STRATEGIE

Uurprijzen zijn duur en onzeker
Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg
27 Maart 2017
Persoonlijk hou ik erg van online winkelen, omdat ik de prijzen van verschillende aanbieders voor een zelfde soort product direct kan vergelijken.

Dat is het gemak van online winkelen, en het grote voordeel dat je niet kilometers winkelstraat hoeft door te lopen om er aan het eind van de straat achter te komen dat het overhemd dat je in die eerste winkel zag toch “de beste voor jou” was.

 

Maar helaas werkt het voor jouw dienst of product precies hetzelfde.

 

Wanneer je coaching aanbiedt voor € 70 of €150 per uur, maak je het verleidelijk voor mensen om jouw uurtarief te vergelijken met het uurtarief van andere coaches. Dit soort gegevens zijn tegenwoordig tenslotte gemakkelijk te vinden online. Met een simpele zoekopdracht of een druk op de knop is het mogelijk om tientallen coaches hun prijs te vergelijken.

Diezelfde potentiële klant zegt dan in veel gevallen: ‘Een andere coach die ik ken rekent de helft van wat jij vraagt. Ben je dan ook tweemaal zo goed?”. Hiermee richt die klant zich dus uitsluitend op het uurtarief.

“De reden waarom het lijkt alsof jouw klanten alleen de prijs belangrijk vinden komt omdat je ze niks anders hebt geboden om belangrijk te vinden” – Seth Godin

Uurprijs veranderd je in een luxeproduct, geen noodzakelijkheid

 

Vorig jaar zomer heb ik mijn tuin laten renoveren en aangezien ik zelf geen “groene vingers” heb (het resultaat van opgroeien in een flat) had ik dus een ervaren tuinman nodig om al het zware werk in mijn tuin te doen.

Ik besloot daarom een prijsopgave aan te vragen bij verschillende partijen.

Één van die experts bood zijn diensten aan voor 80 euro per uur met een geschat aantal uren werk van 10 uur. Ondanks dat ik zelf geen expert ben in dat vakgebied klonkt 80 euro per uur erg duur voor “wat tuinwerk” en vroeg ik mij af of hij het in 10 uur zou kunnen realiseren.

Een andere partij zei dat hij met een hele ploeg van gekwalificeerd personeel zou komen en alles wat we wilden doen zou realiseren binnen een dag, voor een totaalprijs van €1200.

 

Zeg eerlijk: Welke van de twee zou jij inhuren?

 

Ik huurde de bemanning in voor €1200 omdat het meer waarde leek te hebben. Maar maak nu eens de rekensom…..

Benader het op prijs en mensen zullen alleen de prijs zien.

Benader het op het eindresultaat en voeg waarde toe (zoals een ploeg van gekwalificeerd personeel) en mensen zullen alleen het gewenste eindresultaat zien, en juist niet de prijs.

 

SUCCES

 

Wil je ook graag aan de slag met een business coach? Bestel dan hier een vrijblijvende coaching, om te ontdekken of het iets voor jou is!

Vragen? Dan kun je mij bereiken via jerry@jerryvanstaveren.nl of bel mij via 06 48 95 29 04. Ik help je graag verder!

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE IN COACHING? BESTEL HIER
OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS