STRATEGIE

Laat ze dromen

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

14 Augustus 2017

Is het je wel eens opgevallen dat wanneer je iemand vraagt naar zijn of haar doelen, je veelal middelen te horen krijgt, maar nooit het uiteindelijke doel?

Het zijn de dingen waarmee ze denken hun doelen te gaan bereiken, maar nooit het doel zelf.


“Ik neem aan dat je niet voor niks met mij wilt samenwerken, wat wil je daarmee bereiken, wat is je doel?”

Ik weet het niet echt…

“Heb je geen droom of ideale situatie voor ogen?”

Het gaat eigenlijk best goed, maar als ik iets moet noemen dan wil ik groter

“En wat is dan groter, in jouw ogen?”


 

Hij kijkt me aan met een glazige blik en het is te merken dat hij deze vraag even in moet laten werken.

De ondernemer die normaal zo analytisch is en zijn zaakjes goed op orde heeft blijkt het moeilijk te vinden om goed te formuleren wat hij nou eigenlijk echt wilt bereiken…

En eigenlijk is dat ook niet zo vreemd.

Voor veel mensen is het lastig om een voorstelling van de toekomst te maken. We leven in zulke snel veranderende tijden dat dingen die vandaag relevant zijn, morgen alweer gedateerd blijken te zijn. En zaken die vandaag top prioriteit hebben zijn morgen alweer vergeten of irrelevant.

We hebben het bijkant al lastig als we een voorstelling moeten maken van wat we volgende week op tafel willen zetten tijdens het diner, laat staan waar we over één of twee jaar willen staan met ons bedrijf.

Dat gegeven maakt het voor ons als dienstverlener lastig, want hoe maak jij jouw cliënt tevreden, als zij zelf niet eens weten wat ze echt gelukkig gaat maken en naar welke bestemming jij ze moet brengen?

Tijd voor wat creativiteit

 

Ons hele leven bestaat in essentie uit de strijd tussen de creatieve kant van ons brein en de analytische kant. De analytische kant waarmee we alle informatie verwerken en logica hoogtij viert en de creatieve kant die ons laat dromen en de grootste invloed heeft op alle keuzes die we maken.

Wanneer je vraagt wat iemand wilt bereiken, spreken we als ondernemers vaak de analytische kant van ons brein aan. We willen dan meer omzet, meer klanten of meer volgers op social media. Allemaal logische zaken of middelen waarmee we denken onze uiteindelijke doelen te gaan bereiken.

Maar in de analytische kant zit geen emotie…

Deze zaken gaan ons hart niet sneller van kloppen en mist dus de lading om ons te motiveren om ze daadwerkelijk na te jagen. We willen deze dingen omdat ze voor ons gevoel moeten, niet omdat we ze willen.

Onze analytische kant heeft ze naar voren geschoven als zijnde zaken die we op orde moeten hebben voordat we bij ons werkelijke doel kunnen komen.

De echte doelen, dromen en idealen van jouw client zitten namelijk verstopt in de emotionele kant van het brein. Dat is de kant waar alle beslissingen worden genomen en waar de emotie is gehuisvest. En dat is dus juist de kant die je moet gaan aanspreken

Druk op de knop

 

Zoals gezegd is het lastig om een voorstelling van de toekomst te maken, omdat onze analytische kant dan steeds dwars ligt. Of we willen onze dromen of doelen niet hardop uitspreken door angst.

Je hoort die stem in je hoofd dan zeggen dat iets niet kan, eerder al anders is gelopen dan van te voren gedacht of dat degene aan wie je het verteld ze wellicht vreemd of raar zal vinden.

De eindstand is dan vaak dat je jouw werkelijke dromen of doelen niet uitspreekt of kan uitspreken. En dat maakt het voor ons weer lastig.

Want als de eindbestemming niet helder is, hoe gaan we daar dan komen?

Het antwoord daarop is eigenlijk vrij simpel.

We moeten de creatieve (emotionele) kant gaan aanspreken, door een kader te creëren waarin deze kant het best tot zijn recht komt.

Een fictieve en veilige plek maken waar de creatieve kant losgelaten kan worden en de daadwerkelijke doelen en dromen naar de oppervlakte kunnen komen.

Door jouw cliënten te laten dromen.

Een manier waarop je dat gemakkelijk kan doen is door jouw cliënt op een fictieve knop te laten drukken.

“Oke, nu mogen we gaan dromen.

Stel je kan op een grote rode knop drukken, en door dat te doen vliegen we 5 jaar verder in de tijd.

Alles is gelopen in die tijd zoals jij wilde dat het liep.

Omschrijf eens hoe jouw leven er dan uitziet. Waar hou jij je mee bezig?

Wat doe je en hoe ziet jouw ideale bedrijf eruit?”

Door dit te doen parkeer je de analytische kant en geef je de creatieve kant vrij spel. Omdat het zo fictief is haal je ook de bezwaren weg die jouw cliënt voelt om zijn of haar daadwerkelijke doelen uit te spreken.

Ze maken direct hun eindbestemming voor over een aantal jaren duidelijk en het is dus voor jou als dienstverlener direct een stuk makkelijker om ze naar die plek te gaan brengen.

Laat jouw cliënten dus dromen en druk daarmee op de juiste knoppen.

 

SUCCES

 

Interesse om met Jerry verder te bouwen aan jouw succes?


INTERESSE OM MET JERRY SAMEN TE WERKEN? BESTEL HIER JOUW EENMALIGE COACHING

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP