Enige tijd geleden had ik een afspraak met een dame die een succesvolle webshop runt & daarnaast een fysieke winkel managed waar ze ook offline haar spullen aanbiedt.
Marketing technisch was ze goed bezig: er is veel engagement op haar sociale kanalen, haar content wordt driftig gedeeld door haal volgers & er komen mensen vanuit heel Nederland naar haar winkel om haar spulletjes te kopen.
Een succesvolle zaak en dus geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen, maar toch was er ontevredenheid merkbaar. Toen ik haar vroeg wat ze nog wilde bereiken, wat haar doel was, moet ik eerlijk bekennen dat ik nogal verbaasd was over haar antwoord.
Als ondernemers hebben we een doel nodig, een stip aan de horizon om naartoe te werken. De meeste ondernemers zijn namelijk gezegend met creativiteit, maar daardoor ook snel weer afgeleid & besteden we onze tijd op z’n zachts gezegd niet altijd even efficiënt.
Zonder doel rennen we over het algemeen rond als kippen zonder kop en zijn we voornamelijk heel druk met druk zijn.
Het doel dat zij zichzelf gesteld had was: 10.000 Facebook volgers
De verkeerde doelen kiezen
Ik kom het geregeld tegen: De ondernemer die om de verkeerde redenen een doel stelt.
In de online omgeving draait veel om hoe we ons naar de buitenwereld presenteren & we willen vaak het perfecte plaatje schetsen. Waar het daarin helaas vaak misgaat is dat we veel van onze eigenwaarde & trots aan die zaken gaan koppelen.
Je bedrijf doet er niet toe als je niet duizenden Facebook vrienden hebt, honderden likes per post binnenhaalt & de mensen lyrisch zijn in je comments. Toch?
De dame in kwestie is actief in één van de grootste social niches, namelijk fashion. Na Health & Food wellicht de grootste niche op kanalen als instagram & Facebook. Wanneer je een instagram account start in die specifieke niches en vervolgens content gaat posten gerelateerd aan dit vakgebied kan je eigenlijk al direct rekenen op veel likes. Want dat is tenslotte het soort content dat wij als consument van het platform maar al te graag liken. Waarmee we voldoen aan het perfecte plaatje.
De online wereld is eigenlijk een soort ideale schijnwereld aan het worden, waarin we steeds meer perfectie willen uitstralen & dat uit zich ook in het like-gedrag. Gezonde maaltijden, sportoefeningen & spetterende outfits worden maar al te graag gepost & kunnen rekenen op een tsunami aan likes.
Als ondernemers willen we vaak voldoen aan dit ideaalbeeld & focussen ons daarmee, naar mijn mening, helaas op de verkeerde dingen.
Wat er onder de oppervlakte speelt
Na wat navraag bleek dat haar directe concullega dit aantal likes inmiddels op haar facebook pagina had gerealiseerd, en dit voelde voor haar als verlies. Dat zij dit aantal op haar pagina nog niet had weten te realiseren.
Dat haar concullega dit aantal had bereikt door simpelweg heel veel spullen gratis weg te geven in de welbekende “like, share & win” acties stond ze echter niet bij stil.
En wat voor potentiële klanten denk je dat de concurrent hiermee binnen heeft gehaald? Wat voor doelgroep denk jij dat dit is? Mensen die de pagina leuk vonden omdat ze daar iets gratis mee konden winnen.
Hoe denk je dat de beoogde waarde van deze groep is met betrekking tot de producten? En denk je dat ze bereid zijn spullen te kopen als ze simpelweg kunnen wachten tot de volgende “like-share & win” actie?
De winkel & webshop van de dame waarmee ik de brainstorm voerde hanteert een gezonde marge & haar bestellingen lopen goed door. In vergelijking doet zij het hoogstwaarschijnlijk dus veel beter dan deze concullega, waar zij zich zo op blind staart. Die is namelijk letterlijk spullen aan het weggeven om aan klanten te komen.
En toch moest & zou zij ook naar die 10.000 likes toe…
De schijnwereld
Zoals eerder gezegd zijn er een aantal niches die online kunnen rekenen op een hoge mate van aandacht. Deze aandacht gaat ook niet onopgemerkt voor veel wantrepreneurs. Wannabe-ondernemers die gebruik maken van een trend om tijdelijk financieel gewin te bewerkstelligen.
Hoeveel instagram profielen ken jij wel niet van business coaches die allemaal dezelfde quotes posten of personal trainers met inspirerende selfies voor de welbekende sportschool spiegel? Om maar niet te spreken over de lifestyle & health coaches die het platform spammen met fotos van gezonde maaltijden.
Ik heb hier al eerder over geschreven in het volgende artikel
Daarnaast is er zelfs een strategie op te merken op kanalen zoals instagram. Een strategie waarmee ze zo snel mogelijk aan de uiterlijke schijn willen voldoen, door zo veel mogelijk volgers binnen te “tikken”.
Binnen instagram zijn er geen analytics of statistieken beschikbaar die zaken bijhouden zoals het verloop van je volgers, de likes van je content of het aantal reacties dat gegeven wordt. En veel instagrammers maken gebruik van deze “blinde vlek”.
Ze voegen honderden of zelfs duizenden andere instagram gebruikers toe & deze gebruikers volgen uit een soort online etiquette al snel terug. Het is een soort ongeschreven regel dat je degene terug volgt die jou ook volgen, zeker als je een business runt.
Hierdoor schieten de volgers van deze instagrammers al snel door het dak, maar wat helaas niet veel mensen weten is dat deze instagrammers direct weer ontvolgen zodra je hun hebt gevolgd. Of doen ze dit een aantal dagen later wanneer het niet langer op zal vallen.
Om je een beeld te geven hoe dit te werk gaat kan je een app downloaden genaamd “followers insight” die wel de statistieken bijhoudt. Als ik dan mijn eigen instagram account als voorbeeld neem geeft dit het volgende beeld:
In de afgelopen maand hebben dus 119 instagram gebruikers mijn account toegevoegd om te volgen. Daarentegen hebben uit deze 119 volgers 93 in de tijd daarna weer “ontvolgd”.
Effectief zijn dit dus “maar” 26 nieuwe volgers t.o.v. 119 in totaal. Afgerond is dit dus maar 22% van alle volgers, die daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw content.
Voor de rest ben je niet meer dan een extra nummertje in hun volgerslijst.
En deze schijn is ook vast te stellen op andere kanalen. Als we Facebook als voorbeeld nemen, is daar weer iets anders aan de hand. Sinds begin dit jaar is daar een nieuw protocol actief, genaamd het engagement protocol.
Dit houdt effectief in dat Facebook alleen de content van jouw “echte” vrienden laat zien in jouw tijdlijn. De rest wordt “verborgen” gehouden door dit protocol. Je ziet in jouw tijdlijn alleen de content van de mensen waar je dus geregeld van op de pagina komt, van wie je de foto’s liked & waar je reacties op geeft.
Menno Wagenaar, Global bussiness partner bij Facebook zegt zelf:
“gemiddeld bereik je maar 16% van je Facebook fans met een update. Bij veel bedrijven ligt dit percentage zelfs nog lager”
Dat houdt dus in dat wanneer je die 10.000 likes binnen hebt & je vervolgens een update gaat plaatsen, effectief dit “maar” door 1.600 van je volgers gezien zal worden. Laat dat eens op je inwerken: Zestienhonderd op tienduizend!
Het totaal aantal likes zegt dus helemaal niets over de waarde hiervan voor jou als ondernemer.
Kijk juist naar de waarde
Als je mijn Facebook pagina als voorbeeld neemt heb ik daar op dit moment van schrijven 361 volgers. Dit zijn geen volgers die ik door een “like-share & win” actie heb verkregen, maar zijn het over het algemeen echt mensen die ik ook daadwerkelijk ken. Het zijn mensen waar ik mee werk, heb gewerkt of waar ik werk gerelateerd contact mee heb gehad. De waarde hiervan ligt dus veel hoger dan de waarde van een “schijn” volger.
Hou de juiste doelen in zicht
Toen ik de dame van de webshop vervolgens vroeg waarom ze die 10.000 volgers wilde was dat in eerste instantie om niet onder te doen voor haar concurrent. Daarna bleek het te zijn om meer klanten te kunnen bereiken, om vervolgens meer omzet & vrijheid te kunnen realiseren.
Het doel was simpel gezegd dus niet om een bepaald aantal volgers te krijgen, maar juist om meer omzet & vrijheid binnen te halen.
Het was het middel wat zij als doel had gesteld, maar niet het doel zelf. Zolang jij het doel in ogen houdt, dan is het middel minder belangrijk & ga jij je focus richten op de juiste zaken.
Je hebt tenslotte meer aan 300 geïnteresseerde (potentiële) klanten in je emaillijst, dan aan 10.000 volgers op je Facebook pagina. Ga tijd & focus steken in de dingen die er toe doen & laat de uiterlijke schijn voor wat het is.
Succes!
► Wil jij met Jerry sparren over jouw business, neem dan hier contact op:
http://jerryvanstaveren.nl/brainstorm/
Jerry van Staveren (Amsterdam 1981) is een gepassioneerde Business Coach.
Zijn fulltime business bestaat uit het begeleiden & ondersteunen van ambitieuze ondernemers die het volgende niveau willen bereiken met hun onderneming, maar daarin een knelpunt ervaren.
Dit knelpunt kan o.a. worden ervaren in tijd, omzet, strategie of simpelweg voldoening. Het zijn de ondernemers die de transitie van Hard Werken naar Smart Werken willen maken & de maximale potentie uit hun business willen halen.
Jerry bezit ruim 15 jaar ervaring in sales & coaching en heeft deze ervaring opgedaan als business coach bij o.a. Winst.nl (van Eelco de Boer & Tonny Loorbach) & als Sales Manager bij partijen zoals Reed Elsevier, Kenwood & Metro Cash and Carry.
Naast zijn werkzaamheden als Business Coach is hij op wekelijkse basis een actief blogger, om zijn kennis & expertise te delen met de rest van de wereld, om zodoende andere ondernemers verder te helpen. Dat doet hij op 4 pijlers: Verkoop, Marketing, Strategie & Structuur.
Meer hierover vind je hier: http://jerryvanstaveren.nl/blog/
Tevens is hij gastblogger voor website’s als internetsuccesgids (met het nr1 marketing programma in PayPal) & actief als spreker voor onder andere de ondernemersopleiding van de Hogeschool van Amsterdam.
Een beeld van zijn achtergrond & drijfveren is te krijgen via het interview met Internet Succes Gids: https://www.internetsuccesgids.nl/jerry-van-staveren-interview/
Of via het nummer 1 business podcast van Studio Maestro: http://studiomaestro.nl/boost-your-sales-met-jerry/
Vind Jerry hier:
Website: http://jerryvanstaveren.nl/
Email: Jerry@jerryvanstaveren.nl
Facebook: https://www.facebook.com/jvsbusinesscoach/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/jerryvanstaveren
Snapchat: jerryvstaveren
Instagram: https://www.instagram.com/jerryvanstaveren/