STRATEGIE

Tijden veranderen, maar gewoontes blijven

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

26 Juni 2017

De telefoon gaat. Het is Michel, een ondernemer met wie ik al vaker telefonisch contact heb gehad. Enthousiaste kerel, maar tot een echte samenwerking is het nooit gekomen.

Hij nodigt mij uit bij een hotel, niet ver van mijn huis vandaan om een ongelooflijke ‘business-opportunity’ te bespreken.

Het is een tijd geleden dat ik Michel gesproken heb, dus ik check nog even snel op zijn linkedin profiel om te zien wat hij ook alweer deed qua business, want ik had het zelf niet meer helder voor ogen.

Het was iets met marketing…. Of toch iets van sales…?!

Na een blik op zijn profiel bleken al die opties te kloppen. Hij had het spreekwoordelijke water getest als sales-consultant, deed daarnaast nog een aantal maanden iets als marketing adviseur en had ook nog een tijdje zichzelf aangeboden als event-planner.

Iedereen kent deze ondernemer wel. Hij of zij is het best te omschrijven als: De start-up verslaafde.

Het lijkt wel of ze elke keer als je ze online (of offline) tegenkomt weer een nieuwe business zijn gestart, in een niche of met een product waarvan ze zelf torenhoge verwachtingen hebben.

Ze zijn razend enthousiast en steken ook niet onder stoelen of banken dat het dit keer voor hen worden en ze hiermee zichzelf op de kaart gaan zetten! Het kan haast niet mis gaan als je de verhalen moet geloven.

Maar als je ze een jaar of in sommige gevallen zelfs slechts een paar maanden later tegenkomt hebben ze die business alweer de rug toegekeerd om nu weer volledig gefocust te zijn op een nieuwe “kanshebber”.

“Whenever you see a successful person, you only see the public glories, never the private sacrifices to reach them” – Vaibhav Shah

Als je ze vraagt waarom het mis is gegaan met die vorige business en niet alles zo is gelopen als ze van te voren hadden gedacht krijg je ten allen tijden externe factoren als zijnde de schuld te horen.

“De tijd was niet goed” of “de markt leek al verzadigd” of zelfs redenen als “mijn leverancier/partner kwam zijn part of the deal niet na” of “de doelgroep was helemaal niet goed” worden aangedragen als redenen dat die specifieke business niet als een raket de stratosfeer in is geschoten.

Ze vergeten daarmee echter één belangrijk punt van ondernemen: Als er in jouw markt/niche bedrijven of ondernemers bestaan die een succesvolle business runnen, met goede prijzen en gezonde marges, dan bewijst dat onweerlegbaar dat de vraag er is.

Lukt het jou daarentegen niet om jouw bedrijf succesvol te krijgen. Om die vraag van de doelgroep in te vullen en ze een geschikt aanbod te doen met gezonde marges, dan heb je waarschijnlijk gewoon de verkeerde business-gewoontes.

Deze gewoontes zijn bijvoorbeeld de manier waarop jij jouw business achter de schermen hebt ingericht, de manier waarop je marketing doet of zelfs de manier waarop je met mensen (zowel jouw personeel, als bijvoorbeeld klanten) omgaat.

Die zaken zullen niet veranderen als je ineens besluit om de deuren van jouw business te sluiten en een geheel nieuwe business ergens anders te beginnen.

Wanneer het je bijvoorbeeld niet lukt om, laten we zeggen, succesvol een slagerij neer te zetten, dan zal het sluiten van deze slagerij om direct de deuren openen van jouw nieuwe bakkerij “opeens” wel het succes gaan brengen.

Er zijn tenslotte genoeg succesvolle slagerijen of bakkers in Nederland. Het ligt dan dus niet aan het economisch klimaat, aan jouw partners of aan de ligging. Het ligt dan in 99 van de 100 gevallen aan jou en jouw business gewoontes.

Aan de manier waarop jij jouw business runt.

FOCUS

F ollow
O ne
C ourse
U ntill
S uccesful

 

Als jij een heilig ondernemers vuur voelt branden diep van binnen, waarin jij zonder twijfel weet dat jij mensen kan helpen met jouw expertise, product of kennis, dan is het vaak simpelweg een kwestie van volhouden en het delen van deze passie.

Net zoals alles in het leven, loopt ook het ondernemerschap in seizoenen.

Er zullen zonnige dagen zijn waarop het lijkt alsof het je allemaal in de schoot wordt geworpen, maar ook dagen waarop het met bakken uit de hemel komt en je het gevoel hebt dat je loopt te dweilen met de kraan open.

Maar in die gevallen houden de echte ondernemers vol en weten ze dat er vanzelf weer zonnige dagen voor hun business zullen komen.

Het heeft dan geen zin om je “tent” af te breken elke keer als er regenwolken aan de horizon verschijnen, om vervolgens op een andere plek een nieuwe tent op te zetten. Want die regenbui zal er onvermijdelijk een keer gaan komen.

De vraag is: Ben jij bereid dat buitje te doorstaan?

 

SUCCES

 

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? TWIJFEL NIET LANGER EN BESTEL HIER JOUW EENMALIGE SESSIE

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS