Ik ben al heel wat jaren baas van de BV Jerry van Staveren. Naast de directeur ben ik hoofd administratie, chef marketing, schrijf ik (gast)blogs, regel ik de koffie en zorg ik voor de plant op mijn kantoor.
Helaas heeft tot nu toe nog geen enkele plant dit overleefd.
Net zoals veel van mijn collega’s bevalt het mij prima om mijn bedrijf klein en overzichtelijk te houden. Om zelf de teugels stevig in handen te houden en het overzicht te behouden.
Mijn product is mijn tijd en als consultant deel ik mijn kennis en expertise met mijn cliënten. Maar stel dat ik écht wilde groeien, dat ik meer tijd zou moeten investeren en mijn businessmodel zou moeten omgooien, wat komt daar dan allemaal bij kijken?
Zou ik dan meer werkgever moeten worden en écht een baas moeten zijn?
Een paar jaar geleden is er uitgebreid onderzoek gedaan naar ondernemingsgroei en de daarbij behorende gedragsverandering.
Er werden lange gesprekken gevoerd met succesvolle ondernemers, die een periode van sterke groei hadden doorgemaakt. Tijdens dit onderzoek werden hun medewerkers, vrienden en zelfs familieleden meegenomen. De belangrijkste vraag waar het om draaide: wat hadden deze ondernemers veranderd om deze sterke groei mogelijk te maken?
Wat echter zeer opvallend te noemen was tijdens het onderzoek is dat veel van deze succesvolle ondernemers pas de keuze om te groeien maakten na een vervelende ervaring.
Ze hadden bijvoorbeeld veel geld verloren, hadden conflicten met klanten of zakenpartners, raakten oververmoeid of zaten tegen een burnout aan.
Kortom: pas toen de pijn van het klein zijn te groot werd, besloten ze met enige tegenzin om pas echt een baas te worden!
Wat is er nodig?
Echt groter groeien doe je niet zomaar. Wat was er voor nodig om echt groter te kunnen groeien?
Uit het onderzoek kwam het volgende steeds naar voren als rode draad:
- Regeren = Delegeren
Het is onmisbaar als je wilt groeien om bepaalde werkzaamheden over te dragen aan anderen. Ja, daarbij horen ook de werkzaamheden die je “leuk” vindt om te doen.
Delegeren is niet iets wat je zomaar kan doen. Je moet namelijk eerst goed kijken waar jij zelf het best tot je recht komt. Waar je het meeste resultaat mee boekt en daar moet jouw focus liggen. De rest van de werkzaamheden moet je professioneel en gestructureerd over gaan dragen.
In de praktijk blijkt dit voor veel ondernemers de meest lastige maar ook meest belangrijkste stap om echt succes te kunnen behalen en te groeien als bedrijf.
- Duidelijke doelen
Succesvolle ondernemers en bedrijven hebben kraakheldere doelen. Wil jij oprecht groeien, stel dan duidelijke doelstellingen voor groei.
Waar wil je staan over één jaar, over vijf jaar en over 10 jaar? Hoe ziet jouw bedrijf er dan uit en waar houdt jij je mee bezig? Wat maakt jou anders dan alle andere aanbieders op de markt en hoe houdt je dit concurrentievoordeel?
Vervolgens ga je duidelijkheid scheppen in welke stappen er voor nodig zijn om die doelstellingen te bereiken. Welke stappen ga je daar voor zetten en wat heb je nodig?
De kunst is deze doelen zo te formuleren dat ook anderen ze begrijpen, ze inspireren en je dus het benodigde werk ook goed kan overdragen.
- Prioriteiten stellen
Prioriteiten stellen in je werk, selectief zijn in waar je tijd in stekt en waar vooral niet, nee durven zeggen, aandacht hebben voor medewerkers, afspraken maken, korte termijn opofferen voor lange termijn doelen en intussen zorgen dat je niet overwerkt raakt.
Wie wil groeien moet zijn eigen werk scherp plannen en managen. Bewust je tijd en energie investeren. Niet langer reactief of ad hoc werken, maar duidelijke grenzen stellen en gerichte actie ondernemen.
- Leiding geven
Een echte baas zijn betekent ook leiding geven aan andere mensen. Het houdt in dat je vergaderingen moet leiden, cijfers moet controleren en presenteren, je bezig moet houden met de groei van je personeel en feedback moet geven aan jouw medewerkers.
Het betekent kortweg een verandering van jouw visie, van jouw werkzaamheden en van jouw prioriteiten.
Kortom: werken áán je bedrijf, in plaats van ín je bedrijf.
Maar vergis je niet, ook bij de succesvolle ondernemers die meededen aan het onderzoek moest er heel wat gebeuren om hun ontwikkeling tot baas en daarmee de groei van hun bedrijf echt op gang te brengen.
En dan hebben we het niet eens gehad over zaken zoals het binnenhalen van ervaren leidinggevenden, managers of nieuwe medewerkers die je helpen (en soms dwingen) om professioneler te gaan denken en opereren.
Of over het invoeren van een strak managementsysteem, zoals bijvoorbeeld SCRUM of lean, dat het dagelijkse werk structureert en orde schept in de chaos.
Wie zijn onderneming écht wil laten groeien ontkomt er niet aan te veranderen. Er is keiharde focus nodig en een duidelijk doel om je tot een echte baas te ontwikkelen.
En zoiets gaat niet over één nacht ijs maar moet je heel bewust en doelgericht doen.
SUCCES
kom In contact
+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl