Menig marketeer of coach heeft het erover: Je moet jezelf positioneren als expert en kennis delen met je doelgroep. Dit kan bijv. in de vorm van blogs, whitepapers, e-books of video’s zijn.

En laten we eerlijk zijn: Wanneer je dit goed toepast is het een perfecte manier om nieuwe klanten kennis met je te laten maken, leads te genereren en je bedrijf te laten groeien. Maar de praktijk is vaak anders.

In de praktijk gaat het vaak nét even anders en zie je veel aarzeling bij de bedrijven om hun kennis of expertise te delen. Zeker wanneer hier geen prijskaartje tegenover wordt gezet.

Dit zie je voornamelijk bij de kennisintensieve bedrijven, die hun bestaansrecht juist ontlenen aan hun informatie. Deze zijn vaak bang om dit te delen, met als gevolg dat ze zichzelf juist tegenwerken.

Want als niemand precies weet wat je doet en waarom dat positief voor ze kan uitpakken, waarom zouden ze dan een samenwerking met je aan moeten gaan?

De cijfers op een rij

Nederland telt 17,01 miljoen mobiele connecties, met daarbij een dekkingsgraad van 99,2% van de bevolking. En ruim 90% gebruikt deze connectie voor internettoegang. Tevens tellen we 15,1 miljoen social media gebruikers: dat overigens overeenkomt met een duizelingwekkende 88% van de totale bevolking.  

Dit betekent dus dat je vrijwel iedereen in Nederland kunt bereiken. Dat kan via display advertenties, maar ook bijv. via social media en blog artikelen.

De gemiddelde Nederlander brengt 5 uur en 28 minuten per dag door op internet en het is dus veilig om aan te nemen dat verreweg het grootste gedeelte hiervan jou eerst even “Googled” voordat ze met je in contact komen.

Het internet is dus een ontzettend belangrijk marketingkanaal geworden voor alle bedrijven en online bestaan er grofweg 2 aanpakken om jezelf zichtbaar te maken voor je doelgroep; De digital marketing aanpak , waarbij je volledig op SEO en advertenties inzet, en de content marketing aanpak.

Persoonlijk kies ik voor de laatste aanpak.

Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘​content‘​ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.”

Gebaseerd op angst

Wanneer je in gesprek gaat met bedrijven en ze vraagt waarom ze weerstand hebben tegen het kennis delen dan komen dezelfde typen redenen verrassend vaak boven tafel. Ze geven dan dingen aan in de trend van;

  • Klanten die gratis mijn kennis ontvangen lossen vervolgens zelf hun knelpunten op en hebben dan mijn expertise niet meer nodig. Of..
  • Door mijn kennis te delen geef ik mijn concurrenten een kijkje in de keuken, met het risico dat zij er met mijn concept of aanpak vandoor gaan.

Wat deze oorzaken allemaal gemeen hebben? Ze zijn puur gebaseerd op angst!

Want geef 4 willekeurige personen exact dezelfde ingrediënten en vraag ze vervolgens een gerecht te maken, dan is de kans uitermate groot dat je 4 totaal verschillende gerechten voorgeschoteld krijgt.

Zo werkt dat met kennis ook.

(Kennis) Delen is vermenigvuldigen

Het gaat namelijk niet om de kennis, maar om de toepassing van die kennis in de praktijk.

Durf te delen

Want uiteindelijk verkoop je niet alleen kennis of informatie…

Je verkoopt namelijk de begeleiding om die kennis goed in de praktijk toe te passen, je biedt een luisterend oor, geeft een schop onder de kont wanneer dat nodig is, geeft een stukje bevestiging en bent de stok achter de deur die ze verantwoordelijk houdt voor de toepassing in de praktijk van al die kennis.

Hoe je het wendt of keert, dat kun allemaal je niet gratis weggeven. Alleen informatie kan je gratis “weggeven”. Maar er blijven dus altijd genoeg redenen over om wel een samenwerking met je aan te gaan.

En hoe fijn is het dat potentiële klanten van te voren al weten wat je voor ze gaat betekenen? Dus durf te delen.

 

contact

+31 (0)6 4895 2904
jerry@
jerryvanstaveren.nl

recente blog artikelen

Met het oog op de toekomst

Met het oog op de toekomst

In een wereld die continu verandert, is meebewegen essentieel. Ook in het bedrijfsleven is om die reden technologie absoluut een must. Maar bedrijven die echt het verschil maken, houden scherp oog voor de mens in al deze technologische ontwikkelingen. Zij zetten technologische innovatie niet in om mensen te vervangen, maar om hen vrij te maken voor belangrijke werkzaamheden. Als software werk uit handen neemt en tijd bespaart, zijn de mensen inzetbaar bij andere belangrijke taken.

Lean en agile transities versnellen

Lean en agile transities versnellen

De opkomst van Agile en Lean transities in zowel publieke- als private sectoren toont aan dat traditionele, hiërarchische structuren niet meer voldoen aan de eisen van een snel veranderende omgeving. De behoefte aan flexibiliteit, klantgerichtheid, efficiëntie en innovatie heeft geleid tot de brede introductie van dit type methodologieën en werkvormen. Dit biedt een manier om beter in te spelen op de veranderende behoeften en uitdagingen van deze tijden.

Versneld implementeren

Versneld implementeren

Hoe goed de nieuwste software, werkwijze of aanpak ook is de implementatie wordt een probleem als er geen adoptie is door toekomstige gebruikers. Draagvlak is essentieel voor het succes van iedere implementatie. Veel projecten mislukken omdat medewerkers de hakken in het zand zetten.