EVENT

The Next Web Conference 2018 (part II)

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

4 Juni 2018

Het eindeloze gevecht om de aandacht, ontrouw personeel, de mogelijkheden van blockchain en hoe om te gaan met een krimpende markt. Waar begin je nog als ondernemer in deze tijden?

Op 24 en 25 mei 2018 werd het Westerpark werkelijk overladen met een eindeloze stroom van enthousiastelingen die op zoek waren naar antwoorden! En geheel terecht overigens, want het magische The Next Web Conference was weer in het land.

Op dit event, dat dit jaar voor de dertiende keer plaats vond, spraken experts over onderwerpen als o.a. cryptocurrencies, blockchain, VR, design, marketing, e-commerce, kunstmatige intelligentie (AI) en ruimtevaart.

Naast oude bekenden als Nir Eyal (auteur van het boek Hooked) en Ray Chan (CEO van 9GAG) gaven onder meer ook artiesten als Will.i.am en Ryan Leslie acte de présence.

Ik zal de sluier voor je oplichten en jou meenemen, achter de schermen, tijdens deze 2e dag van het evenement.

Benieuwd naar dag 1? Klik dan HIER

De sfeer is haas elektrisch te noemen als ik op Centraal station aankom en mijn weg door de menigte baan op weg naar de bus die je direct voor de deur van TNW afzet. En ik ben zeker niet alleen, want met mij staan zeker nog  100 deelnemers geduldig op bus 21 te wachten. Direct te herkennen aan de polsbandjes en grote ‘event pass’en om de nek.

Dit geeft gelijk al een bepaald groepsgevoel. Een creatieve dynamiek van mensen die vrij hebben genomen uit hun drukke agenda’s om zich op deze dag ook weer volledig onder te dompelen in alles Tech.

Eenmaal aangekomen op het event terrein besluit ik mijn weg te vinden naar het grootste podium: De gashouder.

Nelly Ben Hayoun:
Het onmogelijke vormgeven

In de gladiator ring mocht Nelly Ben Hayoun voor mij het spits afbijten. En zij voldeed meteen aan haar titel van provocateur, niet alleen door jaarlijks haar verjaardag te vieren op het podium met de bijbehorende taart, maar ook door een radicaal idee voor te stellen: hoger onderwijs zou voor iedereen gratis moeten zijn, en het feit dat dit niet zo is, heeft een negatieve impact op onze cultuur als geheel .

Hierdoor zullen innovatie en diversiteit namelijk verstikken. Maar ze spreekt er niet alleen over, zij brengt het ook daadwerkelijk zelf in de praktijk met haar eigen University of the Underground. Met vestigingen in London, maar ook ons eigen Amsterdam.

Hierbij is het collegegeld voor de studenten volledig gedekt door een non-profit organisatie. En het doel is om theoretisch kennis en kansen te diversifiëren door studenten te ontlasten van het zoeken naar een loopbaan die gegarandeerd hun schulden zou verlichten, maar juist creativiteit te stimuleren.

Een van de manieren waarop de universiteit de kosten verlaagd is door letterlijk ondergronds te opereren. Het is volledig gebouwd om ongebruikte ruimtes in te nemen, met een bibliotheek en geluidsstudio onder een nachtclub.

Volgens Dr. Ben Hayoun is een van de belangrijkste dingen die de universiteit van de ondergrondse biedt, het bewijs dat er niet slechts één model voor hoger onderwijs is en dat het voor iedereen beschikbaar kan zijn, zonder daarvoor in de schulden te hoeven gaan.

Ryan Leslie:
Persoonlijk contact automatiseren, schaalbaar en inzichtelijk maken

Daarna was het de beurt aan één van mijn persoonlijke “jeugd helden” om zijn opwachting op het grootse podium te maken. Zeker een jaar of 10 geleden heb ik werkelijk uren aan youtube filmpjes verslonden, waarbij deze artiest je achter de schermen mee nam in het proces van hoe zijn muziek tot stand kwam. Van een simpele beat achter zijn computer, tot complete orkesten. Alles liet hij stap voor stap zien en het eindresultaat was iedere keer weer even verwonderlijk als ontzagwekkend.

Van artiest en beroemde muziekproducent nu naar techfounder. Ryan Leslie is namelijk op een persoonlijke missie om de manier van communiceren compleet te veranderen. En daarbij alle obstakels weg te nemen. Met zijn app Superphone breekt hij los van de reguliere sociale platformen en zorgt ervoor dat hij direct in contact staat met zijn fans! Op een schaalbare en toch persoonlijk manier.

Het systeem is de oplossing op een probleem waar hij zelf tegen aan liep. De artiest die onder meer beats heeft geproduceerd voor Beyonce kwam erachter dat gebruikmaken van bestaande sociale platformen ‘echte’ communicatie in de weg zit. Zeker wanneer de volgers aantallen toenemen. Met Superphone creëert hij een directe lijn met zijn fans via SMS.

