, zullen ze in veel gevallen al achterdochtig zijn. Als je ze vervolgens direct weer gaat ontvolgen zodra ze jou het voordeel van de twijfel hebben gegeven en terugvolgen zal dit niet bijdragen aan het kleine beetje vertrouwen dat er is. Je bent op dat moment in de ogen van de ander niets meer dan een spammer en over een relatie of potentiële klant kan je vervolgens niet meer spreken.

 

Online draait het vooral om vertrouwen. En dat is juist het punt waarop het misgaat wanneer je besluit om deze methode toe te passen.

Engagement

 

Vertrouwen is het sleutelwoord als het op online succes aankomt en vertrouwen wordt op social media gebied vooral gemeten in de mate van engagement. Engagement is niets meer dan de betrokkenheid van een  volger op hetgeen dat jij deelt. Kortom: Hoe veel ze jouw content liken, delen of daar op reageren.

Gebaseerd op mijn eigen bevindingen varieert de betrokkenheid op de content die ik zelf plaats (wat een mooi woord is voor mijn foto’s en video’s) tussen de 3% en 12%. De meeste betrokkenheid vindt plaats binnen 24 uur. Over het algemeen bereiken de berichten gemiddeld 5% tot 7% betrokkenheid (oftewel engagement) binnen een week.

Een case-study onder topmerken van  Instagram toont aan dat deze grote “bedrijven” een gemiddeld betrokkenheid percentage tussen 1,4% en 5,4% hebben.

Uit een ander onderzoek onder influencers werd aangetoond dat wanneer de volgers aantallen vergroten, de betrokkenheidpercentages juist verlaagd.  Gebruikers met 10.000 tot 100.000 volgers hebben gemiddeld maar een percentage van 2,4% engagement.

Het bewijst dat social media om relaties bouwen draait en dat hoe meer “vrienden” je hebt, hoe lastiger het wordt om die relatie op te bouwen en interactie te hebben. Terwijl daar juist de echte kracht en het onderscheidend vermogen ligt.

Samenvattend: De voornaamste reden dat je momenteel ontvolgt wordt op social media kanalen als Instagram, Twitter en Pinterest is dus de aanwezigheid van de follow/unfollow methode.

Deze methode wordt voornamelijk gebruikt door mensen die snel willen groeien in volgers aantallen maar hier geen relatie mee willen opbouwen. Zij vinden het niet erg dat er een kans bestaat dat je mensen tegen de schenen gaat schoppen en zijn vooral geïnteresseerd in zichzelf.

Misschien zit jij wel in hetzelfde schuitje en draait het jou vooral om de kwantiteit. Dan is het wellicht een goede optie om zelf de volg/ontvolg methode te hanteren om je volgers aantallen te laten groeien.

Wil je echter social media gebruiken om daar oprecht relaties met potentiële klanten mee op te bouwen en daar vervolgens nieuwe klanten uit te halen dan is het juist geen goede stap.  Dan is het sterker om organisch te groeien, de interactie met jouw volgers te zoeken en oprechte relaties te gaan bouwen.

De vraag is dus: Ga jij voor kwantiteit of voor kwaliteit?

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

KOM HIER MET JERRY IN CONTACT

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS