“Elk mens is uniek”

Als het gaat om onze persoonlijkheid weten we dit maar al te goed maar helaas vergeten we dat nogal eens als ondernemers. Als ondernemers houden we van continuïteit en helaas verwachten we dat ook van onze doelgroep.

Dat zie je vaak weer terug op de wijze waarop we content delen met de buitenwereld. We pakken daarin in veel gevallen een vaste structuur & vast medium en verwachten daarmee ook steeds dezelfde resultaten.

Kortom: Als we 10 blog posts doen dan willen (en verwachten) we op elke post dezelfde mate van engagement en reactie. Dus als er goed gereageerd wordt op blog nummer 1 en die vervolgens kan rekenen op 100 likes en 30 reacties dan willen we op blog nummer 2 eigenlijk een hogere mate van reactie of zijn minst hetzelfde niveau als bij het eerste blog.

Alles onder 100 likes of 30 reacties voelt dan als verlies en brengt ons aan het twijfelen. Wanneer blog post nummer 3 en nummer 4 ook achterblijven gaan direct alle alarmbellen af en vragen we ons af of het wel de moeite waard is en willen we onze focus al snel op iets anders richten.

Stiekem verwachten we namelijk dat onze volgers een soort robots of zombies zijn, die consequent hetzelfde gedrag blijven vertonen. Liken of sharen ze jouw content nu, dan moeten ze dat volgende maand ook doen en eigenlijk volgend jaar ook. Van nu tot in het einde der tijden en we vergeten dan gemakshalve even dat elk mens uniek en anders is.

Ditzelfde gaat op voor het type content dat we verspreiden. We voelen ons vaak goed bij een bepaald type media, bijvoorbeeld youtube filmpjes, blogs of webinar en houden vast aan dat specifieke type media voor het verspreiden van onze boodschap.

Heb je een succesvol webinar gegeven, dan houden we al snel vast aan het geven van webinars en laten andere type media links liggen.

Dit is op zich een goede strategie want ze zeggen niet voor niets “never change a winning formula” maar de optimale conversie behaal je er echter niet mee. Wil je groeien en meer klanten binnen halen dan zal je meer van het principe uit moeten gaan dat ieder mens uniek is. En dat ieder mens dus zijn eigen pad bewandelt.

Hoe?

Een methode die goed werkt om sneller relatie te bouwen met je klant en wel die optimale conversie te bereiken is:

“De Bounce Methode”

Deze methode komt uit de dating wereld en is zeer goed toe te passen in een online omgeving. De bounce methode houdt kortweg in dat je jouw bezoekers laat “bouncen” naar andere omgevingen. 

Uit onderzoek in die dating wereld is gebleken dat wanneer twee mensen op date zijn en zij tijdens de date verschillende omgevingen bezoeken de connectie veel “dieper” is dan wanneer zij op dezelfde plek (omgeving) blijven.

Ik zal dit duidelijker proberen te schetsen:

Scenario 1:  Piet en Linda gaan op date in een restaurant en deze date neemt 2 uur in beslag. Ze praten tijdens hun date over familie, vrienden en reizen, maar blijven de gehele 2 uur in hetzelfde restaurant (omgeving) en dus in dezelfde setting.

Scenario 2: Piet en Linda gaan op date en deze date neemt eveneens 2 uur in beslag. Tijdens deze 2  uur bespreken ze exact dezelfde onderwerpen. Dus familie, vrienden en reizen maar tijdens deze 2 uur bezoeken ze verschillende omgevingen. Ze ontmoeten elkaar bijvoorbeeld in het park, lopen dan naar het restaurant, eten daar wat, lopen vervolgens nog even door de stad en drinken een afscheidsdrankje in een gezellig café.

De connectie bij scenario 2 “voelt” vele malen dieper en zorgt dus voor een betere relatie. En dit terwijl de gespreksonderwerpen, de tijd en de deelnemers exact hetzelfde blijven.

Hoe pas je dit online toe?

De online wereld is een ideale setting om ditzelfde principe toe te passen. Neem jouw bezoekers (of dates) mee naar verschillende omgevingen. Dus laat ze een foto op facebook zien, toon ze een blog op linkedin, schotel ze een video van jouw youtube kanaal voor en vermaak ze tijdens een webinar.

Dat ieder mens uniek is zien we namelijk ook terug in het koopgedrag. Als ik kijk naar mijzelf dan ben ik bijvoorbeeld veel kritischer als het gaat om kopen via een salespage. Een webinar daarentegen zou ik veel sneller geneigd zijn om tot aankoop over te gaan.

Door verschillende type media (of omgevingen) te gebruiken ga je dus niet alleen een veel “diepere” connectie aan met je doelgroep, maar je zorgt er dus voor dat je het koopgedrag van ieder uniek persoon gaat aanspreken. Je maakt voor ieder persoon een eigen pad naar samenwerking.

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Wanneer je jouw marketing agenda gaat opstellen zou je in de ideale situatie dus verschillende type media inzetten om de optimale conversie te behalen. Hierdoor ga je niet langer gebruik maken van één type media in de hoop dat dit precies hetgeen is waar jouw bezoeker gevoelig voor is, maar zet je alle media types in om het koopgedrag van elke individuele bezoeker aan te spreken.

En het mooiste is: Je kan dit allemaal van te voren inplannen en inrichten.

In de praktijk ziet dit er ongeveer zo uit:

Klant A ontvangt eerst een waardevol blog, gevolgd door een linkedin post. Daarna wordt hij blootgesteld aan een facebook post om vervolgens een ebook te ontvangen. Na het ebook is het telefonische contactmoment aangebroken. Hierna is hij/zij nog steeds niet overtuigd. Vervolgens krijgt hij/zij een podcast te horen, waarna er een waardevol bestand wordt toegestuurd. Het is dan tijd voor een webinar en nogmaals een waardevol blog. Daarna is er weer tijd voor een telefonisch contactmoment en bij de lancering is de klant overtuigd om een aankoop te doen.

Klant B is al sneller overtuigd en besluit in week 3, na het telefonisch consult al tot aankoop over te gaan.

Klant C blijkt gevoelig te zijn en gaat tot de samenwerking over in week 4 na het bijwonen van het webinar.

Zoals je in het schema ziet zou je als jij je verkoop uitsluitend hebt ingericht op telefonisch contact alleen Klant B hebben kunnen schrijven als nieuwe klant. Klant A & C zouden nog steeds geen klant zijn en nog in de wachtkamer zitten om overtuigd te worden.

Maak dus individuele paden die jouw potentiële klanten kunnen bewandelen. Dat maakt de connectie niet alleen veel dieper, maar ook het aantal klanten dat je kan verwelkomen neemt hierdoor toe.

Succes

Aanmelden