Wist je dat het grote en machtige Rome werd gebouwd op bestaande architectuur?

Wel 3000 jaar lang hebben ze het rijk groter, hoger en machtiger gebouwd.

Complete wegen en gebouwen werden bovenop bestaande gezet.

De oude Romeinen bouwden verder op  infrastructuur dat al werkte en bouwden daarmee één van de machtigste rijken die de mensheid ooit gekend heeft.
Maar hebben we als ondernemers lessen getrokken uit dit verleden of zijn we juist veel van onze tijd kwijt aan het opnieuw uitvinden van het wiel? Aan het aanleggen van nieuwe structuren en het negeren van de oude?

Op zoek naar het nieuwe

In veel gevallen zijn we als ondernemers juist op zoek naar dat nieuwe geheime recept. Dat onontdekte pareltje dat onze business bij toverslag ineens het ongelimiteerde succes zal brengen. Een strategie of een hulpmiddel dat niemand anders nog kent of inzet, maar ons een directe voorsprong geeft op de concurrentie en de markt laat domineren.

Als business coach gebeurt het dan ook regelmatig dat cliënten mij aankijken met grote verwachting als we het over structuren en strategieën hebben. Alsof ik een geheim ingrediënt met ze ga delen, wat niemand anders nog kent.

Alsof ik een Michelin sterren chef ben, die zijn geheime ingrediënt deelt waardoor hun restaurant ineens moeiteloos Michelin sterren zal gaan verdienen.

Als ze erachter komen dat er geen geheime ingrediënten inzitten, maar juist ingrediënten waar ze zelf ook al regelmatig mee “koken” is de teleurstelling van die hoopvolle gezichten te lezen.

“Dat doe ik al!”
Krijg ik dan ook vaak als reactie te horen. Maar ze vergeten dat het niet gaat om het feit of je bepaalde zaken hebt ingezet, maar juist of je ze goed hebt ingezet. En juist daar schuilt het grote verschil.

Verder te bouwen op een bekende weg en juist niet een geheel nieuwe en onbekende weg aan te leggen.

Het beeld van ondernemer

We zien onszelf graag als zelfgemaakte, krachtige succesverhalen: die persoon die slaagt door eigen vindingrijkheid, pure wilskracht en creativiteit.

De waarheid is echter dat niemand geheime recepten inzet en bijna niemand het helemaal alleen doet. De mensen die het geheel op eigen houtje proberen te doen, komen zelfs vaak niet zo ver.

Zelfs de meest succesvolle ondernemers en leiders in elke industrie staan op de schouders van reuzen en zetten “oude manieren” in om het succes te behalen.

Iedereen heeft helden in zijn vakgebied. Reuzen uit het heden en verleden die ze bewonderen. Richard Branson, Steve Jobs, Gary Vaynerchuck, Warren Buffet, Tom Hopkins en vele anderen hebben de weg voor ons geplaveid. En in essentie hoeven wij alleen verder te bouwen op de infrastructuur die zij hebben neergelegd.

We lijken ons te schamen

Als ondernemers zijn we trots op onze business. We doen het graag voorkomen alsof we het helemaal zelf hebben opgebouwd. Maar kijk dieper naar schijnbaar individuele prestaties en dan zal je een lange reeks mentors, adviseurs en inspirators vinden – van openhartige adviseurs tot auteurs van business boeken en zelfs vrienden of familie leden.

Niemand heeft het allemaal op zichzelf gedaan en daar hoef jij je niet voor te schamen.

iedereen leert van elkaar en leent de beste “recepten”. We leggen onze eigen infrastructuur op bestaande en goedwerkende infrastructuur, net als de Romeinen.

De beste manier om een goede verkoper te worden is om te luisteren naar wat andere succesvolle verkopers doen. Zo ben ik zelf een betere ondernemer geworden, door deel te nemen aan masterminds waar succesvolle ondernemers aan deelnamen. Door te absorberen (en eigen te maken) wat zij doen. Hierdoor kun je een paar stappen overslaan en een voorsprong op jouw concurrenten nemen.

Maar een onmisbaar onderdeel van het proces is dat je het eigen maakt. Jouw eigen ervaringen en expertise erin verwerkt en dus niet een exacte kopie wordt. Verder bouwen, niet na-bouwen.

“Be yourself, because an original is worth more than a copy”
Als ondernemers moeten we het idee loslaten dat we het helemaal zelf moeten opbouwen en iets unieks moeten inzetten wat niemand nog gebruikt. Daarentegen moeten we juist verder bouwen op wat reuzen uit de industrie hebben neergelegd. Lering trekken uit het verleden en samen verder bouwen. En alhoewel er geen geheime ingrediënten zijn is er wel genoeg inspiratie.

Inspiratie van expert zoals; Brian Tracy, Napoleon Hill, Keith Cunningham, Richard Branson, Tim Ferriss en Grant Cardone om er maar een paar te noemen. Gewapend met al deze invalshoeken en ervaring kan jij jouw eigen invulling geven en verder bouwen op succesvolle infrastructuur.

Om zodoende jouw eigen Romeinse rijk te creëren.

 

SUCCES

 

INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING
OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP
VERKOOP
VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG
STRATEGIE
DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG
VERKOOP
HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS