MARKETING

Schreeuw jij het van de daken

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

25 September 2017

Wie heb je voor ogen als ik je vraag wie jouw ideale klant is?

Kan je hem of haar omschrijven?

Met welke hobby’s houdt hij/zij zich bezig? Wat voor interesses hebben ze? En waar wonen ze?

“Ach hou toch op met al die vragen, dat is allemaal ‘persoonlijke ontwikkeling guru’ onzin.

Ik verkoop aan iedereen die wil kopen! Dat doen we al jaren zo!

En mijn ideale klant? Eentje met genoeg budget óm te kunnen kopen!”

Hij neemt een flinke slok van zijn koffie en kijkt me aan met een vastberaden blik in zijn ogen.

Nou, dat boek lijkt gesloten…

Het zijn vragen waar hij in al zijn jaren binnen het familiebedrijf nog niet één seconde aan heeft gespendeerd.

En het is wellicht een aanname, maar ik denk dat zijn vader en grootvader, die het familiebedrijf voor hem runde ook niet te veel tijd wilden verspillen aan dit soort vragen.

Ze zijn allemaal uit hetzelfde hout gesneden en te omschrijven als het type ‘de mouwen opstropen en gáán!’

En ze zijn niet alleen. Veel ondernemers denken hier hetzelfde over.

Ze vinden het maken van een klantprofiel een overbodige handeling en steken hun tijd liever in het van de daken schreeuwen van hun product of dienst.

Die klanten komen dan vanzelf, toch… ?

Je kan ze vergelijken met die persoon die op een druk plein, met een megafoon staat te schreeuwen hoe geweldig zijn product of dienstverlening is.

In de hoop dat er iemand tussenzit die zal luisteren.

Maar hoe succesvol gaat dat verkopen zijn denk je, als je zelf niet eens weet aan wie je precies verkoopt?

Haal je er dan het maximale uit? Of pak je juist die toevalstreffers, de mensen die toevallig langs kwamen lopen op zoek naar een product of dienst als de jouwe?

“Door iedereen aan te spreken, spreek je niemand direct aan”

Marketing komt altijd voor de verkoop

 

Voordat je met iemand in gesprek kan, moet je eerst met iemand in gesprek komen. Het alom bekende “zaaien en oogsten”.

Maar als jij niets zaait, hoe ga je dan oogsten?

Elke boer kan je vertellen dat het willekeurig rondslingeren van wat zaadjes niet de oogst gaat voortbrengen waar jouw boerderij van kan leven.

De zaadjes moeten op het juiste moment, onder de juiste omstandigheden, op de juiste plek en met de juiste mate van aandacht gezaaid worden en pas dan zal het een flinke oogst gaan opleveren.

Het gaat om details. Die zelfde kleine details die bepalen uiteindelijk hoe ’hard’ jij binnenkomt bij de mensen die met jou in aanraking komen, wanneer jij jouw zaadjes plant binnen de online omgeving.

Ben je slechts een passant in het leven van jouw “bezoekers”,  waar ze even 2 seconden naar kijken terwijl ze aan het scrollen zijn door hun tijdlijn of ben je juist in staat om dat stukje herkenning bij ze los te maken.

Door ze te boeien en hun aandacht te grijpen. En nog belangrijker: Vast te houden.

Door een oprechte connectie te maken en ze het gevoel te geven dat jullie hetzelfde zijn.

Veel ondernemers staan hier echter niet bij stil en vullen hun dag met het rondstrooien van willekeurige content op de verschillende social media platformen.

Ze strooien hier en daar wat zaadjes en hopen dat dit uiteindelijk de oogst zal opleveren die ze zelf voor ogen hebben.

Ga met scherp schieten, in plaats van een schot hagel te doen in de hoop dat jij jouw doel raakt

 

Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want wat wil jouw doelgroep horen of zien?

Waar liggen hun interesses? En met wat kan jij die diepere connectie maken?

Je kan moeilijk met 10.000 mensen uit jouw markt in gesprek gaan om maar te kunnen ontdekken welke content jij het best kan creëren. En aannames doen daarentegen kan ook weer gevaarlijk zijn.

Wat als jij het simpelweg nog niet weet of nog niet jouw vinger erop kan leggen?

Gelukkig bestaat er dan een platform als Facebook, die je bij al die lastige vragen helpt, met een aantal handige tools. Statistieken en cijfers waarmee je jouw ideale klantprofiel zonder moeite kan samenstellen.

En geloof mij als ik zeg dat er geen platform ter wereld is die over meer informatie beschikt over jouw doelgroep dan Facebook.

Bij veel tools krijg je pas inzicht in jouw doelgroep nadat je al een tijdje aan het adverteren bent. Maar wat zou het betekenen als je een tool kunt gebruiken die je van te voren inzicht geeft in je doelgroep voordat je ook maar één euro hebt uitgegeven?

Ik heb het in dit geval over ‘Facebook Audience Insights’

Andere handige tools zoals Power Editor en Advertentiebeheer geven jou slechts de mogelijkheid om advertenties te maken en een doelgroep te selecteren. Maar deze tools geven je geen inzicht in de doelgroep, voordat je de advertentie laat draaien.

Dat is wat ‘Facebook Audience Insights’ of zijn Nederlandse versie ‘Doelgroep Statistieken’ uniek maakt.

Het is een zeer waardevolle tool voor ondernemers die een diepere connectie met hun doelgroep willen maken.

Allereerst geeft de tool jou de basis gegevens van de doelgroep, maar daar stopt het niet. Je kan nog veel dieper en verder graven.

Ieder mens heeft namelijk zijn eigen set met interesses, hobby’s en wijze van tijdverdrijf. Het zal je dan waarschijnlijk opvallen dat jouw cliënten vaak dezelfde interesses hebben, bijvoorbeeld golfen of ‘game of thrones’ kijken.

Zo is bijvoorbeeld te zien dat mijn doelgroep vooral geïnteresseerd is in Tony Robbins, blijkbaar graag met KLM vliegt en de pagina van Tasty volgt.

Ik zou dus mijn content hier op aan kunnen passen om daarmee een nog diepere connectie te maken met mijn doelgroep, via deze gemeenschappelijke interesses. Om ze onbewust te laten zien “Wij zijn hetzelfde”

Je schreeuwt dan niet langer van de daken, maar maakt het steeds meer een ‘intiem’ en persoonlijk gesprek. Eentje over dezelfde interesses, gezamenlijke hobby’s en gemeenschappelijke doelen.

En mensen zijn veel eerder geneigd om een samenwerking met je aan te gaan, wanneer je deze gezamenlijke interesses toont.

En zeg nou zelf, naar welke van de twee zou jij eerder luisteren?

De man met de megafoon of de man die bij je komt zitten en 1-op-1 met je praat over jullie gezamenlijke interesses en doelen?

 

SUCCES

 

Interesse om met Jerry verder te bouwen aan jouw succes?


MEER VAN DIT SOORT HANDIGE TIPS? DOWNLOAD GRATIS HET EBOOK

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP