STRATEGIE

De keuze die elke ondernemer moet maken

Jerry van Staveren, Business Coach & Online Strateeg

22 Mei 2017

Het is een keuze die elke ondernemer een keer zal moeten maken. Om te groeien, om niet ten onder te gaan aan een stortvloed aan werkzaamheden of om simpelweg meer vrijheid te ervaren.

Het is wellicht de meest lastige beslissing die je als ondernemer zal nemen en één die grote gevolgen heeft op zowel jou als jouw bedrijf. Ik heb het over: het aannemen van personeel

Er komt een punt dat het onvermijdelijk is, dat er simpelweg niet meer uren in de dag zitten of dat je het gevoel hebt dat jouw “batterij” leeg begint te raken.

Neem je op dat moment een stap terug of besluit je mensen in te huren om samen de “last te dragen” en door te groeien?

Vraag het een willekeurige ondernemer en die zal zeggen dat een stap terug doen geen optie is. Het aannemen van personeel is dan de enige keus die over blijft. Maar doe je dit wel met de juiste intenties?

Gedurende maanden of zelfs jaren heb je zelf de last van jouw bedrijf gedragen. Alle “petten” heb je gedragen, van marketeer tot CEO en van frontoffice tot backoffice.

Je hebt alles zo goed mogelijk ingericht en zo ‘lean and mean’ gehouden. Maar je hebt nu uiteindelijk een punt bereikt, noem het een breekpunt, waar je een hulpvolle hand aan boord van je “strakke schip” moet verwelkomen.

Maar als het om het aannemen van personeel gaat, worden er helaas nog veel fouten gemaakt. Op basis van 40 jaar recrutering van meer dan twintigduizend kandidaten en het aanwerven van duizenden managers valt er in een onderzoek van The Adler Group altijd één probleem op:

“De beste persoon voor de functie is vaak de persoon die niet ingehuurd wordt. In plaats daarvan is het veelal de beste presentator die wordt gehuurd.”

Als het gaat om personeel aannemen laten we ons beïnvloeden door verschillende factoren:

 

  • We zijn op zoek naar een “kloon” van onszelf.
    Iemand die gemeenschappelijke interesses, dezelfde achtergrond of hobby’s heeft vinden we al snel geschikt. We zien ons zelf in deze persoon en verwachten daarmee dat ze het werk dat gevraagd wordt ook identiek zal uitvoeren.Maar vergeet niet dat een werknemer compleet iets anders is dan een ondernemer. Zou jij het zelf lang volhouden om te werken voor een baas?
  • We behandelen mensen die we nog niet kennen, compleet anders dan personen die we al wel hebben ontmoet.
    Hierdoor wordt vaak “het neefje van” of de “oud klasgenoot” ingehuurd en zijn we sneller negatief over degene waar we nog geen “connectie” mee hebben.Terwijl dit uiteraard niets zegt over de kwaliteiten van deze persoon.
  • We beseffen vaak niet dat de baan krijgen compleet iets anders is dan de baan uitvoeren.
    Als iemand op gesprek komt is het enthousiasme vaak overweldigend en voor ons gevoel is dat precies waar we naar op zoek zijn. Maar vergeet niet dat jouw kandidaat zichzelf wil “verkopen” op dat moment en die baan binnen wilt halen.Maar hoe zit het met dat zelfde enthousiasme over 3 maanden? Over een halfjaar? Of zelfs over meerdere jaren. Zijn de doelen van deze persoon in lijn met de doelen die jij over lange termijn hebt gesteld en past deze functie bij jouw kandidaat zijn/haar verwachtingen hiervan?
  • We stellen de verkeerde vragen.
    De welbekende vragen als “wat zouden jouw vrienden over je zeggen?” en “waarom ben jij geschikt voor deze functie?” zijn nogal subjectief. Het is veilig om aan te nemen dat iedereen deze vragen kent en dus een passend antwoord paraat heeft.Een antwoord dat in essentie dus niets bewijst over de specifieke kwaliteiten die gevraagd worden.Terwijl vragen over tastbare resultaten, vragen als “wat heb jij bereikt, waardoor jij jezelf geschikt vind voor deze baan?” worden veelal over het hoofd gezien of niet gesteld.Er worden geijkte vragen gesteld, maar niet zo zeer over het functieprofiel waar je naar op zoekt bent. Leg daar de focus op en vergeet niet dat een goed paard nog geen goede ruiter maakt.

Personeel aannemen is een stap waar je niet te makkelijk over moet denken.

Onderzoek heeft aangetoond dat alleen al de juiste persoon vinden, deze trainen en vervolgens op de juiste plek zetten binnen jouw organisatie gemiddeld al een investering van €4000 vraagt. Het echte “werk” moet dan nog beginnen.

Ik wil je dus adviseren om niet te roekeloos mee te gaan in je enthousiasme om jouw bedrijf te laten groeien, maar voordat je personeel gaat aannemen eerst een stap terug te doen. Creëer overzicht en maak inzichtelijk wát je precies nodig hebt. En vooral waarom.

Tim Ferriss, schrijver van bestseller ‘the 4 hour workweek’ heeft een systeem ontwikkeld dat ik persoonlijk uitermate geschikt vind om doorlopend in te zetten. Deze methode gebruik ik zelf ook, en adviseer ik tevens aan al mijn cliënten. Tim noemt deze methode D.E.A.L. en bestaat uit de volgende stappen:

 

  • DEFINEER
    Maak jouw doelen helder, om daar later in het proces naartoe te “reverse engineeren”. Negen van de tien ondernemers zullen namelijk direct een financiële doelstelling geven, wanneer je ze vraagt wat zij willen bereiken. Ze vergeten dat de financiën ten allen tijden een middel zijn, maar nooit het uiteindelijke doel. Je zegt al snel dat je beter vindbaar wil worden op Google, je wilt dit jaar €200.000 meer omzet doen of je wilt simpelweg meer klanten. Maar waarom wil je dat?

    Vaak is dat het middel dat je zelf hebt bedacht om bij jouw uiteindelijke doel te komen. Maar wat is dan dat uiteindelijke doel? Meer tijd voor je kinderen, die wereldreis of juist dat huisje op Curaçao waar je al jaren over droomt?Maak die doelen concreet en stel vast binnen hoeveel tijd je deze wil bereiken. De stip aan de horizon is dan gecreëerd. Daarna is het tijd om daarheen te bewegen.

  • ELIMINEER
    Als ondernemers kunnen we heel druk zijn met druk zijn. We spenderen uren aan mogelijk nieuwe projecten, bewerken foto’s die we misschien ooit kunnen gebruiken in de marketing of schrijven blogs waarvan we eigenlijk al weten dat we ze nooit zullen publiceren. Maar hoeveel van al die zaken dragen oprecht bij aan het behalen van jouw doelen?

    Je kan er inderdaad heel druk mee zijn en iemand willen zoeken voor zaken die uiteindelijk niets bijdragen aan jouw kwaliteit van leven of dingen die jou dichterbij jouw doelen gaan brengen is een exercitie in nutteloosheid.Stop simpelweg met al deze tijdrovende zaken, die niets te maken hebben met het behalen van jouw persoonlijke doelen.

  • AUTOMATISEER
    Hoeveel ondernemers ken jij zelf wel niet die een webshop hebben en alles nog zelf inpakken en verzenden? Hoeveel tikken nog trouw elke week de mail voor de nieuwsbrief? Of regelen zelf nog de boekhouding? Hoeveel uur denk je dat hier in gaat zitten?

    Terwijl er genoeg dropshipping partijen zijn die tegen een laag percentage al jouw logistieke handelingen verrichten. Daarnaast zijn er genoeg email systemen die geautomatiseerd jouw emails op de geplande tijden naar jouw complete maillijst verzenden. Om over de boekhouders en accountants maar te zwijgen.Welke werkzaamheden kan/moet je overdragen of automatiseren die niets toevoegen aan het geen wat jij leuk vind om te doen, gepassioneerd over bent en waar je oprecht goed in bent?

  • LIBERTY (oftewel vrijheid)
    Wanneer je dieper in de materie duikt en diezelfde ondernemer vraagt wat het uiteindelijke doel is zal dit ten allen tijden vrijheid zijn. Vrijheid om te doen wat jij wil, wanneer jij dit wilt en met wie je dit wilt. Het doel is simpelweg om je te bevrijden van de vaak verstikkende en stijve structuur die de 9-5 werkdag omringt.Deze bevrijding kan in vele vormen komen. Het kan vertalen in meer tijd thuis doorgebracht met familie. Het kan ook betekenen dat er met minimale pensioenopbouw op internationale locaties pensioen wordt genoten. Het is maar net waar jij als persoon het embleem “vrijheid” op plakt.Maar door te definiëren wat jij als vrijheid ervaart en hier een stappenplan voor te maken, maak je dat wat ontastbaar is concreet. De rest is simpelweg het invullen van de stappen die nodig zijn om deze vrijheid te kunnen ervaren.

Wanneer je dit hebt gedaan, hoeveel zaken blijven dan denk je nog over waar je oprecht personeel voor nodig zal hebben? En welke specifieke taken moet deze persoon dan voor zijn rekening nemen?

Door alles inzichtelijk te maken en te specificeren zal je niet langer op zoek gaan naar de “kloon” van jezelf, maar juist kritisch kijken naar welke specifieke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.

En geloof mij: die kandidaat is heel wat makkelijker te vinden, dan de kloon die een exacte kopie van jouw werkzaamheden zal uitvoeren en tevens dankbaar zal zijn met de kans om dat voor jou als baas te doen.

 

SUCCES

 

Wil je ook graag aan de slag met een business coach? Bestel dan hier een vrijblijvende coaching, om te ontdekken of het iets voor jou is!

Vragen? Dan kun je mij bereiken via jerry@jerryvanstaveren.nl of bel mij via 06 48 95 29 04. Ik help je graag verder!

Vond je dit een waardevolle tip? Vergeet deze dan niet te delen of te liken!

INTERESSE IN COACHING? BESTEL HIER

OF BESTEL HIER JOUW WORKSHOP

VERKOOP

VERKOOP DE BESTEMMING
NIET HET VLIEGTUIG

STRATEGIE

DOE NIET ZO
OPPERVLAKKIG

VERKOOP

HET ZWAKTEBOD
VAN SLECHTE
VERKOPERS