Het is een combinatie van automatisering, kunstmatige intelligentie en persoonlijk contact.  Want wat hij als geen ander doorheeft is hoe waardevol de fans zijn. Met Superphone heeft direct contact met meer dan 80.000 mensen, via zijn mobiele telefoon.

Dat is een veel kleiner aantal dan hij bij elkaar zou kunnen boksen op een kanaal als Facebook of Instagram, maar het persoonlijk contact is voor hem veel waardevoller dan de volgers aantallen.

 “een gesprek is mij meer waard dan dat iemand éénmalig 10 dollar uitgeeft aan mijn album. Nu ken ik daadwerkelijk de mensen waarmee ik in contact kom en dat biedt weer geheel nieuwe kansen”

Dat neemt overigens niet weg dat er gigantische kansen achter dit systeem zitten die mijn commerciële hart in ieder geval een heel stuk sneller doen kloppen.

Even de cijfers op een rij van de lancering: 35.000 mensen bereiken, waarvan 33.000 vervolgens reageren en vervolgens 50% conversie wanneer je deze mensen een “softe” aanbieding doet (ja toch het album). Het zijn cijfers die elke marketeer doen watertanden.

Na zijn talk besluit ik daarom gebruik te maken van zijn uitspraak, en met gepaste haast naar de geheime studio van Chivas te gaan, waar ik al in de wandelgangen van had vernomen dat hij daar naartoe zou gaan.

De geruchtenmachine bleek waar te zijn, en na de even bonkige bewaker te hebben gepasseerd, kon ik in deze intieme setting luisteren naar zijn interview vanuit de comfortabele chesterfields.

En hoe mooi is het dat ‘the secret studio’ van Chivas Venture (naar mijn mening wederom het pareltje van TNW) je de kans biedt om deze echte communicatie op te zoeken en daar één van jouw persoonlijke helden de hand te schudden, een praatje te maken en hem te bedanken voor de inspiratie.

Niet alleen een inspirerende talk, maar ook gewoon een sympathieke kerel die oprecht tijd voor je maakt en net zoals ik dol is op het delen van one-liners en leuke quotes. Of dit aan de omgeving ligt of aan de persoon laat ik aan jou over. We hebben in ieder geval de foto nog

Je zou denken dat de dag na dit hoogtepunt al voorbij zou zijn, maar op TNW stopt de inspiratie nooit. Bij het verlaten van Chivas spot ik ever verder op het terrein Britt van Smeerdijk, waarmee ik gister ook al een aantal sessies had bijgewoond (en stiekem een aantal afsluitende drankjes mee had gedronken, maar daar praten we niet over) 😉

Zij is op de Next Web als genomineerde voor de T500, een lijst samengesteld met Adecco om de 500 meest ambitieuze, getalenteerde mensen in de Nederlandse digitale scène op de shortlist te zetten. En aangezien zij de prijs van freelancer van het jaar in de wacht heeft gesleept lijkt zij mij ook geen verkeerde keuze voor die lijst.

We besluiten naar Bryce Bladon zijn talk te gaan op een locatie waar we beide nog niet zijn geweest: The Dome.  Voor een blik achter de schermen kan je haar vlog bekijken, door op de bovenstaande foto te klikken.

Bryce Bladon:
Hoe we het probleem van de blockchain kunnen oplossen

Ben jij ook zo geïntrigeerd door de blockchain? Verward door de schijnbaar eindeloze toepassingen die blockchain biedt? Nou, je bent niet de enige…

Hoe zit het met de toekomst van Geld? Bryce Bladon is de mede-oprichter van CryptoKitties, het blockchain-spel met digitale katten! Ja je leest het goed: Digitale katten, die soms wel voor bedragen van €100.000 van eigenaar wisselen.

Tijdens zijn lezing ging hij dieper in op de obstakels die blockchain moet overwinnen, voordat deze technologie haar volledige potentie kan benutten. Bladon’s toespraak verkende enkele van de belangrijkste technische beperkingen van blockchain, zoals o.a. stabiliteit en schaalbaarheid,  maar ook de unieke door mensen gecreëerde problemen die ontstaan wanneer opwinding en onwetendheid voor opkomende technologie elkaar kruisen.

En dit was slechts het topje van de ijsberg. Er waren ruim 200 sprekers, 5000 ondernemers en bijna 15.000 bezoekers.

“They said 15,000 people were attending and it felt like 60,000, while still intimate…” – Uber

Conclusie na wederom een dag vol inspiratie blijft dat technologie ons leven immens verrijkt, maar tegelijkertijd ook weer verarmd. Net als ieder jaar is het thema simpelweg; de technologie dendert voort, met alle gevolgen van dien. Aan ons de taak om het persoonlijke contact in stand te houden en zorg te dragen voor de menselijke kant. En TNW biedt je daar alle mogelijkheden voor. TNW blijft naast informeren, dan ook vooral heel erg inspireren

See you next year

#tnw2019

 

Fotos door Flickfeeder

OF BESTEL HIER JOUW ONLINE WORKSHOP